• TheLove

Katt! Vad vågar jag ha för växter hemma?

Hejsan alla kattälskare!
    Jag vet att vi är många här och hoppas på att kunna få lite svar på vad jag ska våga ha för växter här hemma...

Jag har nu hittat information om att både amaryllis och julstjärnor är giftigt för katter. Jag skulle så gärna vilja ha det hemma då jag inte anser att det är någon julstämmning utan det. Läste också att katter inte brukar äta på giftiga växter.

Tror ni att det är okej att ha dessa växter hemma?
    Vill ju inte att nått ska hända med min lilla kisse.

Hur är det med julgranar? Äter de på dessa och är de giftiga?
    I värsta fall får man väl ha plastgran! Snälla kom med tips!

Tack på förhand!
    (Det är även okej att prata allmänt om katter i denna tråd!

• Svar på tråden Katt! Vad vågar jag ha för växter hemma?
  • waersta

Jag har alla sorters växter hemma, de äter inte de giftiga.

De växter jag har som de tuggar på det är växter med långa smala blad.

• Fru U

Vissa katter begriper inte sitt bästa och tuggar på alla växter, giftiga som giftfria. Men det går att lära dem att inte tugga på växter. Våra katter har en bit fönsterbräda som är deras vilket gör att de i princip låter bli växterna som står på andra fönsterbrädor, förutom de med långa smala blad (påminner väl om gräs). Men det är bara 2 av 5katter som tuggar, de andra vet bättre

Så vida inte katterna får vara överallt så kan du ju ha amaryllisen på ett bord t.ex och kanske ställa undan den på balkongen eller nåt när du inte är hemma (den ska väl dessutom gilla att stå lite svalt/kallt imellanåt??)

Live and let live
  • TheLove

kan du rekomendera några växter som inte är giftiga? Kan ju vara bra att ha både och hemma så hon kan äta på någonting iaf.

Hur är det med Citronmeliss? Mina svärföräldrar har det och det har hon ätit på (luktar citron om henne när hon varit där) Det är okej att hon äter det eller?

• Pikku Enkeli

Julstjärnor och amaryllis finns det JÄTTEFINA i konstgjort material, då slipper man oroa sig.

• TheLove
    Fru U skrev 2007-11-20 11:45:22 följande:
    Vissa katter begriper inte sitt bästa och tuggar på alla växter, giftiga som giftfria. Men det går att lära dem att inte tugga på växter. Våra katter har en bit fönsterbräda som är deras vilket gör att de i princip låter bli växterna som står på andra fönsterbrädor, förutom de med långa smala blad (påminner väl om gräs). Men det är bara 2 av 5katter som tuggar, de andra vet bättreSå vida inte katterna får vara överallt så kan du ju ha amaryllisen på ett bord t.ex och kanske ställa undan den på balkongen eller nåt när du inte är hemma (den ska väl dessutom gilla att stå lite svalt/kallt imellanåt??)
    Jag har tyvärr ingen balkong i denna lägenhet men brukar stänga dörren in till köket så hon inte kommer in där och bränner sig om tassarna eller äter på blommor jag inte vill att hon äter på... jag funderar lite på att ha en amaryllis i vardagsrummet och ställa in den i köket nä'r jag inte är hemma... lite jobb blir det ju men det är det helt klart värt om det får min kisse att må bättre!
  • Fru U

Så lite gräs det brukar de tycka om. Inte kattgräs (det rycker de upp med rötter hur lätt som helst) utan riktigt gräs. Gräslök brukar de också gilla jättemycket

Den krukväxt min lille grå katt älskar heter drakblodsträd

Sen får man räkna med att de ibland spyr när de käkat grönt

Live and let live
  • TheLove
    Pikku Enkeli skrev 2007-11-20 11:48:31 följande:
    Julstjärnor och amaryllis finns det JÄTTEFINA i konstgjort material, då slipper man oroa sig.
    fast just amaryllisen har ju doften som luktar jul! Utan det är det ingen jul enligt mig... men julstjärna kommer jag nog köpa fejk om jag ens köper det!

Hur är det med julgranar?
  • Zaria

Jag har alla sorters blommor hemma,de katterna ätit på är de som inte är giftiga.

• Tesselajnen

Bästa/värsta blomman att ha är ampellilja, katterna älskar dem! Å de kan användas istället för kattgräs, men problemet är ju just att katterna älskar dem och hur kul är det att ha snaggade blommor? *skrattar*

• Fru U

De brukar inte äta barr, det sticks för mycket

Live and let live
Svar på tråden Katt! Vad vågar jag ha för växter hemma?