• palmblad

Myomer

De hittade ett stort myom på toppen av min livmoder, då vi försökte få barn. De sa att det oftast inte hindrar graviditet, men det beror på var det sitter. Mitt hade bästa förutsättningarna. Vi fick ett missfall o ett misstänkt missfall, men den gången gick det bra o vi fick en son. Myomet växte till 11 cm i diameter under grav. o det var klumpigt att röra sig o trångt i magen. Sonen sparkade på det ibland.

Tog 10 mån att få till lillebror. Under den grav. la sig myomet under revbenet i v12. I 27 veckor var det som att nån skar med en kniv längst revbenet. Jag hade stora problem att böja mig o sista veckan fick jag ligga o äta.

Olika läkare har sagt olika saker om myom. Hindret de kan utgöra är att de håller livmodern i rörelse o kan göra det svårt för ägg att fästa. Man kan även få värk då man är gravid, då barnet o myomet slåss om blodförsörjningen, men barnet vinner.
    Jag har kvar myomet, för det är risk att livmodern skadas om det tas bort.
    Svarar gärna på fler frågor.

• palmblad

Har ni gjort utredning för barnlöshet? Vad sa de när myomen upptäckes?

• palmblad

Jag har fått stora varningar för att ta bort det. Har också hört att det är vanligt, men konstigt att man aldrig hör det. Hör mest om endometrios.
    Läkarna är enigare om att de fort växer ut igen, om tar bort dem.

• palmblad

Till mig sa de att de skulle diskutera borttagning, om jag inte blev gravid inom normal tid, men det blev jag. Det kan dock ta en väldig tid innan man blir opererad; det kan handla om år.

• palmblad

Hade också svåra menssmärtor av mitt innan jag började med minipiller som tog bort mensen.

• palmblad

Mitt myom sitter på "bästa tänkbara" stället. Har fått till svar att om man tar bort det, riskerar livmodern att förblöda. Mitt var 4 cm vid upptäckt o nu 7.

• palmblad

Jag har fått så många och motsägande svar från läkare att jag fått bilda mig en egen uppfattning.

• palmblad

Till mig sa de att myom inte ger större risk för mf än annars, men att barnets huvudform kan bli annorlunda, om myomet trycker på barnet. Dock rättar det ofta till sig.
    Att man tar bort livmodern pga. myom, har i regel inte med myomets "svårighetsgrad" att göra, utan det är enklare att ta bort livmodern helt o hållet om man inte vill ha fler barn. Min mamma fick också göra det.

Svar på tråden Myomer