• Pussgurkis

Läkarprogrammet?

Om man har 20,0 i snitt men inte har gjort högskoleprovet, finns det då överhuvudtaget någon chans att komma in på läkarprogrammet eller är HP ett krav?

Om inte, hur stor/liten är chansen att bli antagen, med tanke på att det måste vara hur många som helst som söker läkarprogrammet och har 20,0 i snitt?

Vad finns det för vägar för att bli antagen o.s.v.?

Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter.

• Svar på tråden Läkarprogrammet?
  • Chiba

Hej!

Jag är inte så jätteinsatt men min syster söker in till läkare varje termin så jag har lite hum om det tror jag

Tror du måste ha både 2,0 på högskoleprovet och 20,0 o betyg,. Dvs högsta i allt! Och även om man har det så är det skitsvårt att komma in. Min syster har högsta betyg i allt plus 2,0 på högskoleprovet men hon har fortfarande inte kommit in..

Däremot vet jag många som läser i andra länder, tex Danmark och Polen där det är lättare att komma in.

lämna ditt bakomflutna framför dig
  • Pussgurkis

Söker hon till en viss skola, eller alla som finns?

• Chiba

Hon har sökt till Karolinska vet ja.. Sen är det kanske några fler

• Ila

Karolinska har iaf tidigare haft intervjubaserad antagning. Har en kompis som kom in på det för 6 år sedan och nu är inne på sin AT. Jag är dock inte helt säker på om de fortfarande använder sig av det, eftersom det är en ganska kostsam process.
    Du kan ju kolla upp det!

Lycka till!

• Ms Marriot

Chiba; det där stämmer inte riktigt! :)

20,0 räcker för att komma in på alla orter, men en del rangordnar efter vad man fått på hp, och då brukar gränsen gå vid ca 1,7 (som lägst 1,6 tror jag) på högskoleprovet. På de orter som inte rangordnar efter högskoleprov är det lottning bland de sökande med 20,0.

Har du 2,0 är du i det närmast garanterad plats på alla ställen utom KI.

Umeå och karolinska har särskilda tiivägagångssätt för antagning. Jag tycker du gör bäst i att kolla statistiken på vhs eller ringa runt till de olika universiteten som har utbildningen. Lyssna inte på det som skrivs här på fl, i vissa fall är det helt fel :)

• Chiba
    Ms Marriot skrev 2007-11-22 13:06:54 följande:
    Chiba; det där stämmer inte riktigt! :)20,0 räcker för att komma in på alla orter, men en del rangordnar efter vad man fått på hp, och då brukar gränsen gå vid ca 1,7 (som lägst 1,6 tror jag) på högskoleprovet. På de orter som inte rangordnar efter högskoleprov är det lottning bland de sökande med 20,0.Har du 2,0 är du i det närmast garanterad plats på alla ställen utom KI.Umeå och karolinska har särskilda tiivägagångssätt för antagning. Jag tycker du gör bäst i att kolla statistiken på vhs eller ringa runt till de olika universiteten som har utbildningen. Lyssna inte på det som skrivs här på fl, i vissa fall är det helt fel :)
    Som jag skrev så är jag inte helt hundra på det jag skrev

Men som du säger, Karolinska har annorlunda tillvägagångsätt där det inte räcker att ha toppbetyg..
  • Mitralisa

Hej,
    på denna sida kan du hitta mycket bra info till att börja med. Sidan är aktuell och innehåller både info om sökvägar och statistik om vad den som blev sist antagen hade.

www.nils.googlepages.com/lakarstudier.html

Lycka till

• Milla  85
    Chiba skrev 2007-11-21 09:07:55 följande:
    Hej!Jag är inte så jätteinsatt men min syster söker in till läkare varje termin så jag har lite hum om det tror jag Tror du måste ha både 2,0 på högskoleprovet och 20,0 o betyg,. Dvs högsta i allt! Och även om man har det så är det skitsvårt att komma in. Min syster har högsta betyg i allt plus 2,0 på högskoleprovet men hon har fortfarande inte kommit in..Däremot vet jag många som läser i andra länder, tex Danmark och Polen där det är lättare att komma in.
    räcker att du har 20.0 i betyg.
    du kan även ha 2.0 på HP och MVG i matte a-e, fysik a-b, kemi a-b, biologi a-b, svenska a-b och engelska a-b, (tror inte det är npt mera ämmne som man måste ha speciellt) och ha chance att komma in. har en kompis som hade det och hon kom in.
  • karsu

Milla 85 skrev 2008-01-27 03:32:25 följande:

räcker att du har 20.0 i betyg. du kan även ha 2.0 på HP och MVG i matte a-e, fysik a-b, kemi a-b, biologi a-b, svenska a-b och engelska a-b, (tror inte det är npt mera ämmne som man måste ha speciellt) och ha chance att komma in. har en kompis som hade det och hon kom in.
    Fast för att ha 20.0 i slutbetyg så måste du ha MVG i alla ämnen. =)
  • maalisen73

Det funkar också med ett helt normalt betyg och ett bra högskoleprov (1,9-2,0) för att komma in. På KI handlar det lite om att ha tur, men jag såg att det var hp 1,9 på andra intaget, så det är inte omöjligt!

• Milla  85
    karsu skrev 2008-01-27 03:53:33 följande:
    Milla 85 skrev 2008-01-27 03:32:25 följande:Fast för att ha 20.0 i slutbetyg så måste du ha MVG i alla ämnen. =)
    ja men det var inte det jag skrev. man kan ha MVG i de specifika ämnena som behövs plus den grundläggande behörigheten och typ G, VG i resten av ämnen och ha 2.0 på HP och vara berättigad att söka Läkarprogrammet.
Svar på tråden Läkarprogrammet?