• Anonym

Mamma tror jag har fibromyalgi.

Jag som nästan aldrig har hört talas om det. Vad innebär det egentligen? Jag har skitont o kroppen. Men enligt mej så beror et på att jag har en sjukdom i ryggen, den gör ont o jag går o spänner mej hela tiden. Men mamma säger att det är fibomyalgi. Ska till läkaren på onsdag. Om det är så att jag har det, kan det nånsin försvinna? Eller måste man leva med det? Jag har äckligt svårt att sova på nätterna, finns ingen bra ställning. Det är både min ryggs fel o att jag har så himla ont överallt. Jag är ju bara 21, kommer mitt liv alltid att vara så här nu?
    Nån som har lust att berätta?

• Svar på tråden Mamma tror jag har fibromyalgi.
  • Anonym

Jag är inte så väldigt insatt i det.. men jag tror det är en "heltidssjukdom", du blir inte av med den.. Men det finns ju mediciner som hjälper till så att vardagen blir lite lättare.

• Anonym

Oki, jag äter ju redan en massa mediciner, så den biten kan jag ju. Hoppas att det inte är det, orkar inte med en till kronisk sjukdom.

• tokelina

Det är ju bara att beställa tid till en läkare och få det kontrollerat.

• tokelina

Sorry, när jag läste lite noggrannare såg jag att du skulle dit på onsdag.

Vad är det för en sjukdom du har i ryggen? Jag har läst att man kan få fibromyalgi av att ha kronisk värk länge...

• Anonym

Fibromyaligi får man inte diagnos på genom att bara gå till läkaren och kontrollera. Det krävs nogranna utredningar och en längre tid för att se förloppet.

Har du nu fått fibro så tar inte livet slut för det men snälla du, lita inte på folk här inne som inte vet vad de talar om. Ta kontakt med likasinnande och tala med din läkare.

• Josefine22

Hej. Fibromyalgi betyder kort "ont i bindväv och muskler" eller något liknande. Är egentligen ingen bra diagnos utan används mest av läkare för att patienter oftast mår bättre när de får en diagnos :) Om man har fibromyalgi är man även väldigt smärtkänslig.

Behandlas med smärtlindring och ev. varmvattengymnastik och liknande.

(om det är en kronisk sjukdom eller inte kan ajg tyvärr inte uttala mig om.. )

• Anonym

Tokelina, det var vad mamma sa också.

Anonym, oki, så det kommer ta tid att f reda på det då. Nä det är klar att jag inte litar på alla här inne, men kanske får reda på nått iallafall. Ska gå igenom tråden ronille länkade till.

• Clever LG

I tråden jag länkade till finns många olika reumatiska sjukdomar representerade och människor som har många års erfarenhet av sjukvård, syptom och svensk sjukvård. Kika dit.

Kram

• Anonym

Josefin22, smärtkänslig är jag verkligen.
    Jo min sjukdom i ryggen är en form av tumörer. Dom går itne att operera bort. Trycker mot nerver o sånt, o organ, därför jag har ont.

• Clever LG

Och nu är jag så trött att jag upprepar mig. Sorry!

Fibro räknas som en kronisk sjukdom, liksom alla andra sjukdomar som ligger under benämningen reumatism.

• Anonym

Oj, vad mycket som stämmer in på mej. Vad starka alla som har den här sjukdomen måste vara.
    Ledgångsreumatism ligger i släkten, mamma fick det i min ålder, liksom mormor. Börjar också känna av det lite, i händerna främst när det är kallt o så. Men inget är väl värre än att man inte klarar av det.

• Anonym

Ts-hur fick du reda på tumörerna i ryggen? Om de trycker på nerverna kan det ju vara det som gör att det gör ont i andra delar av kroppen. En del av nerverna går ju från ryggen. Jag undrar lite eftersom att jag själv har väldigt ont i ryggen och nu har mitt ben börjat domna bort, värka och krampa. Undrar lite vad det är....såg de dina tumörer på röntgen?

• Anonym

Alltså, min sjukdom är en missbildning från början. Sen har det växt en massa tumörer inuti det. Säkert 20 stycken sammanlagt, en del är som ägg, men dom flesta har storlek som en vanlig kula.
    Jag är ju född med själva missbildningen, men tumörerna upptäcktes i efterhand. Då kände man helt enkelt knölar, o det buktade ut. O dom syns på mr. Min ben domnar också ibland, jag tappar ofta balnsen osv, det är enbart pga tumörerna. Men läkaren sa att det borde inte göra ont i resten av kroppen. Fast å andra sidan har han haft fel massor gånger, t ex sa han att tumörerna skulle sluta växa i 15års åldern, men fortfarande upptäcker jag nån ny varje månad. Så det KAN ju säkert vara därför jaghar ont, får hoppas på det då jag itne orkar med ytterligare en diagnos.
    Men anonym, kontakta sjukvården om du inte redan gjor det, det låter ju väldigt kontit. Jag skulle itne vilja gå med det utan att kolla upp det, lycka till!

• Anonym

jag har fibromyalgi, men för mig tog det 12 år att få en diagnos.
    hoppas att du får en grundlig utredning på för dina problem

Svar på tråden Mamma tror jag har fibromyalgi.