Jag jobbar i danmark. Skaffade cpr-nummer och skattekort på Skatteverket i Danmark, avdelningen för Skat Öresund:
Skattecenter København
Adresse:
Sluseholmen 8B
2450 København SV
( www.skat.dk/SKAT.aspx )
Tänk på att ha giltig legitimation/pass och kontrakt på ditt arbete med dig dit, även personbevis, som du får genom att ringa/besöka skatteverket i Sverige- snabbast får du det genom att gå dit. Ibland kan det bli krångligt denna processen, då arbetsgivaren gärna vill ha ditt cpr.nummer för att skriva kontrakt, medan skattekontoret gärna vill se ditt kontrakt för att ge dig ett cpr.nummer. Dock i mitt fall löste det sig genom att jag snackade det till mig, visade i mail jag skrivit ut att jag fått arbetet osv.
Sedan räknar dansk skat ut, efter de uppgifter du ger dem, hur stort belopp som är avdragsgillt. De uppgifter du ska ge dem (iaf det dem frågade mig om ;)är:
Hur många dagar i veckan ska du jobba?
Hur långt pendlar du? Var bor du och var arbetar du?
Hur reser du? (Tågkort osv.)
Är du gift ska du uppge det, gärna ha med ett vigselbevis, något slags bevis som visar att du är gift och att han inte jobbar i Danmark. (Då får man också högre skatteavdrag)
Enligt den kvinnan som hade hand om mig, grundade sig skatteavdraget på hur många dagar i veckan man pendlade, inte hur många timmar, så det är bra att veta det i förväg. Anger du många dagar, innebär det ett större avdrag. Alltså var noga med att det blir så exakt som möjligt. Anger du 4 dagar och sen bara jobbar 3 blir det ju restskatt sen! Hon sa så här till mig (jag jobbar mellan 4-5 dagar i veckan), vi räknar på 4, jobbar du sedan fler, håll koll på det och ange det i din deklaration, då får du pengar tillbaka. Skär arbetsgivaren ner på dina dagar däremot, kom in direkt till oss, ange att du exempelvis jobbar 3 dagar, då får du ett nytt skattekort, med inte lika stort avdrag, annars får du restskatt.
Sedan till hur de räknar skatten, det är ganska annorlunda mot Sverige, min lön kan exempelvis se ut så här:
12 000 i lön
-80 kr (arbetsmarknadsbidrag tror jag det kallas)
= 11 920
sedan 8 % skatt på det (en skatt alla betalar)
11 920* 0,92
= 10 966,4
Här drar man sedan ifrån det belopp de skrev på skattekortet som man INTE ska skatta på, det är i mitt fall 7799.
10 966,4- 7799
= 3167,4. Detta är det belopp du sedan ska betala deras vanliga kommunala skatt på. Den är på 38 %.
3167,4* 0,62
=1963,788. Detta är summan du har kvar efter att ha betalt kommunal skat, sen lägger du ihop det med summan du har sen innan, det "skattefria" beloppet.
1963,788 + 7799
=9762,788
9762,788 är alltså då din danska lön efter skatt. I svenska kronor blir det ca 11 812, med en säljkurs på 1,21.
Bor du i Malmö kostar tågkortet 1730 i månaden. Dansk a-kassa kostar över 400 danska kronor.
Förstod du löneuträkningen, den är ju lite komplicerad och jag är inte den bästa på att förklara. Kort och gott, de drar ifrån pengar för ett arbetsmarknadsbidrag, ca 80 dkk, en skatt på 8 % och en skatt på 38 %, men sen har man också skatteförmåner, ett visst belopp, utslaget på varje månad som man inte skattar med den 38% skatten på.