Inlägg från: Chiba |Visa alla inlägg
  • Chiba

Läkarprogrammet?

Hej!

Jag är inte så jätteinsatt men min syster söker in till läkare varje termin så jag har lite hum om det tror jag

Tror du måste ha både 2,0 på högskoleprovet och 20,0 o betyg,. Dvs högsta i allt! Och även om man har det så är det skitsvårt att komma in. Min syster har högsta betyg i allt plus 2,0 på högskoleprovet men hon har fortfarande inte kommit in..

Däremot vet jag många som läser i andra länder, tex Danmark och Polen där det är lättare att komma in.

lämna ditt bakomflutna framför dig
  • Chiba

Hon har sökt till Karolinska vet ja.. Sen är det kanske några fler

• Chiba
    Ms Marriot skrev 2007-11-22 13:06:54 följande:
    Chiba; det där stämmer inte riktigt! :)20,0 räcker för att komma in på alla orter, men en del rangordnar efter vad man fått på hp, och då brukar gränsen gå vid ca 1,7 (som lägst 1,6 tror jag) på högskoleprovet. På de orter som inte rangordnar efter högskoleprov är det lottning bland de sökande med 20,0.Har du 2,0 är du i det närmast garanterad plats på alla ställen utom KI.Umeå och karolinska har särskilda tiivägagångssätt för antagning. Jag tycker du gör bäst i att kolla statistiken på vhs eller ringa runt till de olika universiteten som har utbildningen. Lyssna inte på det som skrivs här på fl, i vissa fall är det helt fel :)
    Som jag skrev så är jag inte helt hundra på det jag skrev

Men som du säger, Karolinska har annorlunda tillvägagångsätt där det inte räcker att ha toppbetyg..
Svar på tråden Läkarprogrammet?