• moa marcus mio mamma

atypisk autism

hjälp har precis fått diagnosen på min son.. atypisk autism
    jag undrar lite om någon kan hjälpa mig med va detta är?..
    marcus e en otroligt gullig och söt kille på 5 år men acck så aktiv och bestämd!
    Vi har misstänkt sedan 2 års åldern att något varit "fel" med honom då han skillde sig så mycket i utvecklingen jämfört med sin tvillingsyster i både tal och motorik och framförallt aktivitets nivå.

De jag skulle vilja ha hjälp med är tips och råd om hur man kan få vardagen att fungera lite bättre än va den gör nu
    kram//Anna

• Svar på tråden atypisk autism
  • Kalle Karls mamma

Hej
    Hur ser vardagen ut har ni fasta rutiner och kanske ett schema så han vet vad som kommer att hända

Den som lever utan dårskap, är inte så klok som han tror.
  • moa marcus mio mamma

hej Just nu ser våran vardag ut som ett kaos.. vi har provat schema med de funkade inget vidare då han i stället blev totalt vansinnig när de han ville göra inte stog på schemat som ex åka och bada,åka till mormor osv.. men vi försöker ha så fasta rutiner som möjligt på morgonen och kvällen att han går upp samma tid och lägger sig samma tid och de verkar han må bra av men just nu känns de som att de e de enda som funkar just nu
    kram
    Kalle Karls mamma skrev 2007-11-18 22:38:53 följande:

HejHur ser vardagen ut har ni fasta rutiner och kanske ett schema så han vet vad som kommer att hända
  • jguz

Vad menas med Atypisk autism?

Jag har tvillingpojkar och de är totalt olika, har aldrig tänkt på att det kan vara autism... men nu när jag läser ditt inlägg så blir jag liiiiite fundersam!

Emre som var minst när de föddes har ett hett temperament, kan inte ta ett nej för då går hela världen under...
    Hans motorik är inte alls bra (grovmotoriken) vi har precis fått träffa en sjukgymnast som tror att signalerna från ögonen till musklerna som säger hur hårt man ska ta i för att hoppa eller springa etc. inte funkar riktigt som det ska... men vi ska tillbaka om en månad för vissa saker han gjorde förvånade henne att han kunde om han nu hade det som hon sa (minns inte vad hon sa det hette)

Killarna fyller 4 år i April och Emre pratar inte alls bra.... han förstår allt vi säger, han är inte dum... men han själv kan inte säga vad han vill... han pratar... men orden kommer inte ut riktigt rätt så det är nog bara jag och hans tvilling som förstår vad han säger.

Vi ska få träffa en talpedagog och så ska de kolla syn och hörsel på honom...

Är detta nått som stämmer in på din pojke?

Kramar Jenny

• tillit71

Jenny Güzel skrev 2007-11-19 23:04:35 följande:

Vad menas med Atypisk autism?Jag har tvillingpojkar och de är totalt olika, har aldrig tänkt på att det kan vara autism... men nu när jag läser ditt inlägg så blir jag liiiiite fundersam!Emre som var minst när de föddes har ett hett temperament, kan inte ta ett nej för då går hela världen under... Hans motorik är inte alls bra (grovmotoriken) vi har precis fått träffa en sjukgymnast som tror att signalerna från ögonen till musklerna som säger hur hårt man ska ta i för att hoppa eller springa etc. inte funkar riktigt som det ska... men vi ska tillbaka om en månad för vissa saker han gjorde förvånade henne att han kunde om han nu hade det som hon sa (minns inte vad hon sa det hette)Killarna fyller 4 år i April och Emre pratar inte alls bra.... han förstår allt vi säger, han är inte dum... men han själv kan inte säga vad han vill... han pratar... men orden kommer inte ut riktigt rätt så det är nog bara jag och hans tvilling som förstår vad han säger.Vi ska få träffa en talpedagog och så ska de kolla syn och hörsel på honom... Är detta nått som stämmer in på din pojke?Kramar Jenny
    Man är väl inte dum för att man inte kan prata?
  • moa marcus mio mamma

hej!
    med atypisk autism menas väli stora drag att min marcus har lite av autismen men inte allt för att uppfylla ren autism..

marcus var väldigt liten när han föddes och mycket illa däran.

Marcus har också ett hett temprament inget får gå fel eller allra värst om man säger nej,då kan han lägga sig på golvet å skrika oavbrutet i 20 min
    motoriken har kommit förs nu när han är 5 år,och den har kommit med besked!.. nu klättrar han på allt som finns!!
    Talet därimot e de sämre med,han pratar inte i meningar utan bara enstaka ord,om han vill ha något pratar han om sig själv i tredje person ex marcus vill ha kaka vad har marcus gjort idag? aldrig jag vill ha eller jag har gjort ect
    men de positiva är att talet kommer mera och mer.
    Sedan har Marcus alltid varit en aktiv liten herre som har utforskat ALLT! har inget begrepp om vad som är farligt ex han hällde ut sina leksaker i backen för att se om de gick att åka "pulka" ut för trappan med sin lillebror
    ramlar han och slår sig så lär han sig inte utav att de gjort ont utan vi provar igen och så e de med allting
    Hoppas du blivit lite klokare (de blev längre än vad jag tänkt mig) kram//anna
    Jenny Güzel skrev 2007-11-19 23:04:35 följande:

