• Emmyh2

Vad händer vid IG på gymnasiet?

Är det någon som vet hur det blir med studenten om en elev har IG i väldigt många ämnen? Eleven går nu sista året på gymnasiet.

• Svar på tråden Vad händer vid IG på gymnasiet?
  • Pikku Enkeli

Man får ta studenten skulle jag absolu tro, men man får ett "samlat betygsdokument" istället för "slutbetyg" och man mister behöriigheten att söka till högskolan tror jag.

• Marvinna

Varför inte ringa skolan ifråga och prata med tex syo-konsulenten?

Du kan inte läsa på högskola om dina betyg är ofullständiga. Jag kan tänka mig att arbetgivare kommer att ifrågasätta varför man inte har betyg i alla ämnen om de vill se betygen. Har man inget annat att gå på så händer det att man får visa betyg.

• Marvinna

TS kan personen ifråga prata med sina lärare och se om de kan komma fram till en lösning så att h*n får betyg?

• Saaaraa

jag har för mig att man tar studenten, men om man vill plugga vidare sen, högskola och sånt så måste man först läsa upp de IG ämnena på tex komvux.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • Marvinna

Vet inte hur det fungerar nu men när jag gick i gymnastet fick man gå om ett år om man fick ig i många ämnen.

• Emmyh2

Tydligen är det så att när barnet blir myndig, så får föräldrarna inte veta genom skolan hur eleven ligger till med betygen. Denna pojkes pappa har frågat honom och så hur det går. Sonen har då svarat att "äh det går väl bra" och "jag lär ju få jobb ändå".Han tänker inte plugga vidare utan söka jobb på en gång.
    Nu när jag frågade honom (det är min pojkväns son)hur det gick i skolan så berättade han att han har IG i de flesta ämnen. "Allt som inte har med fordon att göra" Men grejen är att han verkar strunta i det och tror att det är hur lätt som helst att få jobb efter skolan ändå..
    Nu vart ju hans pappa orolig och ledsen över att få veta detta.. Sonen har som sagt inte varit så villig att prata om det med honom..
    Men vad gör man med en som är myndig och inte sköter skolan? Han bor på heltid hos pappan.

• Rosmarie

jag tog studenten för fyra år sen och då var det så, att man får ett slutbetyg och du får ta studenten om du har ig, eftersom ig fortfarande är ett betyg men man har inte lyckas uppfylla kriteriera för G, om du däremot får ett streck alltså inget betyg alls så får du samlat betygsdokument eftersom då har läraren ingenting att gå på.

• Annaïck

Prata med SYV - konsulenten. Att "ta studenten" förlorar ju sin betydelse om man inte blivit godkänd. Det blir väl komvux så snabbt som möjligt för att läsa upp betygen.

• Suskiv

Lär ju bli att sitta på komvux för jobb med ofullständiga gymnasiebetyg är inte de lättaste. Varför ska arbetsgivaren välja nån utan betyg när han kan välja en med ordentliga betyg.

• LindaSundberg

Man får ta studenten och har chansen att fortsätta gå i skolan till hösten för att läsa upp sina Ig. Vill man inte det får man söka jobb som andra men har inte lika stor chans till jobb och kan få mindre lön om man inte har alla G. Sen om man vill läsa Högskola får man ju läsa upp betygen på Komvux först.

Svar på tråden Vad händer vid IG på gymnasiet?