• Akilla

30 kvadrat!

Hej alla!

Jag sitter och funderar en smula på hur framtiden kommer se ut, jag och min kille och vår lilla bebis, som kommer i april, kommer bo tillsammans med våran katt på 30 kvadratmeter. Jag är en ganska optimistisk person och inbillar mig att dethär kommer nog gå bra, men undrar om någon kanske har någon erfarenhet av att bo på väldigt små ytor med familj och barn? Vi försöker byta till nåt större men tills det är klart så måste vi ju finna oss i situationen som den är. Tips??? =)

kram från
    /Loo

• Svar på tråden 30 kvadrat!
  • Bollen82

Det gäller väl att planera smart!
    Men det kommer nog att tära mycket på er, det e lätt att man går på varann och det skapar irritation.
    Mycket höga skåp som inte tar mycket yta, skippa skötbord, byt på sängen. Räcker ju att ha en handduk.
    Har ni bra planering på lägenheten?
    Vi har en lägenhet på 43 kvm som är så dumt planerad att vi skulle inte få in spjälsängen i sovrummet.. Som tur är fick vi större lägenhet.

• Akilla

Jo det är klart vi får ju göra så gott vi kan med det lilla vi har, den är välplanerad lägenheten som tur är, det är en 1,5 så vi kan ha babysängen nästan varsomhelst, det är mest detdär med att vi kommer gå varandra på nerverna som gör mej nervös =)
    .. funderar på att bygga en loftsäng kanske men de offerter jag har kollat in ligger på runt 30 tusen så vi får se vart det landar.
    Smart annars med att byta på sängen, men är det inte viktigt att man står bra så att man inte får ont i ryggen?
    Hur stort bor ni nu? Vad skulle du säga är minimum boyta för en liten familj som oss? Vi har en del byten på G men vill ju inte ha vadsomehelst!

tack för svar

• Solstrålen 81

Jag har förstått av en kompis att det är mer praktiskt att bo litet det första året och kanske mer. När knodden börjar krypa så behöver du ju knappast oroa dig för vart den lille är. Men man kanske under den tiden ska planera för ett större boende om ni kanske vill ha lite privat längre fram. Lycka till.

• Bollen82

Vi har fortfarande 43 kvm, flyttar i slutet på jan, då blir det 64 kvm. Helt lagom. Lägenheten är bra planerad så det kommer funka ett bra tag.
    Jag tror inte man ska haka upp sig på ytan så mycket. Planeringen är A och O. Det är bra om man har ett rum till så man kan stänga dörren om sig ifall man vill vara ifred.

• jorialel

60kvm snart 3 barn, en jättehund förut hade vi också lyckats tränga in 2 flipperspel. Vi lever på kärleken och försöker att inte lyssna på folk runt om oss. Bor i ett lite finare område med stooora villor. Folk har så sjukt höga krav idag. De bor j
    ättefint har 2 dyra bilar samt båt, och så jobbar de så mycket så de inte hinner ha någon som helst kvalitetstid med barnen. Varför då ha barn? Nu generaliserar jag, jag vet men jag ser det överallt. Vi håller våra omkostnader på en väldigt låg nivå och njuuuter av livet, bråkar aldrig om småsaker, det finns så mycket elände i världen ändå.

Alla måste välja sina liv, fundera ut hur ditt drömliv ser ut och försök att sträva efter att få det så, så ska du se att det blir bra. Men glöm inte att ditt liv inte bara blir, det är du som styr och de beslut du tar nu avgör hur du kommer se tillbaka på det sen när du är gamnmal.

Oj vad djupt det blev, men ganska logiskt.

• Akilla

Hej! Tack för det insiktsfulla svaret!

Haha .. jo jag måste säga att jag håller helt och hållet med dig! Lyckas man med en sund livsinställning på liten yta så måste det helt klart vara det grymmaste alternativet! Jag har också tänkt så, men ändå känt en liten oro som gnagt att jag kanske är lite väl optimistisk. Detdär med att inte lyckas bråka om småsaker är en konst när man är stressad och trött tycker jag. Jag tror det blir jättebra till en början och sen får vi se om vi kan utöka lite efter tiden går. Anser också att det är helt galet såsom vissa håller på med lyxvilla, bilar och båtar och allt vad det är.. när ska det finnas tid till att leva och skratta och allt sånt som man egentligen lever för.

Ha det bra!

• suzolina

GÅ VARANDRA på nerverna gör man oavestt om man har 30 eler 130 kvm när det väl kommer till det.
    byta på sängen går utmärkt, jag var snarare lat att ta mig till skätbordet utan byte lite överallt golvet, sängen , tvättmaskinen

• Lisette84

Jesus, hur kan man få plats 4 pers (+snart en till) med en stor hund på 60 kvm??!

Jag har ångest inför våran "lilla" lgh på 68 kvm med stor hund och knappt en bebis på väg än...

• SoulChild

jag och min sambo flyttade nyss ifrån en lgh på 30 kvm.
    Det hade ju funkat men det är ju en smaksak, som vissa skriver här o en skrev att dom lever på kärleken, vilken vi också gör men känndes som vi ville ha större.
    bodde där på andra handskontrakt också, vi var mer eller mindre desperata efter ett förstahands innan vi visste att bebben fanns i magen.

Nu bor vi på 66 kvm (2a och stort överallt) det är skönt för vi har ett eget rum osv, men man saknar ju såklart ettan =).

Tycker absolut inte att det är något fel med att bo litet, finns ju massa saker, man behöver inte ha sköt bord, man kan ha en mindre säng osv..

Lycka till =) mvh Hanna

• Suzisuze

Vilka fina inlägg! jag har bott med min man å dotter det första året i en tvåa, men vi var ju alltid bara i kök- bad å vardagsrum. Så gör det smarta å bo kvar, se om ni kan spara lite pengar så kan ni ha drömvillan om några år .
    Nu har vi snart 2 barn, en trea på 74 kvadrat å det finns verkligen gott om plats. Jag e så glad, vi slipper ju städa stora ytor ha ha.

Svar på tråden 30 kvadrat!