Vad menas med Atypisk autism?Jag har tvillingpojkar och de är totalt olika, har aldrig tänkt på att det kan vara autism... men nu när jag läser ditt inlägg så blir jag liiiiite fundersam!Emre som var minst när de föddes har ett hett temperament, kan inte ta ett nej för då går hela världen under... Hans motorik är inte alls bra (grovmotoriken) vi har precis fått träffa en sjukgymnast som tror att signalerna från ögonen till musklerna som säger hur hårt man ska ta i för att hoppa eller springa etc. inte funkar riktigt som det ska... men vi ska tillbaka om en månad för vissa saker han gjorde förvånade henne att han kunde om han nu hade det som hon sa (minns inte vad hon sa det hette)Killarna fyller 4 år i April och Emre pratar inte alls bra.... han förstår allt vi säger, han är inte dum... men han själv kan inte säga vad han vill... han pratar... men orden kommer inte ut riktigt rätt så det är nog bara jag och hans tvilling som förstår vad han säger.Vi ska få träffa en talpedagog och så ska de kolla syn och hörsel på honom... Är detta nått som stämmer in på din pojke?Kramar Jenny
  • jguz
    tillit71 skrev 2007-11-19 23:30:54 följande:
    Jenny Güzel skrev 2007-11-19 23:04:35 följande: Man är väl inte dum för att man inte kan prata?
    Okej fel ordval... ber om ursäkt...
    Menar att han förstår oss... han ligger inte efter mentalt sett.
  • jguz
    moa marcus mio mamma skrev 2007-11-19 23:36:48 följande:
    hej!med atypisk autism menas väli stora drag att min marcus har lite av autismen men inte allt för att uppfylla ren autism..marcus var väldigt liten när han föddes och mycket illa däran.Marcus har också ett hett temprament inget får gå fel eller allra värst om man säger nej,då kan han lägga sig på golvet å skrika oavbrutet i 20 minmotoriken har kommit förs nu när han är 5 år,och den har kommit med besked!.. nu klättrar han på allt som finns!!Talet därimot e de sämre med,han pratar inte i meningar utan bara enstaka ord,om han vill ha något pratar han om sig själv i tredje person ex marcus vill ha kaka vad har marcus gjort idag? aldrig jag vill ha eller jag har gjort ect men de positiva är att talet kommer mera och mer.Sedan har Marcus alltid varit en aktiv liten herre som har utforskat ALLT! har inget begrepp om vad som är farligt ex han hällde ut sina leksaker i backen för att se om de gick att åka "pulka" ut för trappan med sin lillebror ramlar han och slår sig så lär han sig inte utav att de gjort ont utan vi provar igen och så e de med allting Hoppas du blivit lite klokare (de blev längre än vad jag tänkt mig) kram//anna Jenny Güzel skrev 2007-11-19 23:04:35 följande:
    Det låter lite som min Emre...

Har ni fått kämpa för att få en utredning?

Bara att få komma till en sjukgymnast och talpedagog har varit jätte svårt....
    Att han har temperament säger de beror på trots... men ingen på bvc har sett hans utbrott...

Har en lillebror med autism, "halvbror"... på pappas sida... är det ärftligt??
  • moa marcus mio mamma

ja utredningen på honom har tagit 3 år så de tar tid men man måste stå på sig !. de e trots allt ni som ser allt! jag kan inte svara på om autism är ärftligt men kolla på www.autism.se
    Jenny Güzel skrev 2007-11-19 23:44:28 följande:

Det låter lite som min Emre... Har ni fått kämpa för att få en utredning?Bara att få komma till en sjukgymnast och talpedagog har varit jätte svårt.... Att han har temperament säger de beror på trots... men ingen på bvc har sett hans utbrott...Har en lillebror med autism, "halvbror"... på pappas sida... är det ärftligt??
  • Lilla Trule

Det man jobbar mycket utifrån på habiliteringarna runtom i Sverige är Lövåsmetoden (Loovas).
    Grundprincipen är att man belönar/förstärker och uppmuntrar de beteenden man vill ha mer av och negligerar de beteenden som inte är önskvärda. Det finns massor skrivet om detta så det är bara att Googla:) Visserligen gäller det främst barn med autism, men mycket går att applicera även på barn med atypisk autism och andra funktionshinder.
    Det är viktigt med rutiner, och att barnet lär sig att det är NI vuxna som bestämmer. Barn med autismspektrumstörningar har annars lätt för att "ta över" och styra sin omgivning med järnhand. Och har man kommit dithän är det inte lätt att vända, även om det går. Då är det bättre att jobba förebyggande!

• robyn

atypiska symptom: ökad rutinbundenhet, självskada, stereotypt beteende

• Liten elak och intelligent

Schema är bra att börja i små steg med. Det måste vara positivt. Ta något roligt och enkelt. Typ en bild på kanske ett glas mjölk och sedan en på leksaksbilar. Låt honom ta mjölkbilden och ge ett glas mjölk så han får dricka, bilden ska bort när han gjort det, han kan ge den till en vuxen, massa beröm!!!!, sedan leka med bilarna, ge bilden till er, massa beröm!!!!!

Min son var fem år när han fick diagnosen atypisk Autism.

• Mumin80

Bo Hejlskov: "Problemskapande beteenden vid utvecklingsmässiga funktionshinder". Krånglig titel på en väldigt lättläst och viktig bok. 

• Pojkmamma2

Hej! Funderar lite på à-typisk autism.. Vad menas med kommunikations svårigheter? Att man har svårt med talet eller svårt å kommunicera om sina känslor å förstå sociala regler å såna saker el vad menas?

Svar på tråden atypisk autism