• Karisma

Volvo V50 och Saab 9-3

Hej,

Tänkte höra om det är ngn som har en V50 eller en Saab 9-3. Vi funderar på en ny bil och är ute efter en liten dieselkombi, dessa verkar bra. Eftersom karln ska pendla med den så vill vi ha en liten bil som drar mindre.

Jag undrar om det ryms en emmaljunga duo barnvagn i skuffen? Samt ryms det en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet, eller blir det alldeles för trångt?

Familj på 2 barn och 2 vuxna.

Tacksam för svar.

MVH kristina

• Svar på tråden Volvo V50 och Saab 9-3
  • AnneSophie

Vi har en Saab 9-3 SportCombi och har fått in en Emmaljunga tvillingvagn därbak, så en normal vagn ska inte vara problem. Barnen har alltid suttit därbak och vi upplever inte det som trångt. Trängre än när vi hade 9-5 såklart men inte trångt. Maken är 1.84 och han har gott om plats för benen i förarsätet.
    Jag kan inte uttala mig om Volvon men jag måste säga att 9-3:an utan tvekan är en av de roligaste bilarna jag kört. Det är lite som att köra en racerbil. Dessutom känns den väldigt säker, vilket jag tycker är bra då maken har den som tjänstebil och kör mycket.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Karisma

sabb 9-3 tycker jag är en jätte snygg bil, svägerskans karln jobbar dock som bilförsäljare på saab och han säger att den är alldeles för liten för oss.

känns bara som att en kombi borde rymma en barnvagn, och nu fick jag ju bevis på det åxå, så tack. Min karl är 1.86, så då borde ju inte hans längd vara nga problem.

Vi har provkört en 9-3 diesel, men då vi aldrig ägt en "nyare" bil så är det svårt att jämföra om den går bättre eller sämre än ngn annan bil.
    _________

Hur är det för en vuxen att sitta i baksätet i en 9-3?

Tack för ditt svar...

• Miccromini

Vi valde mellan en 9-3 och en V50 men valde 9-3:an eftersom det gick att köra in en Brio duo rakt in utan att behöva vända den först. Vi var mycket nöjda med 9-3:an och det gick utmärkt att ha en bakåtvänd barnstol i framsätet. Ett minus är att det är dyrt att koppla ur krockkudden på Saaben. I V50 var vi tvungna att vända vagnen vilket medförde att det var i pricip fullt i bagaget om vagnen stod där. Nu väntar vi nummer två och har bytt till en V70 .

• Karisma

Ryms det inte en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet i en 9-3?

Vad kostar det att koppla ur krockkudden?

Liam kommer vara ung minst 4.5år då han får syskon, så en liten kombi räcker för oss, då han inte behöver vagn. V70 vill jag inte ha, gillar inte stora bilar.

Så du tycker att saaben var större än volvon? Är tyvärr säkert vi kommer få chans att ställa upp bilarna bredvid varandra och jämföra, även om jag skulle vilja.

Tack för ditt svar.

• Miccromini

Jodå det ryms en bakåtvänd bilbarnstol i Saaben men vi hade aldrig det eftersom vi bara har ett barn.

Jag har för mig att vi betalade ca 6000 för att koppla ur krockkudden så det är ju ingen katastrof men det var billigare på vissa andra bilar vi jämförde med.

Vi provkörde både en saab och en volvo och testade vår vagn i båda bilarna innan vi bestämde oss.

Lycka till!

• Karisma

Vad är det för service intervaller på saaben/volvon? Ung hur mkt kostar de?

Så man vet vad de kostar i drift.

Vi får nog ta och låna hem bilarna och prova med vagn och bilstol. Tack så mkt för dina svar.

Undviker ju gärna att koppla ur krockkudden om det är möjligt.

Kram K.

• AnneSophie
    Karisma skrev 2007-11-19 19:30:08 följande:
    Hur är det för en vuxen att sitta i baksätet i en 9-3?Tack för ditt svar...
    Om man inte är en jätte, utan av mer normallängd, så är det helt ok.
    Karisma skrev 2007-11-19 21:05:58 följande:
    Ryms det inte en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet i en 9-3?
    Jo, absolut. Vi har två bakåtvända stolar där och barnen sitter väldigt bra.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Karisma

Men då tror jag vi slår till på en 9-3, verkar ju vara rymlig. Får nog försöka kolla kostnader och intervaller på servicen dock, så man inte blir ruinerad av servicen.

