• Akilla

30 kvadrat!

Hej alla!

Jag sitter och funderar en smula på hur framtiden kommer se ut, jag och min kille och vår lilla bebis, som kommer i april, kommer bo tillsammans med våran katt på 30 kvadratmeter. Jag är en ganska optimistisk person och inbillar mig att dethär kommer nog gå bra, men undrar om någon kanske har någon erfarenhet av att bo på väldigt små ytor med familj och barn? Vi försöker byta till nåt större men tills det är klart så måste vi ju finna oss i situationen som den är. Tips??? =)

kram från
    /Loo

• Svar på tråden 30 kvadrat!
  • arkeologitjejen

Oroa dig inte. Jag är säker på att det kommer gå bra. Har själv precis flyttat från 27 kvadratmeter som jag och min sambo bott på under ca ett år. Det var en väldigt väl planerad lägenhet, även om badrummet var väldigt stort (ca 6 kvadrat) vilket gjorde rummet lite mindre, men det fungerade mycket bra. Vi hade loftsäng och det fungerade, men var lite läskigt sista veckorna (är i vecka 23 nu och flyttade för två veckor sedan) att klättra upp och ner ca fyra gånger per natt. Jag fick min loftsäng byggd av snickare som gjort ett annat arbete lite fel så jag vet inte vad det kostade, men min kompis betalade 6 tusen för sin som byggdes för någon månad sedan. Tror dock att ni kan göra det själva om ni är lite händiga. Jag hade byggt min själv om det inte varit för gratiserbjudandet. Kolla var ni vill ha den, ta mått på allt, skriv ner i detalj vad ni vill ha och åk till ett byggvaruhus. De är jättesnälla när det gäller att hjälpa till med idéer och planering. Tänk dock på att det kan vara jobbigt att klättra upp och ner på nätterna till bebisen och att ha den uppe i sängen kanske känns osäkert när den börjat rulla och röra på sig. Jag tokälskade dock min loftsäng förutom det där med att ta sig upp och ner ibland. Det blir som ett extra rum i lägenheten.

Lycka till!

• Akilla

Tack återigen för alla svaren! Jättekul att läsa om andras erfarenheter.

arkeologitjejen: Han snickaren som hjälpte din kompis, var i landet befinner sig han och tror du han kan va intresserad av mer jobb eventuellt?
    Skulle gärna bygga själv men för att slippa oroa sig för ytterligare en sak (att hela bygget ska rasa:) så känner jag att det kan vara skönt att anlita någon som vet vad han gör.
    De ställen jag har kollat på har varit väldigt dyra, 6 tusen är ett bra pris låter det som!

• jorialel

Lisette84: inte nog med det, vi har kontoret hemma också, (eget företag)och det tar upp ganska stor del av de små förvaringsutrymmen vi har. Vi måste vara välorganiserade om det ska funka.

• Lisette84
    jorialel skrev 2007-11-20 18:37:22 följande:
    Lisette84: inte nog med det, vi har kontoret hemma också, (eget företag)och det tar upp ganska stor del av de små förvaringsutrymmen vi har. Vi måste vara välorganiserade om det ska funka.
    "Välorganiserade" är väl bara förnamnet på vad ni måste va...
    MYYYCKET imponerande!
  • Jessica24

Läser att mångai nte tycker man behöver skötbord, men ett tips är att köpa ett skötbord som man sätter ovanpå badkaret (om man har ett).
    Finns både skötbord som går lätt att fälla upp då man duschar och dom som man får lyfta ner på golvet.

Har tyvärr inte så många tips, då vi inte bor direkt litet.

• Viggo och pyrets mamma

Självklart akn ni klara er på 30 kvm, har en nära kompis till mig som fick barn i juni förra året och de bodde precis som ni första året ungefär, sen kände de att de ville ha ett separat sovrum som de kunde stänga dörren till (hade också 1,5:a förut) mne de tyckte att det fungerade helt ok, nu har de iofs flytatt till radhus men det hör ju inte hit, det var av andra anledningar. Kör på, ni kommer märka om det funkar för er eller inte, det viktigaste är ju att ni trivs.

• fimp

loftsäng finns ju på ikea!

BF 23 maj 2008
  • arkeologitjejen

Förlåt att jag inte svarat tidigare. Hände lite grejs som tog tid från datorn och missade ditt svar på tråden. Jag och snickaren befinner sig båda i Stockholm. Själv har jag ingen aning om ifall han är intresserad av mer jobb, men kan inte tänka mig att han inte skulle vara det. Bastant och bra säng verkar det vara även om stegen kunde ha varit bättre gjord. Tycker det positiva är att den sitter fast i väggen till skillnad från Ikeas sängar som står på ben och känns lite rangliga samt att man på detta sätt själv kan bestämma höjd på sängen. När min kompis anlitade honom var han lite trög på att få tid till dock så hon fick vänta lite innan han hade tid för han var rätt uppbokad. Tog ca 6-8 veckor.

Lycka till!

• auti

Jag skulle köpa ett mjukt skötunderlägg som finns på ikea och lägga det på bordet när jag byter så slipper man "olyckor" i sängen. Har själv fått en stråle i ansiktet då o då :P Sen kan man ställa underlägget bakom en dörr eller liknande. Det finns också skötbord som man kan ha på spjälsängen. Jag tror det kommer fungera i början men när barnet börjar pilla på allt kan man lätt bli galen =)

• Pia J

loftsäng låter mysigt. Men jag funderar på det där med om bebbe ska sova hos er lr i spjälsäng. Det kan ju bli en hel del spring upp och ner på natten, med mat och eventuella blöjbyten.
    Skötbädd skulle jag ha där du har vatten typ i köket på bordet, en sådan där mjuk som är lätt att lägga dit å ta bort. Som någon sa det händer en hel del olyckor

Jag beundrar er som bor på små ytor.
    Vi har en trea på nästan 90 kvadrat. Vi är två vuxna, en flicka på 2.5, två hundar i 25kg klassen, 3 katter. Och en bebis på väg.
    Jag skulle personligen vilja ha ett rum till, som kombinerat gäst och datarum...men det är ju bara ett önskemål...

• buffybus

oj... 30kvm... ni kommer säkert klara det om ni är vana vid det från början... själv bor vi på 145kvm... en villa.. och vi är 2 pers och 1 hund... och snart bebis... lycka till massor..

BF 11 feb =)
  • Requita

Åh, det kommer gå så bra! Jag är van det motsatta, bor i ett 250kvm stort hus, vi är två vuxna och två barn och en hund.. Det är grymt stort, för stort! Jag kan känna ibland att "less is more", att man har ett "intimare" liv, man vet var man har varandra. Här blir det mest ett spring i trappor, letande efter barn, högljutt för att höras och för att inte tala om städningen *puh*
    Ang. skötbord, jag har haft två, ett uppe och ett nere. Har knappt använt dem, en handduk i soffan eller sängen har det bästa! Så oroa dig inte, allting har sin lösning! Jag är nästan lite avis på dig! =)

• akleyan

Ja, det ska nog gå. Den första tiden tillbringade ialla fall jag antingen i sängen med bebisen eller i soffan med bebisen.
    Dessutom är det skönt att ha allt inom räckhåll!

Svar på tråden 30 kvadrat!