Inlägg från: Mamsis |Visa alla inlägg
  • Mamsis

ikea tråden 2

blekinge.. Kompromissa, köp vita billy och leksvik soffbord Då får ni båda som ni vill lite grann iaf

• Mamsis

Ville bara tala om att jag gjorde ett FYND idag på Ikea Jag köpte 2 st Leksvik vitrinskåp för 990:-!!!

Röda var de dessutom! De ska utgå ur sortimentet så det var lika bra att köpa två tänkte jag, de kostade ju 495:- bara istället för 1995:-

• Mamsis

Bild finns i mitt galleri, inte färdigskruvat än men jag kunde inte låta bli Finns även bild på vardagsrummet i ofärdigt skick.

• Mamsis

Tips på ÄNNU billigare innerkuddar.. Ta Ikeas billigaste billiga huvudkudde och knösa in i ett fodral. Det blir bulligt och fint tack vara att de ju är 50x60 så det gör inget att de är lite halvsladdriga från början.
    Sen kan man göra runda pölar av tunna bäddmadrasser eller innertäcken också.
    Fast vill man ha riktiga säljer de en sort för bara 49 nu på Ikea, vet inte om det är utförsäljning eller bara rea.

• Mamsis

Hmm, är det inte Ikeas Ektorp? Kan ju vara fel, men nog ser det ut som det. Hoppas de inte bytt mått på den bara.. Har de på "min" soffa. Men, det finns överdrag hos Bemz till min iaf.

• Mamsis
    miniGrynet skrev 2007-12-10 21:00:06 följande:
    Dom är jättefina tycker jag! Vi har inte plats för såna hemma, men laddar på att köpa landställe i vår... vill köpa och spara! Lite dumt egentligen, om det kanske inte blir något land alt att de inte får plats. Röda är ju fina.... hmm... ska överlägga med "chefen" här hemma.
    Jo, men du lär nog iaf få tillbaka vad du gett om de inte skulle få plats.. Tror du inte det?
  • Mamsis
    Jenniesmamma skrev 2007-12-19 12:15:46 följande:
    ja överdragen till tvåsitsen passar,men inte tresitsten,för på dom nya är det tre kuddar,jag har bara två jätte stora. så verkar som att jag får köpa nya soffor ändå
    Oj, som jag då, fast tvärtom.. Min soffa har tre kuddar men har på Ikea ersatts av en soffa med två.. Men, sist jag var där så sålde de ut överdrag på fyndet..
  • Mamsis

Oj, klickar sm vanligt iväg innan jag skrivit klart.. Kolla med en lokal sömmerska och även med bemz om de kan sy nytt överdrag. Ofta blir det betydligt billigare än att köpa ny soffa iaf.

• Mamsis

HJÄLP!!! Hittar ingen tv bänk!
    Den ska vara vit, inte för dyr då jag vill byta tjocktv;n mot en platt så snart jag får råd. Inte bredare än 1 m, ja något då.. Inga luckor och minst 45 cm djup..

Har funderat på om lilla soffbordet Lack med hylla under kommer att hålla?? Finns ju tv bänk i Lack, men de har stålförstärkning stod det i produktfakta...
    Den lilla tv bänken Lack är för liten och den andra för stor.. Vill inte ha för hög heller då den kommer att skymam fönstret för mycket då..

• Mamsis
    miniGrynet skrev 2007-12-30 22:10:06 följande:
    Inte kollat måtten på den du tycker är för stor, så den här är kanske helt fel också. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10102197
    Mmm, Lite i mesta laget, men klart bättre än de jag har sett så tack! Ska ha den i åtanke..
  • Mamsis
    aktuelle skrev 2007-12-30 22:12:16 följande:
    jag ska ha förvaring för barnens leksaker under trappen, finns det någon annan smart förvaring förutom trofast? Tycker det blir dyrt med trofast, dyrt för att vara ikea..
    Testa Antonius, du kan ha vilken höjd du vill och så vidare...
  • Mamsis

Jägra är också för bred och för dyr, vill inte lägga ner så mycket pengar då jag hoppas kunna byta tv snart.

