• Vildblomman

Röda prickar..

Min son har fått röda prickar under dagen.

Fröken ringde och sa att han troligen fått vattkoppor. kom dit och han hade ett par platta röda prickar, men nu har han massor och det ser inte ur som vattkoppor. Kan nån ta sig en titt i mitt galleri och säga om ni tycker det ser ut som vatkoppor eller utslag eller nåt annat?

De verkar inte klia, de känns nu, lite utstående är de,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-20 11:58:29:
    om det är utslag.. kan utslag smitt på nåt sätt? nån som förstår vad jag funderar på?

• Svar på tråden Röda prickar..
  • SIN74

Jag har tjej en hemma med vattkoppor. Så ser de inte ut. Det såg mer eksemliknande ut tycker jag . Lite typ revorm eller så.

• Vildblomman

tack för ditt svar... revorm? okej, borde man ringa vårdcentralen eller försvinner det av sig själv?

• SIN74

Ursäkta att jag inte svarat, ätit stoppat ungarna i säng, ja du vet!
    Jag tycker absolut du ska ringa bvc i morgon och få en tid. Jag tror inte det är farligt, men du vill ju veta vad det är. Likadana utslag har både jag och barnen haft. Blir som rödaktiga narbildningar. Vi har fått smörja med kortison så har det blivit bra. Eftersom inget kunnat säga exakt vad det är har man sagt revorm.

Man bör sila mygg och svälja kameler. :)
  • Vildblomman

ja jag vet precis hur det är! Tänkte ringa husläkaren imorgon tänkte de kanske vet mera än en sjuksköterka? trodde först det var vattkoppor men det kliar inte vad vi ser och de ser verkligen ut som eksem på ryggen. men de på sidan ser inte ut som eksem direkt

• gussguss

vår 1 1/2 åring fick för 1 månad sen röda prickar från rumpan och ner på fötterna. 1 prick på magen och 1 prick på ena armen.
    de var små, platta och satt jättetätt. han fick även några enstaka utslag i munnen.

de kom på bara 2 timmar (mellanrum mellan blöjbyte) och vi trodde också att det var vattkoppor (så vi fick ställa in 4 åringens släktkalas för ingen vågade komma).
    han fick måttlig feber också.

fick av husläkaren veta att det var ett vanligt virus.
    det kallas på dagis för höstblåsor (4 åringen hade det i munnen och kunde inte äta på en vecka, eller fot och mun sjukan. vi visste inte att man kunde få det utanpå kroppen men det kan man. flera barn på dagis hade så.

kan det vara det?
    det är inte farligt men kan vara lite besvärande. vi hade på liniment som svalkade lite

• Vildblomman

gussguss: han har enstacka prickar i knävecket men allt är smalat på ryggen och magen, sidan een under ögat och ett par framför örat.

dagis visst inte vad det var.. ingen annan verkade ha prickar.

• gussguss

prickarna kan ju hamna olika på olika barn.
    jag vet såna som fått inga prickar på kroppen, bara i munnen.
    en del har fått på hela kroppen och många just i knävecken.

när 4 åringen hade det här för 2 år sen hade ingen några prickar på kroppen, men när lillen hade det var det några stycken och alla hade prickarna på olika ställen.

har han feber?
    mår han bra i övrigt?

• Vildblomman

ingen febr, lite flammig i ansiktet i morse sa hans pappa men han tog inte temp.... han är hänigare än vanligt, vill inte äta, men äter välling, han är gosigare och lugnare

• gussguss

precis sådär såg lillens prickar ut.

han blev pigg efter ca 2 dgr men prickarna satt kvar i 1 1/2 vecka ungefär. inget farligt sa de, prickar har tydligen en tendens att sitta kvar länge (lite som ärr)

• gussguss

han var hemma så länge han hade feber vilket väl var i ca 2 dygn. sen fick han vara på dagis och de sa inget om det för han smittade inte enligt läkaren.

• Vildblomman

min son har inte haft feber men nu är de på ryggen borta i stortsett, finna forfarande många på magen och sidan men de som verkligen såg eksemiga ut är nästan borta.

• emson

min son har just nu höstblåsor och det ser inte alls ut som din sons pricka. tycker att du ska be någon titta på dem på VC.

• Höstäpplet

Min dotter har haft liknande utslag. Det började med prickar efter en kraftig förkylning. Prickarna blev till större röda utslag fast hennes satt på ena handleden samt på baksidan av låren. Det var eksem sa doktorn vi fick kortison o smörjde i en vecka sen har vi smörjt med locobase repair och det har ej kommit tillbaka. Barn kan få eksem i samband med infektion.

• Vildblomman

Har ringt husläkaren men de ska ringa upp....

Min son har nästan varit konstant förskyld sedan augusti. då började han på dagis.

Nu vid en ordentlig genomgång av hans kropp så är de på ryggen nästan borta men nu har han på båda sidorna och framtill.. hoppas husläkaren har tid att titta på honom idag..

• Vildblomman

om det är utslag.. kan utslag smitt på nåt sätt? nån som förstår vad jag funderar på?

Svar på tråden Röda prickar..