• vackrastarflow

Tips om vad man kan ha i lunchlådan

Jag har börjat jobba på ett ställe där det är smart att ta med sig egen lunch. Men min fantasi börjar och slutar vid lasagne. Någon som har tips?

Det ska helst vara en maträtt där man får "hela paketet", alltså ska det finnas ris eller potatis eller pasta med i matlådan, ska helst kunna frysas då jag tror på storkok. Gärna en billig historia då jag inte är speciellt välbetald

• Svar på tråden Tips om vad man kan ha i lunchlådan
  • Skusan

Spagetti med köttförssås, kycklinggryta med ris, korvstroganoff m ris/potatis, köttgryta (typ kalopps) med potatis, pyttipanna m stekt ägg, ravioli (tömma i en burk i låddan på morron), pannkakor sylt i liten burk bredvid, tonfiskröra med ris/bulgur/couscous...

• Atamon

Kålpudding
    Kasslergratäng
    Kycklingrätter/grytor
    Fiskgratäng
    Korv i ugn

• Atamon

Chili con carne
    Enchiladas
    Pajer

Jag tar alltid med mig en låda av föregående dags middag. Det fungerar utmärkt, vill man inte äta samma mat två dagar i rad, är det ju bara att frysa in lådan - och ta med den en annan dag

• vackrastarflow
    Atamon skrev 2007-11-19 21:53:13 följande:
    Chili con carneEnchiladasPajerJag tar alltid med mig en låda av föregående dags middag. Det fungerar utmärkt, vill man inte äta samma mat två dagar i rad, är det ju bara att frysa in lådan - och ta med den en annan dag
    Jo men jag lagar inte mat på kvällen, då jag kommer hem ganska sent... För annars är det ju himla smart.

Tack för alla bra tips!!
  • Atamon

vackrastarflow skrev 2007-11-19 22:04:54 följande:

Jo men jag lagar inte mat på kvällen, då jag kommer hem ganska sent... För annars är det ju himla smart.Tack för alla bra tips!!
    Okej, då förstår jag idén med storkok
    Grytor med linser, är ju billigt och går bra att frysa
    Laxfiléer med sås/gegga
    köttfärsbiffar eller köttbullar
    köttfärslimpa
  • Mamsingen

*Pannkakor
    *Sallader
    *Olika gratänger (makaronigratäng, kassler- och risgratäng)

• Lajjsa

Ahhh...det klassiska dilemmat! Ska se om jag kanske kan bidra med någonting...

"Pepparbiffar" med makaroner och gräddsås.
    Ta nötfärs, ägg (1 ägg till ca 400-500 g nötfärs) och massa grovmalen svartpeppar (1-2 tsk till 400-500 g) och salt och blanda. Forma till biffar, koka makaroner och gör en gräddsås (pås-sås funkar helt OK till detta) Klart! Går otroligt fort att laga plus att det är helt OK att frysa in och sen micra.

Kycklinggryta och ris/bulgur.
    Ta en hel grillad kyckling, rensa och tärna. Tärna en paprika. Lägg kyckling och paprika (ev. champinjoner) i en katrull, tillsätt matlagningsgrädde så det täcker och blir lagom med sås. Krydda med "Knorr Kött&grill krydda" (rätt så mycket) Koka upp och låt puttra under tiden du kokar riset/bulgur. Otroligt lättlagat, mycket mat för lite pengar.

Pyttipanna och ägg är ju också en favorit! Perfekt om man inte hunnit laga mat och ska ha matlåda. Går ju även att laga på morgonen innan jobbet.

Idag bjöds det på fläskkorv och hemmagjort potatismos... Funkar det också.

*Spagetti & Köttfärssås
    *Kötbullar & pulvermos/riktigt mos
    *Fläskkotletter och potatis
    *Sallad
    *Pannkakor
    *Potatisplättar (perfekt när man får potatis över, mosa med elvisp, tillsätt några ägg, mjöl, salt, peppar och lite mjölk, trögflytande konsistens, grädda!) Faktiskt gott med hallonsylt till...
    *Ris och kyckling! Köp hel fryst kyckling och gör i lergryta. (Funkar även med Stinas, dock inte lika gott!) Gör sås av skyn, mjöl och mjölk. Krydda med salt, peppar och kött&grill krydda. Bara där har du 4-5 matlådor för ca 40 kr tot.
    *Tjockpannka

Sen börjar det bli idétorka...

Lycka till!

• vackrastarflow
    Lajjsa skrev 2007-11-20 21:57:19 följande:
    Ahhh...det klassiska dilemmat! Ska se om jag kanske kan bidra med någonting..."Pepparbiffar" med makaroner och gräddsås.Ta nötfärs, ägg (1 ägg till ca 400-500 g nötfärs) och massa grovmalen svartpeppar (1-2 tsk till 400-500 g) och salt och blanda. Forma till biffar, koka makaroner och gör en gräddsås (pås-sås funkar helt OK till detta) Klart! Går otroligt fort att laga plus att det är helt OK att frysa in och sen micra.Kycklinggryta och ris/bulgur.Ta en hel grillad kyckling, rensa och tärna. Tärna en paprika. Lägg kyckling och paprika (ev. champinjoner) i en katrull, tillsätt matlagningsgrädde så det täcker och blir lagom med sås. Krydda med "Knorr Kött&grill krydda" (rätt så mycket) Koka upp och låt puttra under tiden du kokar riset/bulgur. Otroligt lättlagat, mycket mat för lite pengar.Pyttipanna och ägg är ju också en favorit! Perfekt om man inte hunnit laga mat och ska ha matlåda. Går ju även att laga på morgonen innan jobbet.Idag bjöds det på fläskkorv och hemmagjort potatismos... Funkar det också.*Spagetti & Köttfärssås*Kötbullar & pulvermos/riktigt mos*Fläskkotletter och potatis*Sallad*Pannkakor*Potatisplättar (perfekt när man får potatis över, mosa med elvisp, tillsätt några ägg, mjöl, salt, peppar och lite mjölk, trögflytande konsistens, grädda!) Faktiskt gott med hallonsylt till...*Ris och kyckling! Köp hel fryst kyckling och gör i lergryta. (Funkar även med Stinas, dock inte lika gott!) Gör sås av skyn, mjöl och mjölk. Krydda med salt, peppar och kött&grill krydda. Bara där har du 4-5 matlådor för ca 40 kr tot.*TjockpannkaSen börjar det bli idétorka...Lycka till!
    jisses!! tack!!! jättebra recept
  • Agni

Jag är ganska petig med vad jag har i mina lådor. Allt utom potatis i alla former fungerar.
    Köttfärssås och spagetti
    Fiskpinnar och pulvermos (enda i närheten av potatis som inte smakar fan i dagen efter)
    Chili con Carne och ris
    Lasagnette, lasagne
    Carbonara Gratäng
    Makaroner med korv/köttbullar/bacon
    Pannkakor
    Pyttipanna
    Paj

osv är några av stamgästerna i mina lådor och som smakar gott dagen efter

Jag är så jävla grym
Svar på tråden Tips om vad man kan ha i lunchlådan