• maria johansson

Myomer

Hej!
    Är ny här och känner att jag behöver lite stöd. Jag gjorde en röntgen för några dagar sedan och då upptäcktes två myomer utanför livmodern. Är det någon som har erfarenhet av detta? Har försökt skaffa barn i tre år nu men bara ett missfall. Någon som har liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Myomer
  • palmblad

De hittade ett stort myom på toppen av min livmoder, då vi försökte få barn. De sa att det oftast inte hindrar graviditet, men det beror på var det sitter. Mitt hade bästa förutsättningarna. Vi fick ett missfall o ett misstänkt missfall, men den gången gick det bra o vi fick en son. Myomet växte till 11 cm i diameter under grav. o det var klumpigt att röra sig o trångt i magen. Sonen sparkade på det ibland.

Tog 10 mån att få till lillebror. Under den grav. la sig myomet under revbenet i v12. I 27 veckor var det som att nån skar med en kniv längst revbenet. Jag hade stora problem att böja mig o sista veckan fick jag ligga o äta.

Olika läkare har sagt olika saker om myom. Hindret de kan utgöra är att de håller livmodern i rörelse o kan göra det svårt för ägg att fästa. Man kan även få värk då man är gravid, då barnet o myomet slåss om blodförsörjningen, men barnet vinner.
    Jag har kvar myomet, för det är risk att livmodern skadas om det tas bort.
    Svarar gärna på fler frågor.

• palmblad

Har ni gjort utredning för barnlöshet? Vad sa de när myomen upptäckes?

• Ljung

Hos mig upptäckte man ett ca 4 cm stort myom när vi startade utredningen för snart ett år sedan. Det låg som hos dig utanför livmodern. har efter det opererats två gånger. Ena gången via titthål då man skrapade bort lite, sedan fick jag opereras en gång till, då gick man in den naturliga vägen och skrapade bort resten, då hade myomet vuxit in i själva livmodern så då fick man bort nästan allt.

jag var tvungen att ta bort det för att kunna lyckas m IVF. Inget konstigt egentligen, fick uppfattningen att det är vanligt och inga konstigheter att ta bort det heller, men det kräver operation..

Hoppas detta är någon hjälp

Lycka till

• palmblad

Jag har fått stora varningar för att ta bort det. Har också hört att det är vanligt, men konstigt att man aldrig hör det. Hör mest om endometrios.
    Läkarna är enigare om att de fort växer ut igen, om tar bort dem.

• maria johansson

Hej och tack för svaren!

Men måste man inte ta bort dem om de hindrar befruktningen? Gör de IVF direkt om de bestämmer sig för att inte ta bort dem?

• palmblad

Till mig sa de att de skulle diskutera borttagning, om jag inte blev gravid inom normal tid, men det blev jag. Det kan dock ta en väldig tid innan man blir opererad; det kan handla om år.

• maria johansson

Hej Palmblad!

det verkade inte som det skulle ta år för att få en titthålsoperation! eftersom de väntade med att göra en spolning av äggledarna på mig tills de gör titthålet och att de redan nu har tagit blodprov och blivit lite förberedd på det hela så hoppas jag verkligen att de skickar mig ett brev så snabbt som möjligt. Läklaren kunde även inte se så mkt i själva lvmodern eftersom mitt stora myom var lite i vägen. jag märker även att jag känner av myomerna, har lite värk bak i ryggen som jag tror beror på detta och även mkt menssmärtor. är det någon som har liknande besvär av dessa? Vill verkligen inte ha dem där och hoppas på att de kan ta bort dem!!

• palmblad

Hade också svåra menssmärtor av mitt innan jag började med minipiller som tog bort mensen.

• Love4cats

Vid vår utredning i våras upptäckte läkaren en myom vid ena äggledare, ganska stor, men kommer inte ihåg måttet. Blev lite skärrad när jag såg på ultraljudet första gången.

Hon sa att jag kan få värk eller spänningar om den bestämmer sig för att flytta på sig eller växa till sig och att jag då skulle höra av mig. Enda jag känner i värkväg är att jag får spänningar vid ägglossning och mens men inte annars så jag förutsätter att den sköter sig.

Nu ska den inte hindra en graviditet så det är något annat som inte klaffar. Vi har försökt i två år give or take.

Om en myom inte hindrar utan bara ligger nära så vill de gärna vänta så allt är så "helt" som möjligt för annars kan det också påverka chanserna att bli gravid.

Kanske någon fler som har erfarenhet men det fick vi höra

Nybliven fru och kattmor
  • Ljung

Jag hade oxå mycket menssmärta och blödde jättemycket innan myomet togs bort. Nu är jag helt besvärsfri och blöder mycket lite.. Jätteskönt...

Palmblad:Hur menar du att du fått stora varningar med att ta bort dem?

Jag var tvungen att ta bort mitt myom för min gynekolog sa att chansen till lyckad IVF var nästan lika med noll om man inte tog bort det, men det är säkert olika från fall till fall.. Antar att det satt så illa och sen var det ganska stort med.

• palmblad

Mitt myom sitter på "bästa tänkbara" stället. Har fått till svar att om man tar bort det, riskerar livmodern att förblöda. Mitt var 4 cm vid upptäckt o nu 7.

• maria johansson

Hej igen och tack för inläggen.

känner mig lite modfälld. När jag var hos min läkare och frågade om hon hade varit med om många som hade tagit bort myomen och sedan blivit gravida fick jag ett litet hopp eftersom hon sade ja och kanske en anledning till varför vi inte blir tre. Men som sagt vi vet ju inte exakt var de ligger ännu! men man kan ju altid hoppas att det är anledningen, för en sådan vill man ju ha...eller hur????

• palmblad

Jag har fått så många och motsägande svar från läkare att jag fått bilda mig en egen uppfattning.

• Pimpinellan

Hej-ny här.
    Har försökt bli gravid med mitt första barn över ett år,går på utredning och fick via vul veta att jag har ett stort myom som skymmer så läkaren kunde inte se alls hur jag såg ut där inne.Nu ska jag snart göra äggledarspolning/ul och då kommer han se mer exakt var myomet sitter,om det är det som hindrar graviditet och om det måste tas bort.Mamma fick ta bort hela livmodern p.g.a stora myom och syrran tog bort ett mindre rätt nyligen den naturliga vägen för hon blödde så mycket.Jag känner inte av mitt och det var en chock att få veta att jag har ett!Men 1/4 av alla kvinnor mellan 30-40 år har myom och det är ju långtifrån alla dom som har problem av dom.Läkaren sa till mig att det kan i extremfall hindra att ägget fäster eller också ge ett sent m.f om man väl är gravid just för att dom alltid växer då.

• palmblad

Till mig sa de att myom inte ger större risk för mf än annars, men att barnets huvudform kan bli annorlunda, om myomet trycker på barnet. Dock rättar det ofta till sig.
    Att man tar bort livmodern pga. myom, har i regel inte med myomets "svårighetsgrad" att göra, utan det är enklare att ta bort livmodern helt o hållet om man inte vill ha fler barn. Min mamma fick också göra det.

Svar på tråden Myomer