• EmmaRoSa

Måste bara lugna er!!!

Till alla ni som snart ska föda vill jag bara berätta att jag fick min pojke i september jag va också nervös inför förlossningen och vad som skulle hända och hur ont det skulle göra, jag läste vad andra skrev som redan fött barn sedan innan och blev inte alls lugn av det dom skrev fast de skrev att man glömmer smärtan efter och man är starkare än vad man tror m.m. Men nu vill jag bara berätta för er alla att det stämmer verkligen..min förlossning va enbart positiv trots all smärta. Man glömmer det mesta och man har fått världens underbaraste lilla varelse.
    Vill bara berätta att det är så mycket slöseri på energi under graviditeten att gå och oroa sig när man har så mycket att glädjas åt istället, Tänk ni väntar barn hur underbart är inte det!!!
    Ångrar djupt att jag inte njöt mer av att vara gravid för alla klarar föda barn jag lovar!!! Lycka till alla och ta det som det kommer så blir allt bra. /Emma

• Svar på tråden Måste bara lugna er!!!
  • Pethrelita

Härligt att du fick en så positiv upplevelse under din förlossning men tyvärr så finns det vi som upplevt en förlossning som många andra aldrig kommer att förstå och blir man då gravid igen så förstår jag att oron och rädslan finns där. Det är ju ingen som frivilligt vill gå runt och känna oro och rädsla.
    Jag akutsnittades och alla som jag känner (har fött normalt) sa att man glömmer smärtan och upplevelsen men den som inte har genomgått en lite svårare förlossning vet nog inte vad dom pratar om. Min smärta och allt som snittet medförde den första tiden är lika färsk i minnet idag som den var för 4 månader sedan. Jag är så rädd att jag kommer aldrig skaffa fler barn, inget som kan ändra på det. Det är bra att peppa men det är inte alltid så enkelt tyvärr.

• Lukas syskon

Pethrelita; Efter en mycket svår graviditet med hotande förtidsbörd och strikt sängläge i 3 mån fick jag en helvetesförlossning utan värkpaus med en våldförd utfödning med sugklocka och magtryck. Sonen mådde inte alls bra då. Jag var djupt chockad och led säger dom nu av förlossningsdepp. Sörjde att jag aldrig skulle få syskon mera och grät och tyckte synd om alla gravida. Nu är sonen precis 2 och jag väntar 2an i jan.

Ville bara säga att jag håller med er båda. Innan ettan är det nog bra att försöka glädja sig över sitt barn istället för att oro ihjäl sig. Inför 2an, 3an...tror jag att man får bearbeta den förra förlossningen så gott det går hos Aurora el liknande och sedan försöka se på förlossningen med mer planering och tillförsikt och hoppas att allt går bra. Lycka till alla oroliga. Trodde allllldrig jag skulle föda barn igen! Nu är det snart dags igen. Läskigt? Japp! Panik ibland? Japp! Men det skall gå och jag skall noga instruera min bm för att göra denna

• Lukas syskon

OBS! Glöm inte heller att många fakriskt har en väldigt positiv förlossningsupplevelse! I min närhet hade de som varit räddast haft bäst upplevelse!

• Pethrelita

Lukas syskon:

Ett stort grattis, hoppas det går bättre den här gången!

Och självklart är det många som får en riktigt positiv förlossningsupplevelser och jag är glad för deras skull

• Lukas syskon

Pethrelita; Tittade in hos dig. Vilken docka!!! Vill ha en sådan pyamas! Lindex tror jag va? Perfekt pga könsneutrala färgen!

• Pethrelita
    Lukas syskon skrev 2007-11-18 22:22:41 följande:
    Pethrelita; Tittade in hos dig. Vilken docka!!! Vill ha en sådan pyamas! Lindex tror jag va? Perfekt pga könsneutrala färgen!
    Tack :o)
    Jo den är från Lindex, supermysig både i design och tyg.
  • Hundmatten

Hej, Ett mkt bra inlägg, kul och höra positiva saker om förlossningen och inte bara en massa "skräckhistorier". Det är ett antal timmar det är tufft, men det är ett slut på det onda och något positivt som kommer ut av det!MVH/Lotta

• Sophia

Jag tycker det är tråkigt att i en sån här tråd där TS vill berätta positiva saker och lugna nervösa, så klämmer sig de med skräckhistorier in och bara måste berätta vilket hel_ete de har haft.
    På så vis går man in i en tråd där man tror att man skall få läsa något positivt, och så möts man det första man gör efter en härlig TS av mardrömmar. Som vanligt.
    Tack för det Televerket!
    Ni som haft helvetesförlossningar, starta en egen tråd vetja och skriva i trådstarten "Läs om min hemska förlossning, ni som vill"

Jag tror alla skulle må bättre då.

