• Tjiing

Vilken 3-hjuling eller 4-hjuling?

Hej!
    Skall ha mitt flrsta barn i mars och vi har börjat kolla på barnvagnar. Tycker det är jättesvärt för det finns ingen som har allt vi vill ha.
    Tror att vi vill ha en 3-hjuling eller en 4-hjuling med svängbara framdäck. Tycker de verkar jättesmidiga. Det skall vara en kombivagn med mjuklift eller hårdlift eftersom vi bor i lägenhet på andra våning. Sen vill vi att det skall gå att vända håll på sittdelen.

Vilken vagn tycker ni passar bäst in på vad vi vill ha?
    Vilken vagn har ni och är ni nöjda?

Tack för era svar

• Svar på tråden Vilken 3-hjuling eller 4-hjuling?
  • gunilla m

Själv fick vi vårt första barn i augusti och vi hade jättesvårt att välja barnvagn. Det var en hel del pengar oxå och vi hade svårt att avgöra vad som var värt att köpa. Var väldigt intresserade av Teutonia Prestige med sittdel och hårdlift eller mjuklift men vi kom aldrig så långt så att vi beställde någon. Istället köpte vi faktiskt en billig vagn på Ullared för 1500 kr... en MODI som är rätt omttalad både här och i press då den inte är så välfungerande.
    Den har fungerat hyfsat ok för oss till en början men nu har den börjat knirra rejält i plastdetaljerna som inte fixar lite kallare gradantal. Den är tung att ha i och ur bilen och tar stor plats. Jag upplever den som mindre säker då det rör på sig på flera ställen, den känns ostadig.
    Så det hela har slutat med att jag begav mig till barnvagnsaffären med mina erfarenheter och beställde en Teutonia Spirit S3 som väl kommer att komma vilken dag som helst. Denna vagn har tre hjul, valde mjuklift som kan göras om till åkpåse och så har vagnen handbroms vilket jag kommer uppskatta när jag går i nerförsbackar. Är ute och går en del och det är många kilon att hålla emot i nerförsbackarna och då känns det vettigt med handbroms.
    Med facit i hand så ångrar jag inte att vi först köpte den där billiga vagnen för 1500 kr för det fick mig att verkligen ta reda på vilka behov vi hade och vad jag ställde för krav på en vagn som ska passa oss. Hade vi beställt en prestige från början hade jag förmodligen inte varit helt nöjd.

Kanske ångrar jag att jag inte köpte en begagnad emmaljunga, teutonia eller brio för 1500 kr istället för en helt ny. Emmaljunga och brio eller teutonia har ju en fjädring och kvalitet som inte går att jämföra med de billigare vagnarna.
    Så mitt viktigaste råd är nog att inte köpa något nytt billigt i vagnsväg...hellre då begagnat och sedan köpa nytt när du vet vilka krav ni ställer.

Lycka till i barnvagnsdjungeln!

• InteVetJag

en emmaljunga edge duo combi!

• Tjiing

Emmaljunga edge duo har ju dock inga svängbara framhjul.

Något också som är viktigt för oss är att den är lätt och inte tar allt för stor plats i hopfälld.

• Kina79

Jag köpte en begagnad Bassonvagn till mitt första barn. Jag tycker oxå det är bra med en begangnad först om man inte e helt säker på vad man vill ha.
    Men du verkar ju ändå ha dina krav klara.
    Både Brio, Emmaljunga och Teutonia har vagnar med svängbara framhjul och vändbara sitsar. Så mitt råd är att åka och klämma, känna och provköra i affär. Då faller du säkert för nån.

Själv har jag en Babytravel Jogger, men den har ju inte vändbar sits.
    Hade en Brio Nova innan, jag var nöjd med den. Men visst e svängbart hjul att föredra.

• mamma på vift

Måste bara säga att den bästa vagnen jag haft är Bugaboo både Frog och cameleon och jag har haft ca 20 vagnar hittils. Just nu har vi en cameleon till Max och jag är så nöjd. Lättare och smidigare vagn får man leta efter. Så det är mitt tips!

Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • InteVetJag
    Kina79 skrev 2007-11-19 10:13:53 följande:
    Jag köpte en begagnad Bassonvagn till mitt första barn. Jag tycker oxå det är bra med en begangnad först om man inte e helt säker på vad man vill ha. Men du verkar ju ändå ha dina krav klara. Både Brio, Emmaljunga och Teutonia har vagnar med svängbara framhjul och vändbara sitsar. Så mitt råd är att åka och klämma, känna och provköra i affär. Då faller du säkert för nån. Själv har jag en Babytravel Jogger, men den har ju inte vändbar sits.Hade en Brio Nova innan, jag var nöjd med den. Men visst e svängbart hjul att föredra.
    Fast man kan ju köpa en liggdel till babytraveln som e vänd mot sej!
  • Kina79

Angelica: Jovisst, men det är ju ganska kort tid man använder liggdelen sen måste barnet sitta framåtvänd. Jag själv hade inte köpt en sån till liten bebis.

Svar på tråden Vilken 3-hjuling eller 4-hjuling?