• TheLove

Katt! Vad vågar jag ha för växter hemma?

Hejsan alla kattälskare!
    Jag vet att vi är många här och hoppas på att kunna få lite svar på vad jag ska våga ha för växter här hemma...

Jag har nu hittat information om att både amaryllis och julstjärnor är giftigt för katter. Jag skulle så gärna vilja ha det hemma då jag inte anser att det är någon julstämmning utan det. Läste också att katter inte brukar äta på giftiga växter.

Tror ni att det är okej att ha dessa växter hemma?
    Vill ju inte att nått ska hända med min lilla kisse.

Hur är det med julgranar? Äter de på dessa och är de giftiga?
    I värsta fall får man väl ha plastgran! Snälla kom med tips!

Tack på förhand!
    (Det är även okej att prata allmänt om katter i denna tråd!

• Svar på tråden Katt! Vad vågar jag ha för växter hemma?
  • TheLove
    Tesselajnen skrev 2007-11-20 11:54:23 följande:
    Bästa/värsta blomman att ha är ampellilja, katterna älskar dem! Å de kan användas istället för kattgräs, men problemet är ju just att katterna älskar dem och hur kul är det att ha snaggade blommor? *skrattar*
    tack för tipset... Det gör inte så mycket om växterna ser förstörda ut, så länge kissen blir nöjd.
    Fru U skrev 2007-11-20 11:54:43 följande:
    De brukar inte äta barr, det sticks för mycket
    tack!
  • KarinN80

Tror inte de är någon fara med granen, våra katter har alltid älskat vattnet i julgransfoten.

Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid BF 080126
  • Idchen

Hej! Vill slänga in en varning om garderobsblomma.Växtsaften orsakar brännblåsor och svullnad. Jävligt läskigt :(
    Syrrans lilla kisse mådde väldigt dåligt och kunde inte äta/dricka själv. Kissen började dregla och vid en närmare koll hade hela tungan svullnat upp på stackaren.

• becky J

En kollega till min mamma hade en katt som dog av att den ätit liljor! Så jag tror inte man kallt kan räkna med att katter inte äter giftiga växter.

• Måne och Sol

Alla katter undviker inte allt giftigt.
    Dieffenbachia, även kallad prickblad, är en riktig fuling som har vit saft (se generellt upp med vit saft och vita blommor) som även människor kan få besvär av. Även Änglatrumpet (dendär som äldre ofta har på balkongen), Tidlösa (en knöl som bildar blommor) och julstjärna är giftiga.
    Amaryllislöken är för övrigt tokgiftig även för oss.

• Måne och Sol

Apropå julgranen: jag tror det var nåt med vattnet i foten, minns inte vad dock...

• Udda

JAg har aldrig haft problem med att mina katter ger sig på varken "bra" eller "giftiga" blommor här hemma.
    Kanske har jag bara haft tur - eller så ger sig mina ktter inte på blommorna för att dom har valmöjligheten att gå ut....

Annars vet jag att Ampellilja tror jag den heter - är helt ofarlig för katter.

• skorpionen80

Våra katter äter bara på växter med fina tunna blad, sådana som kan tas för gräs/snören. Så julblommor och orchideer och sådant går bra! Det enda du kan göra ät att testa. Köp hem en julblomma och se om de intresserar sig för den. Om du inte kan ställa den oåtkomligt (om de VILL tuggap å den) så ge bort en. Så fasligt dyra är de ju ändå inte ;) Men då vet man iaf.

Hur är det idag? Har du några blommor hemma, och hur ser kisen på dem?

• fantasy

jag brukar ha giftiga växter trots katter, har aldrig sett att dom bitit på en växt som är giftig och jag tvivlar starkt på att dom frivilligt gör det heller. Någon julstjärna är väl det enda som har varit knaprat i kanten nån gång men det var då det lilla och katterna uppvisade då inga symptom..
    här blir det då julblommor i jul

Svar på tråden Katt! Vad vågar jag ha för växter hemma?