Tack TS för din goa tanke från början iallafall.

I december kommer våran bebis
  • BF 2008 02 23

Sophia precis så kände jag också...

• sommarmor

Vill bara säga att det finns underbara förlossningar också. Som de flesta andra var man nervös för förlossningen, men det var inte alls så hemskt som jag föreställt mig. Hade tre-ftra värkar jag tyckte gjorde riktigt ont, men det går att stå ut med mellan värkarna känner man ju ingenting, det är inte som när man skadat sig och har ont hela tiden. Min förlossning gick också ganska fort 3,5h från första värken. tyckter så här i efterhand att det var bara en otroligt häftig upplevelse och längtar och hoppas att jag kommer få uppleva det igen.

Lycka till, och glöm inte andas, är mitt bästa tips!

• Victorius

Vill bara säga:

Jag har haft tre underbara förlossningar och längtar till nästa gång! När det nu blir

Kram!

• Pethrelita

Jäkla vad less man kan bli på en del människor.
    Jag gick verkligen inte in för att skriva om hur hemskt det är och hur hemskt det var för mig, jag menade bara på att det är inte alltid så lätt att inte oroa sig och vara rädd om man upplevt en jobbig förlossning tidigare. Det var det jag ville ha sagt och inget annat men ursäkta mig!

• Emeliela

Min förlossning var underbar trots att den gjorde ont.. Just då kanske jag inte tyckte det men såhär i efterhand så skulle jag lekande lätt göra om den.. Det är 2 veckor sen min lilla son föddes och kan inte förstå att det inte var mer smärta än vad det var när man fick ut något så vackert .. (Måste tillägga att jag inte hade någon smärtlindring heller)
    Finns förlossningsberättelse i bloggen om någon vill läsa..

• Sophia
    Pethrelita skrev 2007-11-19 19:48:40 följande:
    Jäkla vad less man kan bli på en del människor.Jag gick verkligen inte in för att skriva om hur hemskt det är och hur hemskt det var för mig, jag menade bara på att det är inte alltid så lätt att inte oroa sig och vara rädd om man upplevt en jobbig förlossning tidigare. Det var det jag ville ha sagt och inget annat men ursäkta mig!
    Och så någon som tar GRYMT illa upp. Såklart.
    Jäklar vad less JAG blir känner jag då. *suck*
  • Cocco

Härligt med de som delar med sig av positiva förlossningar. Jag vill vara aniv och tro att förlossningen kommer att vara som att gå på små moln. Det ger mig en trygghet att låtsas vara lite naiv =)

• Sophia
    Cocco skrev 2007-11-20 10:24:49 följande:
    Härligt med de som delar med sig av positiva förlossningar. Jag vill vara aniv och tro att förlossningen kommer att vara som att gå på små moln. Det ger mig en trygghet att låtsas vara lite naiv =)
    Det kanske är en bra taktik. Ska nog testa det jag med
  • Lukas syskon

Cocco; Kände som du inför första förlossningen och det är jag glad över.

Det är det som var andemeningen med mitt tidigare inlägg. Varför oroa sig och lägga den bördan uppå det faktiska jobb man skall göra. Det kan bli super eller så blir det inte det men jag tror att oron bara gör det ännu värre. Hade en tuff första förlossning men jag vill framföra budskapet att det var den som var tuff och inte nödvändigtvis nästa. Jag ser med skaplig tillförsikt fram mot denna förlossning som en ny upplevelse istället för att plussa till det jobbiga från förra och göra det värre än det kan bli. Lycka till alla...

• elinmama

emmarosa

härligt!

men tyvärr så finns det ju fler sanningar.liak många som antal förlossningar skulle man väl kunna säga

Min förlossning var bra ! och gick snabbt.Men smärtan kan jag dock inte påstå att jag glömt.Öppnades väldigt fort och ingen bedövning.
    mens märtan är väl oxå individuell antar jag , känns olika för alla.
    Men jag längtar till att föda igen

• Lilla V

Jo, men att man glömmer smärtan efteråt e ju en sak...det e ju själva förlossningen man e rädd för och smärtan DÅ. Sen om jag glömmer den efteråt, jo visst det tror jag med men va hjälper det när man ligger o föder! Det e ju oftast inte att man inte glömma smärtan efteråt man e rädd för!
    Förstår att man tycker att det är värt allt när man väl sitter där i efterhand...men man e ändå rädd innan.

Svar på tråden Måste bara lugna er!!!