• Familjen AE

Det är feber va?

Jag tog tempen på min dotter idag och den visade 37,2 grader.
    Det var under armen så då ska man väl dessutom lägga på en halv grad?

Nu är det så att jag har läst att de ska vara över 38 grader för att vara feber, men hon har ganska låg temperatur annars.
    Ligger runt 35 grader.

Visst är det väl feber då?

• Svar på tråden Det är feber va?
  • xenaa

Feber är när temepn visar 38 grader.
    Det har de iaf sagt till mig på BVC.
    För att barn kan ha varierande temp. Min son brukar ligga som normalt på 36,7-37

Men 35 låter lågt.
    37,2 är inte riktigt feber, men hur mår hon annars? Hur är hennes allmäntillstånd? Är hon varm?

♥Leo 07-06-22 ♥
  • ShreeLakshmi

Köp en pistol termometer, den är en bra investering. Fixa på nätet där det blir billigare, kanske 400kr istället för 600kr. Feber ligger vid 37,5 grader om det gäller dagis, då får man inte gå på dagis. Sedan har ju olika personer olika temperaturer.

• iorlina

Var inte så noga med temperaturen, DU ser ju om DIN dotter är sjuk eller inte!

• iorlina

Tyckte sonen var lite dosig i förra veckan och då hade han 39,4. Barn tål MYCKET mer än oss!

• smurf mamma

feber ligger inte alls på 37.5 grad om det gäller dagis. Feber är feber och det är en temperatur över 38 grader!! vid 37.8-37.9 är barnet subfebrilt alltså har en förhöjd temperatur, det kan man ha om man är uppe och leker. Min dotters normal temp är 37.6 det innebär att hon aldrig får börja dagis då eller. Är du verkligen säker på att din dotter har 35 grader som normal temp?

• gravid72

Ett tips är att köpa napptermometern. En termometer som är som en napp - jättesmidigt (om barnet gillar napp förstås)!!
    Där ska man lägga till en halv grad dock

• Familjen AE

Ja, Alvas normala temperatur ligger på 35,5 grader ungefär. Gjorde det på BB iaf.

Lästa på länken att man skulle lägga till 1 grad då man mätte under armen. Så ja, då har hon då 38,2.

Hon är inte hängig men ser sjuk ut och lite rödblommig.

Hon är lite lös i magen och då läste jag att de kunde få feber.

En fråga dock. Kan jag gå ut och gå med henne?
    Känns ju som att en tur i vagnen för att få frisk luft skulle vara bra?

• xenaa

har hört att varken napp eller örontemp är bra för de sviktar lite med nån 0,5 grad. säkraste är ta den på rumpan.

Jovisst får du gå ut med dottern. det var en bra medicin , de får i sig frisk luft.

Vsst ser man om barnet är sjukt, men man ska visst ha koll på febern. den ska inte få överstiga så pass högt.
    så man måste ha koll på febern med så den inte stiger så mkt.

♥Leo 07-06-22 ♥
  • Xavant

Min 4-månadersson har varit sjuk en del & vi har legat inne på sjukhus, där sa de att man kan slänga alla öron/napp/m.m.-termometrar, det enda som är tillförlitligt (på bebisar iaf) är att mäta i ändtarmen. Feber är vid 38 grader, men som sagts tidigare varierar detta. 35 grader är alldeles för låg kroppstemperatur, det tror jag är "omvänd feber" eller vad man ska kalla det...

Är hon pigg & glad & äter som vanligt behöver du inte vara orolig!

• Tjohalia

Jag kollar sällan febern på mina barn, går mer på allmäntillståndet. Men visst ska du gå ut med henne även om hon är sjuk! Frisk luft mår man bara bra av!

• Xavant

Såg nu när jag läste igenom lite att din dotter hade 35,5 på BB & det kan säkert stämma, de är ju extra köldkänsliga när de är nyfödda, men då behöver de värme & närhet. Hur gammal är hon? Du kan gå ut & gå utan problem, frisk luft är bra!

• pemi

Det är inte tillförlitligt att mäta i armhåla, mun eller örat på små barn. Rätt resultat får man när man tar rectalt.

pemi *sjuksköterska*

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Hjärtat 2005

Håller med Xavant mfl...

På små barn ska tempen tas i rumpestumpen!!

Då får man den "rätta" temperaturen!

Svar på tråden Det är feber va?