• Taffer

Jobba i Danmark..

Någon här inne som jobbar i Danmark?
    Hur funkar det, med skatt och allt sånt?
    Enligt min sambo måste man ha ett danskt bankkonto, eller arbetsgivarna tycker väl det är smidigare så, när man jobbar i Danmark, hur fixar man allt sånt?
    Vad är det man behöver fixa?

Någon som kan hjälpa mej lite? Anlednignen till att jag undrar är att jag antagligen (förhoppnignsvis) kommer börja jobba i Danmark ganska snart

• Svar på tråden Jobba i Danmark..
  • ananda74

kontakta öresund direkt. det ligger på storgtorget i malmö eller på oresunddirekt.dk, de jobbar bara med såna frågor. de har alla svar. funderar själv på att börja jobba där pga lönen.

• Charlie Bravo

Du ska ordna med danskt CPR nummer (danskt personnummer som bl.a. krävs för att få öppna bankkonto) på folkeregistret i den kommun du ska jobba i. Därefter ska du ordna med bankkonto, gärna i bank som har kontor i sverige. Då kan du oftast göra gratis överföringar av pengar via t.ex. telefonbank. Dessutom ska du ordna med ett danskt skattekort som anger hur stor skatteprocent arbetsgivaren ska dra. Detta ordnar du med på skattekontoret (oftast samma ställe som folkeregistret)

• Taffer

ananda74: Ja just det, det nämnde nog min sambo oxå Det ska jag göra.

Charlie Bravo: Ok, bra att veta alla dom där ställena.
    Men om man komemr jobba i olika städer och då kanske olika komuner, hur gör man då med skatten och så vidare?

• Charlie Bravo

Samma skattekort gäller överallt. Skattekortet innehåller ett huvudkort och ett bikort. Har man två arbetsgivare kan man alltså ge ett skattekort till vart ställe. I Danmark har man ett skattefritt avdrag på ca 30000 DKK/år. På det ena skattekortet kan du t.ex. ha ett avdrag på t.ex. 2000 kr/månad (d.v.s de första 2000 kr är skattefria). På bikortet finns inte dettta avdraget med och då kan man lämna det till den andra arbetsgivaren. Det enklaste är att gå upp till en handläggare på skattekontoret och berätta hur mycket man kommer att jobba, vad man kommer att tjäna m.m. och så tar de fram en skatteprocent utifrån det. Bättre att överdriva något med vad man kommer att tjäna så att man inte kommer att betala för lite i skatt = restskatt.

• Charlie Bravo

Och en sak till. Ändras inkomsten under året, t.ex. på grund av lönstigning/minskning så är det bra att kontakta skattekontoret för att höra om det kommer att påverka skatteprocenten. I så fall kan de skriva ut ett nytt som du kan ge till arbetsgivaren.

• Taffer

Charlie Bravo: Aha, men det är ju bra det i alal fall, slippa hålal på och ändra fram och tillbaka bara för jag jobbar i olika städer.
    Ja,d et med om inkomsten ändras vet jag redan, just nu jobbar jag lite och betalar ltie i skatt så har haft dom funderignarna själv innan, men även om jag komemr börja jobba nu så får jag int elönen för'n nästa år, och då borde det väl itne påverka detta årets inkomst och skatt?
    Jag kommer i alal fall kontakta någon på skattekontoret och höra mej för, så blir det rätt från början

• Taffer

Någon som vet hur mycket man betalar i skatt om man jobbar i Danmark? På ett ungefär?

• ÄlskarJohan

Jag jobbar i danmark. Skaffade cpr-nummer och skattekort på Skatteverket i Danmark, avdelningen för Skat Öresund:

Skattecenter København

Adresse:
    Sluseholmen 8B
    2450 København SV

( www.skat.dk/SKAT.aspx )

Tänk på att ha giltig legitimation/pass och kontrakt på ditt arbete med dig dit, även personbevis, som du får genom att ringa/besöka skatteverket i Sverige- snabbast får du det genom att gå dit. Ibland kan det bli krångligt denna processen, då arbetsgivaren gärna vill ha ditt cpr.nummer för att skriva kontrakt, medan skattekontoret gärna vill se ditt kontrakt för att ge dig ett cpr.nummer. Dock i mitt fall löste det sig genom att jag snackade det till mig, visade i mail jag skrivit ut att jag fått arbetet osv.

Sedan räknar dansk skat ut, efter de uppgifter du ger dem, hur stort belopp som är avdragsgillt. De uppgifter du ska ge dem (iaf det dem frågade mig om ;)är:

Hur många dagar i veckan ska du jobba?
    Hur långt pendlar du? Var bor du och var arbetar du?
    Hur reser du? (Tågkort osv.)
    Är du gift ska du uppge det, gärna ha med ett vigselbevis, något slags bevis som visar att du är gift och att han inte jobbar i Danmark. (Då får man också högre skatteavdrag)

Enligt den kvinnan som hade hand om mig, grundade sig skatteavdraget på hur många dagar i veckan man pendlade, inte hur många timmar, så det är bra att veta det i förväg. Anger du många dagar, innebär det ett större avdrag. Alltså var noga med att det blir så exakt som möjligt. Anger du 4 dagar och sen bara jobbar 3 blir det ju restskatt sen! Hon sa så här till mig (jag jobbar mellan 4-5 dagar i veckan), vi räknar på 4, jobbar du sedan fler, håll koll på det och ange det i din deklaration, då får du pengar tillbaka. Skär arbetsgivaren ner på dina dagar däremot, kom in direkt till oss, ange att du exempelvis jobbar 3 dagar, då får du ett nytt skattekort, med inte lika stort avdrag, annars får du restskatt.

