• Anonym (Panik!)

Listeria?

Är det någon som har BRA koll på det här med Listeria? Jag har både ätit massa brieost och kallrökt lax den här månaden och precis nu har jag precis testat positivt på ett graviditetstest! (Trodde inte det fanns en chans för graviditet den här månaden, om ni undrar varför jag äter "Listeria-mat" och försöker bli gravid.) Och nu är jag jätteorolig för att fostret ska har fått Listeria.

Jag har googlat det och det verkar som att inkubationstiden är drygt ca 3 veckor, men det står ju också att man inte alltid visar sjukdomssymtom. Men om jag inte blir sjuk, hur ska jag då veta om fostret blivit sjukt?!?

• Svar på tråden Listeria?
  • TEDDEN

Du måste göra ett blodprov för att veta att veta om du fått listeria. Man märker det inte själv. 

Och oroa dig inte. Har du precis plussat så får bebisen ändå all sin näring från gulekroppen.  
  • Anonym (Panik!)

Tedden: Tack,det låter lovande! Vet du hur länge som fostret får allt från gulekroppen?

• Anonym (Panik!)

Som sagt "Panik"är ordet, jag ser att jag har skrivit lite osammanhängande i frågan...Det är mycket "precis"! Sorry, sorry!

• TEDDEN

Gulekroppen försörjer barnet med näring fram tills dess att moderkakan är färdig att ta över. Dvs runt vecka 11-12.  

• TEDDEN

Min BM i Stockholm (jobbat i över 15 år) har aldrig haft ett listeriafall. Hon kände inte heller till någon som drabbats. 

Det är verkligen ovanligt! 
  • Anonym (Panik!)

Tack så jättemycket TEDDEN! Nu känns det bättre! Dags att hoppa i duschen och se till att komma iväg, även om allt känns upp-och-ner. Gisses, vi ska ha barn igen!

• TEDDEN

Har ju glömt att skriva GRATTIS ju! GRATTIS!!!!!!  

Spännande!  
Svar på tråden Listeria?