• Anonym (hemlig)

Bluestep?

Vi har hittat en lgh vi så gärna vill ha. Den kostar 1,6 mille och har en hyra på 3300.

Tyvärr har jag betalningsanmärkningar och jag tror inte min sambo kan bära hela lånet själv. Han har en lön på 31000 förvisso men studieskulder på 200 000 och bil lån på 100 000. Vi skulle kunna lägga kanske 200 000-250 000 kontant.

Men jag funderade på att om min sambo "tar så mycket lån han kan"  och jag tar resten på typ Bluestep? Vet någon om man kan göra så eller måste man ta allt på samma bank?? Vi säger att han får låna 1,2, lägger in 200 000 cash och att jag lånar 200 000 på Bluestep. Tror ni det skulle gå??

• Svar på tråden Bluestep?
  • Anonym (hemlig)

Jag såg nu att det INTE går tat göra så, man måste låna för hela bostaden hos dem. Vet någon om det finns andra banker som accepterar anmärkningar?

• Anonym (hemlig)

Ingen som vet?

• Anonym (varför?)

Varför inte fråga eran bank först? Jag menar, ni har ju en som är "säker" så jag hade kollat med dem först. Banker tar ingen hänsyn till CSN-lån så de räknas inte.

• Anonym (hemlig)
    Anonym (varför?) skrev 2007-11-18 21:13:38 följande:
    Varför inte fråga eran bank först? Jag menar, ni har ju en som är "säker" så jag hade kollat med dem först. Banker tar ingen hänsyn till CSN-lån så de räknas inte.
    Tar de inte hänsyn till CSN lån? Är du säker??? det låter ju hur märkligt som helst.... :/
  • Anonym

Anmärkningarna i sig behöver ju inte vara det som gör att ni inte får låna. Själv fick vi precis höja lånet med 400.000 hos vår bank trots att vi hade massor av anmärkningar.
    Jag antar att han tittade på anledningen till anmärkningarna, vilka de var, att vi är skuldfria nu och så förståss säkert det faktum att trots höjningen med 400.000 är huset ändock inte belånat mer än till 46% av marknadsvärdet.

• Anonym

Jag tjänar 28 500 kr och fick ensam av Handelsbanken låna 2,2 miljoner.. så jag tror absolut att din man får låna ensam. Berätta som det är so äg att ni ju har din inkomst också att leva på men fråga om han kanske måste stå ensam på lånen. Jag är nästan säker på att ni får låna då!

• Anonym (hemlig)

mer input, snälla!

• Anonym (varför?)

Anonym (hemlig) skrev 2007-11-18 21:17:36 följande:

Tar de inte hänsyn till CSN lån? Är du säker??? det låter ju hur märkligt som helst.... :/
    Nej eftersom studielån inte är lån till materiella saker eller hur man nu ska förklara. Jag själv har stora studielån men hade inga problem att få banklån. CSN-lånet syns inte ens i en kreditupplysning såvida man inte fått en bet.anmärkning av det pga obetald återbetalning.
  • Lillevida

Men dom räknar med avbetalningen till CSN i deras budget. Det är ju en utgift man har, så länge CSN lånet e kvar..

• Anonym

Jag o min sambo lånade till husköp på Bluestep eftersom jag hade en ynka anmärkning..men handpenningen lånafe vi på en annan bank eftersom man inte får låna till hela husköpet på Bluestep.
    Det enda kravet är ju att du måste ha en bostadsrätt innan för att kunna låna av dem.

• Lillevida

Du behöver inte ha en bostadsrätt, för att kunna låna till VILLA!! Däremot vanliga privatlån, måste du ha nån säkerhet i form av villa, eller bostadsrätt.

Vill du låna till Villa, går de bra, men dom lånar inte ut hela summan, så du måste ha handpenningen själv. Sedan får du inte ha några skulder kvar hos KFM..

Självklart kollar dom ju er återbetalningsförmåga oxå!

Lycka till.

• Lillevida

Läste din Ts lite noggrannare nu!! Du kan inte låna resten, eftersom du inte har nån säkerhet i forma av villa, eller bostadsrätt, som nån skrev här innan. Då får ni nog låna allt hos Bluestep isåfall.

Hade ni kollat med er vanliga bank?

• Anonym (fråga)

OT:
    Anonym i inlägg nr 6
    Är det bruttolön du skriver, och hade du någon kontantinsats då? Eller hade du någon annan "säkerhet"?

" Jag tjänar 28 500 kr och fick ensam av Handelsbanken låna 2,2 miljoner.. så jag tror absolut att din man får låna ensam. Berätta som det är so äg att ni ju har din inkomst också att leva på men fråga om han kanske måste stå ensam på lånen. Jag är nästan säker på att ni får låna då!"

• Anonym

nej, ingen kontantinsats. däremot var villan i ett superstabilt o bra område i en medelstor stad så banken var säker på att objektet var säkert för dem om jag skulle balla ur så att säga..

• Anonym

nu är det jag igen med det stora lånet som skriver: Jag kan verkligen tänka mej att din sambo får ta lånet själv. tycker att ni ska gå till banken båda två o berätta precis som det är. han får säkert ta lånet själv baserat på hans lön och dessutom att ni ska bo där tillsammans för i kalkylen då för era månadsutgífter är ju du ändå med med din inkomst och delar på utgifterna. förutsatt att din skuld är på 0 kr idag förstås.

• Anonym (varför?)

Anders Fru skrev 2007-11-19 12:50:22 följande:

Men dom räknar med avbetalningen till CSN i deras budget. Det är ju en utgift man har, så länge CSN lånet e kvar..
    Det har de aldrig gjort för mig. Jag har påpekat att jag har studielånet men de säger bara "jaha". Det finns inte med i de kalkyler som banken gjorde på mig iaf.
Svar på tråden Bluestep?