Hur göra bakpotatis? Tips på matiga tilbehör?
Tänkte ha laxröra till, men vill gärna ha tips på lite matigare tillbehör man kan ha vid sidan av, då min man tycker det blir för lite med bara potatisen och röran.

Om du ska baka potatisen hel så ska du ha den i ugnen 45-60 min (beroende på storlek och ugn) på 225 grader. Glöm för sjutton inte att sticka några hål i skalet innan du ställer in den annars kan den explodera!
Kör in en provsticka i mitten för att kolla att den är färdigbakad...........
Picka den med en gaffel ganska hårt 10 ggr i översidan. Kör den sen i micron i 25-40 min beroende på storlek.
God röra:
Creme fraiche (en burk)
Hackad purjo (ett par msk)
Hackad Skinka (1 dl)
fransk senap (1 msk)
lite vinäger
I mikron blir den mer kokt än bakad, inte så gott tycker jag.
Förslag till tillbehör:
Rökt lax + pepparrotssmör (pepparrotsvisp/färsk riven pepparrot + smör) eller pepparrotsost
Hemgjord skagenvariant: räkor, crème fraîche, majonnäs, dill, salt, peppar, lite pressad citron. Gärna toppat med lite rom (då menar jag grovkornig caviar, inte Bacardi )
Tonfiskröra: burktonfisk, purjo, majs, crème fraîche, majonnäs och om man vill ett stänk tabasco.
Kycklingcurry: som ovanstående men byt ut tonfisken mot strimlad grillad kyckling och tabascon mot valfri mängd curry.
"Köttbullesallad" (MKT godare än den låter): Köttbullar som man delar i 4 delar samt tinade frysta grönsaker (tex majs, ärtor, paprika, bönor osv) blandas med lika delar crème fraîche och majonnäs till lämplig kladdkonsistens. Om man inte har potatis till kan man blanda i ris i detta, då har man en matig alltiett-matlåda, lämplig för utflykter osv.
Mosters Gubbröra: Till en stor sats går det åt 500 g smör, nästan 1 stor tub kaviar (efter smak och tycke), 9 hårdkokta ägg och 5 gula lökar, skalade och finhackade. Men det brukar gå åt, den är sagolikt god!!
Nu låter väl alla mina förslag som fettbomber, men om man vill så finns ju lättvarianter av tex majonnäs, crème fraîche och bordsmargarin.
Tycker inte heller att det blir lika gott i mikron.............bakad potatis ska BAKAS i ugn!
Heh, det är så olika, jag tycker det blir godare i micron
Måste dela med mig av min storebrors bakad-potatis-tips, jag gjorde inte heller potatis i micron förr, eftersom det inte smakar så bra men om man lägger potatisen på papper i micron och räknar med 5 min/potatis och sen VÄNDER dem och för 5 min till så smakar det mycket bättre! Konstigt nog!