Sedan till hur de räknar skatten, det är ganska annorlunda mot Sverige, min lön kan exempelvis se ut så här:

12 000 i lön
    -80 kr (arbetsmarknadsbidrag tror jag det kallas)
    = 11 920
    sedan 8 % skatt på det (en skatt alla betalar)
    11 920* 0,92
    = 10 966,4
    Här drar man sedan ifrån det belopp de skrev på skattekortet som man INTE ska skatta på, det är i mitt fall 7799.
    10 966,4- 7799
    = 3167,4. Detta är det belopp du sedan ska betala deras vanliga kommunala skatt på. Den är på 38 %.
    3167,4* 0,62
    =1963,788. Detta är summan du har kvar efter att ha betalt kommunal skat, sen lägger du ihop det med summan du har sen innan, det "skattefria" beloppet.
    1963,788 + 7799
    =9762,788

9762,788 är alltså då din danska lön efter skatt. I svenska kronor blir det ca 11 812, med en säljkurs på 1,21.

Bor du i Malmö kostar tågkortet 1730 i månaden. Dansk a-kassa kostar över 400 danska kronor.

Förstod du löneuträkningen, den är ju lite komplicerad och jag är inte den bästa på att förklara. Kort och gott, de drar ifrån pengar för ett arbetsmarknadsbidrag, ca 80 dkk, en skatt på 8 % och en skatt på 38 %, men sen har man också skatteförmåner, ett visst belopp, utslaget på varje månad som man inte skattar med den 38% skatten på.

• Taffer

ÄlskarJohan: tack för all infon! Ska kolla igenom den fler gågner så jag verkligen förstår men jag ska gå till någon som jobbar med det och fixa det. Men nu har man ett litet hum om det i alla fall

• ÄlskarJohan

Ja, precis, kommer ihåg att det kändes mycket för mig också i början, men sen går det snabbt och lätt när väl den byråkratiska biten är över. Förresten, www.rejseplanen.dk är en mycket bra sida om du vill hitta rätt förbindelser från exempelvis malmö central till deras skattekontor i sluseholmen. Bara skriv till min gästbok om du undrar något mer, kanske har jag svaret.. Lycka till!

• Taffer

Idag fixade jag med personnummer, skattkort och bankkonto Så nu är det bara att jobba på
    Kan det stämma att jag ska ha ett avdrag på över 7000kr i månaden? Jag är itne gift och får inte hans avdrag och det ända dom frågade mig var hur långt jag ahde att pendla och hur mycket jag skulle jobba. Tycker det verkar så mycket...

• Taffer

ÄlskarJohan: Mej frågade dom bara hur mycket jag skulel jobba. Det står 30timamr i veckan på kontraktet och han frågade om det var 30timamr i månaden (men läs då ) och då sa jag attd et var mellan 30-37 timamr i veckan, för så ser mitt schema ut nu.
    Nu har jag varit sjuk några dagar och då itne jobbat så många timamr och dagar som jag skulel, påverkar det?

• ÄlskarJohan

Jag tror att skatteavdraget är rimligt! Jag har själv haft ett belopp på 7800 när jag arbetade 4 dagar i veckan, nu när jag jobbar 5 dagar i veckan har jag 8600. (Då ingår det att jag är gift.)

Dock blir jag lite osäker på att han inte frågade dig hur många dagar du arbetade, utan bara timmarna. Jag har varit på skattekontoret tre gånger, första gången blev det fel belopp, då han inte hade kollat avståndet rätt, mätt på timmar dessutom och inte dagar eller något liknande. De två gångerna jag har varit där efter det har det blivir rätt, de har kollat avståndet exakt, de har räknat på dagar osv.

Angående om man är sjuk, ledig osv, så förklarade dem på skattekontoret för mig att jag själv ska hålla reda på hur många dagar jag verkligen arbetar. Jobbar man färre än angivet får man ju restskatt, men då har man koll på det i förväg. Jobbar man fler dagar får man istället tillbaka skatt.

Sen är det dessutom så här, på ditt skattekort står det angivet ditt avdrag på fyra olika sätt tror jag. Per månad, ex 7000 (vilket i regel används eftersom man arbetar fulla månader), per vecka, ex 1500, per dag, ex 300. Sedan står det också vad du får i avdrag på ett helt år, ex 80000. Så nu exempelvis när jag har bytt jobb och bara arbetat två veckor på ena stället och två veckor på det andra, inom samma löneperiod. så ska jag ju inte få ett skatteavdrag på 7800 från bägge ställena. Utan lönekontoret ska reglera detta automatiskt, från det ena stället kanske dem mäter det per vecka och ger mig två veckors avdrag istället och likaså två veckor från det nya stället. Kolla summorna på ditt skattekort så kanske du förstår lite bättre.

Sen om du just är sjuk en dag eller några dagar vet jag inte ifall dem reglerar det direkt och ger dig 3 veckors avdrag + 3 dagars avdrag isället för en hel månad eller ifall sånt automatiskt reglerar sig för att man kanske jobbar över extra en annan dag osv. Det sker ju ganska lätt inom handeln.

Ibland känner jag att man skulle behöva ha en hel lista med sig till skattekontoret och fråga dem, men sen är vissa där lättare att förstå än andra. Den äldre mannen jag fick först var både sur och svår att förstå, dessutom gjorde han fel, dem andra två, bägge kvinnor, var lättare att förstå och man kunde ställa fler frågor.

För du är kanske som jag, mån om att det ska bli rätt, inte få någon otrevlig överraskning sen om att man betalt för lite skatt osv?!

Men hoppas att allt stämmer på ditt skattekort och att du trivs i Danmark!

Svar på tråden Jobba i Danmark..