Fler arlatips som kommer finnas på vårt glöggkalas. Plus pepparkakor, frukt och nötter
Hastkaka med saffran
Ingredienser
8-10 bitar
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1/2 paket saffran, 0,25 g
75 g smör
2 dl mjölk eller filmjölk
Garnering:
2 msk pärlsocker
2 msk hackad sötmandel
Gör så här
Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl, socker, bakpulver och saffran i en bunke. Skär smöret i tunna skivor och lägg det i mjölblandningen. Finfördela smöret med en gaffel. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Klicka ut den i en smord och bröad rund sockerkaksform, ca 1 1/2 liter. Strö över pärlsocker och mandel. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Källa: Nybakat
Paj med ädel smak. Baka en stor eller 16 små.
Ingredienser
1 st
Pajen kan även bakas ut till en stor.
Pajdeg:
75 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl Kesella lätt
Fyllning:
50 g Kvibille riven ädel
1/2 dl grovhackad mandel
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl Arla Köket riven ost gratäng Gör så här
Pajdeg: Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 23 cm i diameter eller i 16 små engångsfolieformar. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Fyllning: Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, salt, peppar och gratängost. Fördela ädelost och mandel i pajskalen. Häll över äggstanningen. Grädda pajerna i mitten av ugnen ca 15 min. Du kan också göra en stor paj. Förgrädda då pajskalet i 200 grader 10 min. Häll fyllningen i skalet och grädda i nedre delen av ugnen vid 200 grader
Kalkontoast
Smakrik och fräsch toast med matig Kesoröra, kalkon och lite sting av chili.
Ingredienser
8 st
8 skivor vitt formbröd
smör
6 torkade fikon
1/2 rödlök
250 g cottage cheese, KESO® naturell
1 tsk finhackad röd chili
2 msk hackad gräslök
1/2 tsk salt
8 sallatsblad
12 skivor rökt kalkonbröst
Gör så här
Kantskär brödskivorna. Stek dem på båda sidor i smör. Finstrimla fikonen. Skala och finhacka löken. Blanda cottage cheese, fikon, lök, chili, gräslök och salt. Lägg sallat, kalkon och röran på bröden.