• bustjejen

Glöggtillbehör, här kan vi samla lite tips och idéer.

Jag efterlyser bra saker att bjuda på till glöggen.
    Pepparkakor med ädelost är jättegott, men så vanligt.

Jag efterlyser lite andra bra idéer på småplock som man kan bjuda på vid kommande adventsglögg.
    Så fram med lite tips och recet nu tack

• Svar på tråden Glöggtillbehör, här kan vi samla lite tips och idéer.
  • Flygfotogen

Till pepparkakorna och ädelosten ska man ha fikonmarmelad. Den brukar jag göra själv. Fikon, valnötter, kardemumma, syltsocker och vatten. Voila!

Lite trevliga snittar kan man alltid ha. Små minipajer brukar gå hem.

Praliner

• bustjejen
    Marsch skrev 2007-11-19 12:17:39 följande:
    Till pepparkakorna och ädelosten ska man ha fikonmarmelad. Den brukar jag göra själv. Fikon, valnötter, kardemumma, syltsocker och vatten. Voila!Lite trevliga snittar kan man alltid ha. Små minipajer brukar gå hem. Praliner
    Fikonmarmelad lät spännande Hur gör du den? Hackar du allt och kokar sen?
  • Flygfotogen

Eftersom jag är en slarver av rang så måste jag rota rätt på receptet innan jag vågar säga hur man gör. Men det jag rabblat upp är iaf alla ingredienserna. Tror man ska förvälla fikonen först, ta bort kvistarna eller vad det nu är och sen koka.

• bustjejen

Hittar du receptet någon gång så får du gärna skriva

Någon mer som har tips?
  • Flygfotogen

Det var med i den julreceptstidning som nåt förlag släppte förra året. Kan det ha varit Allers tro?

• Lapskojs

Dadlar med getost är gott till glögg. Man tar ut kärnan, petar ner en bit ost och ställer på fat - klart!

Som variant på grömögelosten på pepparkaka kan man göra Gorgonzolabollar:

(20 stycken)
    150 g gorgonzola
    100 g kesella
    10-15 pepparkakor
    Blanda gorgonzola och kesella i en skål och rör till en jämn smet.
    Ställ in smeten i kylen en timme så den stelnar.
    Ta ut runda kulor med en sked och rulla dem i krossade pepparkakor. Ställ kallt tills servering.

• bustjejen
    Lapskojs skrev 2007-11-19 16:49:49 följande:
    Dadlar med getost är gott till glögg. Man tar ut kärnan, petar ner en bit ost och ställer på fat - klart!Som variant på grömögelosten på pepparkaka kan man göra Gorgonzolabollar:(20 stycken)150 g gorgonzola100 g kesella10-15 pepparkakorBlanda gorgonzola och kesella i en skål och rör till en jämn smet.Ställ in smeten i kylen en timme så den stelnar.Ta ut runda kulor med en sked och rulla dem i krossade pepparkakor. Ställ kallt tills servering.
    Åh, tack för bra tips! .
  • MalleNalle

Fick lite bra förslag i den nya Arla Köket bladet.

Glöggröra 3 dl

Julig röra att dippa äppelklyftor och knäckebröd i.

1/2 dl sötmandel
    250 g kesella
    2 krm salt
    rivet skal av 1/2 apelsin
    1/2 dl russin

Skålla och skala mandeln. Hacka den grovt. Rosta mandeln i en torr, varm stekpanna tills den få färg.
    Blanda med kesella, mandel, salt, apelsinskal och russin.

Har inte testat detta själv, men tyckte det lät spännande.

• Ila

När jag bjuder på pepparkakor med mögelost så brukar jag ta mjuk pepparkaka istället för hård. Denna skärs i små bitar och gratineras i ugnen med lite mögelost på.

• Juno

Fler arlatips som kommer finnas på vårt glöggkalas. Plus pepparkakor, frukt och nötter

Hastkaka med saffran
    Ingredienser
    8-10 bitar
    4 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    1/2 paket saffran, 0,25 g
    75 g smör
    2 dl mjölk eller filmjölk

Garnering:
    2 msk pärlsocker
    2 msk hackad sötmandel
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl, socker, bakpulver och saffran i en bunke. Skär smöret i tunna skivor och lägg det i mjölblandningen. Finfördela smöret med en gaffel. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Klicka ut den i en smord och bröad rund sockerkaksform, ca 1 1/2 liter. Strö över pärlsocker och mandel. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Källa: Nybakat

Paj med ädel smak. Baka en stor eller 16 små.
    Ingredienser
    1 st
    Pajen kan även bakas ut till en stor.
    Pajdeg:
    75 g smör
    2 1/2 dl vetemjöl
    3/4 dl Kesella lätt

Fyllning:
    50 g Kvibille riven ädel
    1/2 dl grovhackad mandel
    3 ägg
    2 dl vispgrädde
    1 dl mjölk
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 dl Arla Köket riven ost gratäng Gör så här
    Pajdeg: Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 23 cm i diameter eller i 16 små engångsfolieformar. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Fyllning: Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, salt, peppar och gratängost. Fördela ädelost och mandel i pajskalen. Häll över äggstanningen. Grädda pajerna i mitten av ugnen ca 15 min. Du kan också göra en stor paj. Förgrädda då pajskalet i 200 grader 10 min. Häll fyllningen i skalet och grädda i nedre delen av ugnen vid 200 grader

Kalkontoast
    Smakrik och fräsch toast med matig Kesoröra, kalkon och lite sting av chili.

Ingredienser
    8 st
    8 skivor vitt formbröd
    smör
    6 torkade fikon
    1/2 rödlök
    250 g cottage cheese, KESO® naturell
    1 tsk finhackad röd chili
    2 msk hackad gräslök
    1/2 tsk salt
    8 sallatsblad
    12 skivor rökt kalkonbröst
    Gör så här
    Kantskär brödskivorna. Stek dem på båda sidor i smör. Finstrimla fikonen. Skala och finhacka löken. Blanda cottage cheese, fikon, lök, chili, gräslök och salt. Lägg sallat, kalkon och röran på bröden.

• Hannajo

Läste något recept med pepparkakor, ädelost blandat med kesella och sen toppat med hjortronsylt, tilltalade mig.

• MRSVi
    Hannajo skrev 2007-11-20 17:03:48 följande:
    Läste något recept med pepparkakor, ädelost blandat med kesella och sen toppat med hjortronsylt, tilltalade mig.
    Får man fråga var du läste det?
  • bustjejen

Jag fick ett tips härom dagen som jag inte har provat, men det låter gott
    Fyll små croustader med cambozola och lägg en liten klick apelsinmarmelad överst.
    Ställ in i ugnen till osten har smält och servera sen som tilltugg.

En annan sak var den här:
    Hacka rödlök och tomat och lägg på en brietårta (dvs en hel brieost). Ställ in i ugnen. När den snart är klar så häll över lite balsamicovinäger och ställ in igen tills den är färdig.

Jag har tyvärr inga ugnsgrader och tider på recepten, men man får väl prova sig fram

Svar på tråden Glöggtillbehör, här kan vi samla lite tips och idéer.