iii83 skrev 2007-11-20 12:52:39 följande:
Jag vet inte hur du resonerar eller hur mkt hundkunskap du har... min schäfererfarenhet-ägande sträcker sig från 1983, är din längre kan vi ju diskutera, annars behöver du inte lägga energi på det då jag har hur mkt underlag som helst för att självklrt kan du cykla med en c-höft, håll hunden smal, allsidig träning (oavsett höftledsfel och ras), då jag gissar att ts har en hund av bruksras...Hoppas du känner till att man på måmga raser får avla på c-höfter
*S* Nej till -83 går inte min hunderfarenhet. Men jag vet att mycket har ändrats sedan -83. Jag vet att man avlar på c-höfter inom vissa raser vilket jag tycker är onödigt, eftersom det är så stark nedärvning på HD.
Det måste vara skönt att "veta" allt. Själv vet jag inte och därför tycker jag att man ska vara försiktig med c-höfter och hård belastning. Anser att det är bättre att bygga muskler på ett mindre aggressivt sätt. Jag har själv en rottis med artros hemma som förhoppningsvis, efter operation ska påbörja simning för att bygga rätt sorts muskler.