• fjodor

Ägg och mjölkfri tårtbotten

Har kalas för min dotter imorgon.Vill så gärna att hon precis som de andra barnen ska få en tårta,men jag har inget recept som inte innehåller ägg + mjölk!SNÄLLA kan någon hjälpa mig.

• Svar på tråden Ägg och mjölkfri tårtbotten
  • Fru Indosaurie

jag gjorde en botten från allergimat, dock fick jag göra flera för den blev lite tunn.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Neta

4,5 dl vetemjöl, 3 dl socker (jag brukar ta 2,5, jag tycker den blir lite för söt annars), 3 tsk bakpulver, 2 tsk vanilj, 50 g smör/mjölkfritt margarin, 2,5 dl mjölk/havremjölk/sojamjölk

Blande det torra först, häll i mjölk och smält och avsvalnat margarin. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min i 200 grader !

• Neta

Vad ska du ha på/i tårtan ? Jag "brukade" göra en morotskaka med glasyr (har ett äggfritt recept) och sen dekorera med ex. "silverkulor" eller något i den stilen (titta vad som finns i affären).
    Ett annat tips är att byta ut ca 0,75 dl av vetemjölet mot kakao och sen göra chokladglasyr (sån som man har på "kärleksmums") att ha ovanpå och ev. kokos...Eller vad man nu vill. ´Man kan nog ha någon form av chokladkräm som ett lager i mitten av kakan också om man vill...

Hoppas din dotter får sin tårta. (Har själv haft en med samma allergi, han har nu "bara" äggallergin kvar. Förstår så väl hur du känner och att du vill "ge" henne en "vanlig" tårta)

• fjodor

Neta
    Tack snälla för dina tips.Har just nu `ditt recept`i ugnen =)...ska bli spännande att se hur det blir om 45 min.Hur gamla var ditt/dina barn när mjölkallergin försvann?Det konstiga är att min tjej kan äta vispgrädde(!!!) utan att reagera-får hon däremot i sig vanlig mjölk,yougurt el dyl blir hon flammig runt hela munnen.Önskar inget hellre än att hon snart tål mjölkprodukter.
    Hej då

• Neta

Min "lilla" kille , som nu är 3,5 år, blev "fri" från sin mjölkallergi när han var 1,5 år ca. Istället upptäcktes det att han var allergisk mot ägg (vilket han väl har varit hela tiden men den läkare vi gick hos för mjölkallergin rekomenderade att vi skulle undvika ägg tills han var över 1 år och så han hade ju inte ätit ägg/äggrätter i stort sett innan dess)...
    Hoppas att det växer bort för din lilla tjejs del också. Underligt (och tur) att hon i allafall tycks tåla vispgrädde.

Hoppas tårtbotten blir bra nu. Jag har aldrig misslyckats med den förutom att den någon gång har blivit lite för "toppig" men det går ju att fixa till med "knivens" hjälp.

Svar på tråden Ägg och mjölkfri tårtbotten