• Mimic

Cykla med hund som har HD?

Min hund fick en HD C på sin ena höft vid röntgen för en tid sen. Hade tänkt använda cykling som bra motion. Men har avvaktat med att se vad HD-röntgen skulle ge för svar. Är det inget alternativ längre med cykling? Ska tilläggas att han aldrig varit halt under sitt tvååriga liv.

• Svar på tråden Cykla med hund som har HD?
  • iii

Har hunden höftledsfel så gäller det att förebygga så mycket som möjligt för att han inte SKA bli halt. Hård motion är alltså utesluten. Jag hade inte cyklat iallafall. Hunden kommer ju då dessutom springa på hårt underlag som asfalt, vilket inte heller är speciellt bra.

• Rickeby

Grad C är ju absolut ingen anledning att dra ner motionen.

Hade en rottis med grad C och de sa att hon kunde och skulle motioneras precis som vanligt.

Har en border collie med grad D/E och mkt kraftigt deformerande artros, dock väldigt lite symtom märkligt nog, och eftersom det är väldigt viktigt att man håller sin artroshund (dysplasi ger ju väldigt ofta också artros).
    Jag joggar 1 mil med honom på grusväg och det tycker veterinären och sjukgymnasten bara är bra då det håller muskulaturen igång, rör på lederna och samtidigt hjälper till att hålla vikten nere.
    Det man ska tänka på är att motionen inte ska innehålla kraftiga accelerationer och inbromsningar men jämn motion i lagom lugn takt (sakta trav) och på mjukt underlagär bara bra för hunder med ledproblem. Man behöver ju inte cykla på asfalt faktiskt...

• Rickeby

Ska bara tillägga att många får grad C när hunden varit för kraftigt sederad, den blir helt enkelt slapp i lederna vilket visar någon grad för mkt på röntgen. Även personalen kan ha lagt hunden ngn cm fel och det kan också ge missvisande resultat.

Jag röntgade om min rottis efter sex månader, på en annan klinik där de ger lättare sedering, och då fick hon A/B istället för A/C så det kan vara värt att göra om det om man vill vara riktigt säker på hur det egentligen står till.

• Mimic

Tack för era svar!

Har funderat på att göra om den och då hos en annan vet. Hur lång tid bör man vänta innan man provar igen?

• iii

Om det är ett sådant "fel" som Rickeby skrev kan du ju kolla det nu direkt om du så vill. Vissa hundar kan även ha HD när man röntgar dom för tidigt, men sen stabiliserar det sig tills de blivit lite äldre. Din hund är ju 2år nu så den är tillräckligt gammal för att man ska kunna få ett riktigt resultat.

• MissTag

Om hunden fått C på ena höften så är det största problemet att belastningen är ojämn. Men som någon sa, jag skulle röntga om först. Men om hunden har en C-höft skulle jag försöka motionera med skogspromenader och simning, cykling är ganska hård belastning, främst för att man oftast cyklar på asfalt.

• iii83

snälla ni c är så lite, inte en en "etta", handlar inte om sned belastning eller ngt.. klart du kan cykla med din hund

• MissTag
    iii83 skrev 2007-11-20 11:42:41 följande:
    snälla ni c är så lite, inte en en "etta", handlar inte om sned belastning eller ngt.. klart du kan cykla med din hund
    Jag vet inte hur du resonerar, men om man kan undvika att hunden får problem senare i livet genom att motionera den på rätt sätt så skulle jag iaf göra det. Hunden ska absolut motioneras, bygga muskler men inte på hård asfalt i cykeltempo. Kanske efter att man byggt ordentligt med muskler genom till exempel simning.
  • iii83

Jag vet inte hur du resonerar eller hur mkt hundkunskap du har... min schäfererfarenhet-ägande sträcker sig från 1983, är din längre kan vi ju diskutera, annars behöver du inte lägga energi på det då jag har hur mkt underlag som helst för att självklrt kan du cykla med en c-höft, håll hunden smal, allsidig träning (oavsett höftledsfel och ras), då jag gissar att ts har en hund av bruksras...

Hoppas du känner till att man på måmga raser får avla på c-höfter

• MissTag
    iii83 skrev 2007-11-20 12:52:39 följande:
    Jag vet inte hur du resonerar eller hur mkt hundkunskap du har... min schäfererfarenhet-ägande sträcker sig från 1983, är din längre kan vi ju diskutera, annars behöver du inte lägga energi på det då jag har hur mkt underlag som helst för att självklrt kan du cykla med en c-höft, håll hunden smal, allsidig träning (oavsett höftledsfel och ras), då jag gissar att ts har en hund av bruksras...Hoppas du känner till att man på måmga raser får avla på c-höfter
    *S* Nej till -83 går inte min hunderfarenhet. Men jag vet att mycket har ändrats sedan -83. Jag vet att man avlar på c-höfter inom vissa raser vilket jag tycker är onödigt, eftersom det är så stark nedärvning på HD.

Det måste vara skönt att "veta" allt. Själv vet jag inte och därför tycker jag att man ska vara försiktig med c-höfter och hård belastning. Anser att det är bättre att bygga muskler på ett mindre aggressivt sätt. Jag har själv en rottis med artros hemma som förhoppningsvis, efter operation ska påbörja simning för att bygga rätt sorts muskler.
Svar på tråden Cykla med hund som har HD?