• Mamsis
    aktuelle skrev 2007-12-30 22:54:02 följande:
    men det var lite "tvättstuga över dem" 
    vi har trappen i vardagsrummet.
    *ler* I massor av inredningsmagasin har de just den typen av hyllor just i vardagsrummet.. Fast då från Elfa oftast.. Med mörklaserade hyllplan ser det mer "exklusivt" ut.
    Man kan annars ta vilken trähylla som helst (Ivar, Gorm) och såga av sidstyckena till passande höjd efter hur trappans lutning är.
  • Mamsis
    miniGrynet skrev 2007-12-30 23:02:47 följande:
    Trodde det var en tv-bänk till den nya kommande tvn du var ute efter?
    Nej, till den gamla.. Har en nu som vi slår i knäna i och det är eg en vanlig sittbänk, i brist på annat.. Fungerar (ja, förutom smärtan i knäna då..), men ser för jäkligt ut.
  • Mamsis
    aktuelle skrev 2007-12-31 00:06:30 följande:
    men det ska bara vara något lågt och som funkar utan att barnen river ner allt bara de drar ut något lite... om det bara är hyllplan kommer de nog välta ut allt på en sekund.. 
    svårt att förklara hur det ser ut.. det är inte en rak trapp utan den går runt så det är inne i hörnet under trappen..
    Jaha, ja det låter lite som syrrans trapp där de bodde förut, men de hade datorn där har jag för mig..

Hmm, ska det vara skåp eller ska det vara lådor? För det finns ju massor av lösningar. En byrå kan ju fungera men ska de kunna ta ut sina saker är det nog enklast med hyllor samt lådor/boxar för deras saker eller ett skåp som man kan slänga in allt vid en snabbstädning om man får oväntat besök.

Kanske kan förv kistan "Apa" vara en idé? Då måste man ju iofs kunna öppna locket men..
  • Mamsis
    aktuelle skrev 2007-12-31 23:56:48 följande:
    jo, upptäckte den senare också :) den var fin, den går att sitta på också va? kanske man kan sätta någon liten hylla för böcker brevid också.. tror du man kan ställa några typer av lådor inne i den där stora lådan som för att sortera in i den?
    Ja, absolut, ställ ner några mindre lådor i men den är int så himla stor faktiskt..
    Tips är att fråga på skoaffärer om de har skokaronger kvar, klä dem med fint papper och ställ ner. De brukar vara stadiga och bra.
  • Mamsis

Tips om man ska sätta p åpåslakan på dubbeltäcken; Lägg påslakanet, utskakat på sängen, "öppna" påslakanet och dra upp det lite så att du har lite plats. Lnöka ihop täckets övre kand och lägg hela täcket på sängen. Sen så stoppar du i täcket och rättar till det upptill. Pula in hela täcket i påslakanet och dra till det runt om. Det tar lite tid, men det fungerar om man nu inte har någon till hjälp.

Good luck!

• Mamsis

Hur lägger man in bilder i bildtråden då..

• Mamsis
    Linusina skrev 2008-01-11 00:55:52 följande:
    På min bloggen idag finns det ett förslag på en köksritning till vårt kommande hem, känner mig dock inte riktigt nöjd med den, tar tacksamt emot förslag på hur jag skulle kunna göra.www.nogg.se/annikaochmats
    Man kan sätta upp öppna hyllor om ma gillar det bredvid det som jag antar är integrerad kyl/frys. Fler skåp, kan du ha en fristående enhet? Ett vitrinskåp etc? Vore enklare om jag hade en skiss på planritningen ovanifrån.
  • Mamsis
    Bettangarbo skrev 2008-02-01 00:36:23 följande:
    Förresten, kan man byta ben till ikeas soffor?
    Ja, iaf på Karlanda soffan.
Svar på tråden ikea tråden 2