• Hoppetossan 79

Villaägare: Sotar ni köksfläkten (och tillhörande skorsten)?

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Villaägare: Sotar ni köksfläkten (och tillhörande skorsten)?
  • Hoppetossan 79

Är det inga villaägare här idag?

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Indillia

I mitt förra hem kom sotaren och skötte det.

• jeeri74

Sker inte det "automatiskt", dvs man får brev när det är dags, ett visst antal år mellan. Vi har bara bott i hus ett år så vi har ingen egen erfarenhet, men när jag bodde hemma kom sotaren med jämna mellanrum och då fick man bara ett papper som talade om när de skulle komma.

• snillis

nej, det är sånt man vet att man ska göra regelbundet pga brandrisk men det glöms bort bland alla andra "måsten".
    vi har bott hät i drygt tre år och inte sotat en enda gång *skäms*

• snillis

jeeri: förr var det lag på att man var tvungen att göra det men så är det inte nu utan görs på villaägarens eget initiativ.......

• Sencha

Köksfläkt har vi ännu ingen. Vi har inte renoverat köket ännu, nämligen. Däremot har vi satt in ett rör till den dag det blir dags att sätta dit en fläkt. Men fläktröret är ju bara ett ventilationsrör, det ska ju inte sotas? Sotar gör man med saker det kommer sot i, d.v.s. det som är kopplat till något man eldar i.

Vi sotar pannan regelbundet. Skorstenen som går till pannan sotas av sotaren, och de skickar meddelande innan de dyker upp.

Den dag vi renoverat vedspisen i köket och fått den provtryckt och godkänd, så kommer den förstås också att sotas av sotaren.

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • AnneSophie

Hmm varför ska man sota fläkten? *förvirrad* Fläktfiltren brukar jag köra i diskmaskinen.
    Vi har ju fyra kakelugnar men då vi inte eldar i någon av dom (bara tänder ljus) så sotas dom inte heller så ofta. Tänkte be sotaren sota igenom dom nästa år då det har gått fem år.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • AnneSophie
    snillis skrev 2007-11-19 10:51:36 följande:
    jeeri: förr var det lag på att man var tvungen att göra det men så är det inte nu utan görs på villaägarens eget initiativ.......
    Där jag bor sker faktiskt sotningen fortfarande per automatik. Vill man inte få sotat så måste man höra av sig till sotaren, annars kommer han. Men det beror på att området är k-märkt och att kommunen vill förebygga bränder i området.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Asereht

Vi har sotare som kommer och ombesörjer det. Både här ute i huset på landet med flera eldstäder och i huset vi bodde i innan i tätort utan eldstäder.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Bling1975

Vi har fortfarande automatbesök av sotaren med jämna mellanrum, så ja, och det är sotaren som gör det.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Thursday

Jag fattar inte... sotaren kommer ju per automatik men han är bara intresserad av rör som det brinner i, inte av fläktröret?

• Freiya

hit kommer sotarn automatiskt en gång per år och sotar skorstenen. men flökten har han aldrig sotat, varför skulle han det?

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Supertesco

Här kommer sotaren per automatik, skönt tycker jag då man inte behöver bry sig.

• spacebeare

om jag förstår rätt är ju fläkten kopplad till skorsten? men själva fläkten får man rengöra själv.
    om man sakt ifrån sotning "försvinner" man från listor(kan vara tidigare ägare) och får be att komma tillbaka.

• Thursday
    spacebeare skrev 2007-11-20 12:41:50 följande:
    om jag förstår rätt är ju fläkten kopplad till skorsten?
    Tja, den har ju ett rör som mynnar ut på taket. Men hos oss så är det helt separat från skorstenen till panna/öppen spis. Så jag undrar fortfarande om man måste sota det röret separat? För sotaren har aldrig visat något intressse för det som sagt, men det är ju mycket man inte vet när man nyligen köpt hus

Sota kan man inte frånsäga sig, däremot kan man få tillstånd att sköta sotningen själv om man kan visa för kommunen att man har erforderliga kunskaper (t.ex. gått en kurs hos Brandskyddsföreningen).

Nu var jag ju tvungen att kolla upp det här och då framgår det av 3 kap 4 § lagen om skydd mot olyckor att:

"En kommun skall i brandförebyggande syfte ansvara för att rengöring (sotning) sker av fasta förbränningsanordningar, som inte är inrättade för eldning uteslutande med gas, och därtill hörande rökkanaler. Detsamma skall gälla imkanaler i restauranger, storkök och därmed jämförbara utrymmen.

Kommunen får medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotning på den egna fastigheten. Ett sådant medgivande får endast ges om sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt.

Kommunen skall i brandförebyggande syfte även ansvara för att det som skall rengöras enligt första stycket samt skorstenar, tak och anslutande byggnadsdelar kontrolleras från brandskyddssynpunkt (brandskyddskontroll). Detsamma skall gälla fasta förbränningsanordningar inrättade för eldning uteslutande med gas och därtill hörande avgaskanaler."

Verkar inte som om köksfläktens rör omfattas av detta?
  • AnnaGBG

Här går fläkten ut i öppna spisens skorsten, och den sotas ju regelbundet av sotare.

• spacebeare

du kan säga ifrån sotning på en eldstad som du inte använder. men "hushållssotningen" kommer du nog inte ifrån

Svar på tråden Villaägare: Sotar ni köksfläkten (och tillhörande skorsten)?