När är det kamremsbyte?? Vid vilket miltal?

Fattar inte att alla säger de är så små, man kan ju inte precis jämföra med volvo v70.

/Kristina

• Pixboy

Kör v50 nu och den är liten, riktigt liten. Både i kupén och i bagaget. En normalstor barnvagn skulle ta upp allt utrymme plus att det knappt är ståhöjd under luckan.

Om nu valet står mellan v50 och 9-3 så ta 9-3. Vill du ha större utrymme utan att ha en större bil så ta en kik på Opel Astra.

• Karisma

Nja Opel astra blir det inte, tycker den är ful.

Tanken är att vi ska ha bilen i ca 5år och sen byta då barnen blivit större och det kanske blir trångt i baksätet för dem.

Verkar som det få bli 9-3 eftersom den verkar vara större av dem två.

Ska fara in till veckan och testa 9-3:an ordentligt, låna hem en och så.

Tack för ditt svar pixboy.

• Ångan

Volvo V50 är den bil som i snitt varit inne på flest garantijobb/reperationer de senaste 2 åren har jag för mig. En granne har lämnat i sin bil 7ggr på verkstad pga en massa olika sorters problem. Då skulle jag helle ha satsat på SAABen, eller vänta lite till och köpa en subaru när dom släpper sin dieselmotor.

• Karisma

Nja inte subaru heller, vet att de är jätte populära, men de tycker jag inte heller är speciellt snygga.

Tackar för inlägget ang volvon, sånt är ju jätteviktigt att veta. Sen kanske det är likadant med saaben, det vet jag inte. Men vi måste helt klart ta reda på fakta innan vi köper den. Får försöka köpa ngn tidning där de uppger fakta om de olika märkena.

Bilen vi helst vill ha är BMW 330. Den är otroligt läcker. Men då ligger den runt 300-350 000:- om den bara ska ha gått runt 1500mil. Vi får en saab som gått runt 1500mil och en bmw som gått 6000mil för samma summa. Därför funderar vi på 9-3 eller v50.

Vill helst inte lägga mer än 200-260 000:- på en bil just nu.

• Karisma

Cadillacen (riktigt fräsig faktiskt) hade jag inte tänkt och och inte heller alfa romeo (lite för "vacker", aningen för mjuk i formerna). Tack för tipsen.

Precis som du skrev så hade V50 inte hel ståhöjd under bagageluckan, och det kändes otroligt jobbigt. Särskilt då man ska i och ur med grejer ur bilen.

En automat på 9-3 blir det inte då skatten var 2000:- dyrare på dieselbilen. Känner mig snål. Kollade in 9-3:an igår kändes helt ok faktiskt, men -07 är snyggare än -08, med undantag för fronten, den nya är skitsnygg. Bakdelen såg klumpig ut, krävs stora fälgar för att det ska fungera.

Tack för tipsen Pixboy.

Har du ngn koll på serviceintervaller på saaben? Kamremsbyte och så.

• Tanqueray Tonic
    Karisma skrev 2007-11-25 13:45:15 följande:
    Har du ngn koll på serviceintervaller på saaben? Kamremsbyte och så.
    Vi har en 9-3 sportsedan (-03) vilket funkar ypperligt med barnvagn och ett barn (som sitter bak). Jag tror garanterat att en kombi är nog för fyra personer och har för mig att 9-3:an är större än V50:n, i alla fall utrymmet i baksätet.

9-3:an har kamkedja så ni slipper byta rem, serviceintervall på vår bil är 3000 mil eller vartannat år, det är nog samma på de nya.
  • Karisma

Känns ju bra att det är var 3000mil. Vi kommer köra antingen 1500mil/år eller 2500mil/år beror på om karln hittar sig ett nytt jobb i kommunen.

Är det kamkedja även på dieselbilen?

En av anledningarna som gjort oss intresserad av BMW är just för attde har kamkedja.

Hur mga liter drar en bensin, 9-3?

Kram K.

• Majsan70

Vi kör V50 och är supernöjda med den. Fick in både en Knorr Arosa samt stor hund i kuffen. Dottern satt bakvänd i baksätet i en Be Safe Izy och vi hade bra utrymme där fram o kunde reglera stolarna ändå.

Vi är 2 vuxna 3 barn o stor hund.

Svar på tråden Volvo V50 och Saab 9-3