• Anonym (anna)

ang barnbidrag, flerbarnstillägg

Jag och min sambo har två gemensamma barn. Han har ett barn sedan tidigare som bor halva tiden hos vardera förälder. Ingen betalar underhåll till varann. Även barnbidraget delas på hälften men biomamman vill inte skriva på försäkringskassans blankett om delat barnbidrag för att hon säger att hon då förlorar flerbarnstillägget, (hon har fått ett till barn.)
    Vad vi undrar är om min sambo borde få något extra tillägg egentligen, vi får flerbarnstillägg baserat på våra två gemensamma, fast han har ju egentligen tre barn som han har utgifter för. Dessutom vore det väldigt praktiskt om biomamman skrev på blanketten så att försäkringskassan betalar ut hälften var direkt. Har han inte rätt att tillgodräkna sitt barn sedan tidigare eftersom mamman har det?

• Svar på tråden ang barnbidrag, flerbarnstillägg
  • LinaEje

om man bara har 2 barn kan man väl inte få flerbarnstillägg. det är nog bara om man har tre eller fler kolla med FK

• Anonym (anna)

jo det får man men det var inte det som var frågan.

• Anonym (anna)

på försäkringskassan står det inget som ger någon klarhet i vad som gäller när det är barn sen tidigare och det sedan tillkommit nya barn.

• Anonym (tessan)

Hej! Jag och min sambo har 1 gemensamt barn och han har en dotter sedan tidigare som bor växelvis. Vi har halva hennes barnbidrag via försäkringskassan och vi får flerbarnstillägg. Antar att hennes mamma också får flerbarnstillägg.

Vi får iaf 525=halva barnbidraget + 75 i flerbarnstillägg.

• Fembarnsmorsan

Hej!

Jag har barn med två andra karlar än min sambo och den ena delar jag barnbidraget OCH flerbarnstillägget för vår gemensamma dotter med.Men vi har också skrivit på papper för delat barnbidrag. Vet ej exakt hur de gör när de räknar ut men jag tror de delar barnbidraget i två lika delar och flerbarnstillägget delar de upp i hur många barn det gäller(om det tex finns tre barn så får dotter 1/3).

Idag är det den första dagen i resten av ditt liv...
  • Anonym (anna)

tack för era svar

• Anonym (trolla)

Vi har en gemensam och sen har gubben 2 sedan tidigare.....

VI får itne flerbarnstillägg eftersom vi inte har något barnbidrag för mina bonusar....
    Har pratat med FK och frågat.... det är först när det finns registrerat att barnbidrag för de barnen som vi kan få flerbarnstillägg...

Men jag har en fråga.... Ni som har delat barnbidrag... Har man helt enkelt rätt till det när man har varannan vecka eller måste man "tvinga" den som har det att dela med sig??

Vet att lagen säger att man måste få den som har det att dela med sig men det ska ju tydligen gå att stämma den som har det (i vårt fall mamman) så hon blir tvungen att dela med sig

• Anonym

Men HALLÅ!

Ring FK och fråga ist..

• Anonym

Det har att göra med var barnen är folkbokförda. På samma adress = flerbarnstillägg. Inte på samma adress = inget tillägg.

• Anonym

Man får flerbarnstillägg för de barn som är folkbokförda på samma adress. Jag har mian två tjejer vv o får då flerbarntillägg men skulle fk betala ut halva direkt till pappan så skulle flerbarnstillägget försvinna (skumt men så sa fk till mig). Vi delar på det själva. Nu när nr 3 kommer så får jag automatiskt flernarstillägg då tjejerna är skrivna här. 

• R Mutt

Är det här tråeden för folk som gillar att sprida felaktig information eller ?

Har man delat barnbidrag har man också rätt till delat flerbarnstillägg. Flerbarnstillägget räknas utifrån hur många barn som finns i respektive hushåll.

Vart barnet är folkbokfört har INGET med saken att göra.

Det finns tydlig info och tabeller på FK:s hemsida:

www.forsakringskassan.se/fakta/barnbidrag_delat/

• R Mutt

Och jo, man fåer flerbarnstilägg även om man bara har två barn.

• Anonym (Zara)
    R Mutt skrev 2007-11-19 15:51:13 följande:
    Är det här tråeden för folk som gillar att sprida felaktig information eller ?Har man delat barnbidrag har man också rätt till delat flerbarnstillägg. Flerbarnstillägget räknas utifrån hur många barn som finns i respektive hushåll. Vart barnet är folkbokfört har INGET med saken att göra.Det finns tydlig info och tabeller på FK:s hemsida: www.forsakringskassan.se/fakta/barnbidrag_del...
    Jag kan bar svara för den info jag har fått o fortfarande får av fk här.
    Jag har TVÅ barn med mitt ex och får då 2200kr insatt på mitt konto varje månad ifrån fk. 1100kr för jag över direkt på exets konto. Vi delar alltså jämt på alllting.
    Skulle jag låta fk sköta insättning på exets konto så får jag inget flerbarnstillägg för mitt TREDJE barn som jag har med en ny man. Utan skulle då få totalt 2200+1050kr. Trots att alla tre barnen är folkbokförda på min adress.
  • MayaS
    Anonym (Zara) skrev 2007-11-19 16:14:48 följande:
    Jag kan bar svara för den info jag har fått o fortfarande får av fk här.Jag har TVÅ barn med mitt ex och får då 2200kr insatt på mitt konto varje månad ifrån fk. 1100kr för jag över direkt på exets konto. Vi delar alltså jämt på alllting.Skulle jag låta fk sköta insättning på exets konto så får jag inget flerbarnstillägg för mitt TREDJE barn som jag har med en ny man. Utan skulle då få totalt 2200+1050kr. Trots att alla tre barnen är folkbokförda på min adress.
    Då borde du skriva ut den sidan som länkas ovan och sendan gå och visa din FK det som faktiskt står där!
Svar på tråden ang barnbidrag, flerbarnstillägg