Inlägg från: Marie IE B |Visa alla inlägg
  • Marie IE B

Stockholmsvit ?

Stockholmsvit kallas ofta den färg som heter S-0502-Y men det lär visst finnas en variant av Sthlmsvit till, som drar mer åt grått. Vi har S-0502-Y på alla snickerier, dörrar mm inomhus så kolla mina bilder om du vill.

• Marie IE B
    Kika77 skrev 2007-11-19 10:23:29 följande:
    Nu känner jag mig lite förvirrad...Det jag har hört är att den kan se gul ut och inte vit. Men drar den åt grått nu alltså???
    Vad jag har läst mig till så finns det två olika färger som i folkmun kallas Stockholmsvit, den ena är S-0502-Y (går åt det gula hållet) vilket också är den färg som prefabricerade snickerier oftast har (fönster, dörrar osv) MEN så finns det också en vit färg som går lite mer mot grått som också kallas Stockholmsvit. Bäst är alltså att alltid prata färger i NCS-termer så blir det inga förväxlingar.
  • Marie IE B
    Sallisen skrev 2007-11-19 12:10:50 följande:
    Vi har vad målaren kallade "Stockholmsvitt" i vårt kök och det är då vitt, inte en tillstymmelse till grått i.
    Ser den vit ut även tillsammans med vitt kakel, vitt kylskåp, vit diskmaskin ?
    Så'na saker brukar ju vara kritvita så även om färgen ser vit ut när man t ex provmålar så ändrar den karaktär ihop med annat. Vi har t ex Nordsjö Mio Mandel hemma. I tv-rummet ser den vit ut men i köket ser samma färg nästan nikotingul ut just för att kakel och vitvaror är kritvita.
Svar på tråden Stockholmsvit ?