• ayah2006

Trosbekännelsen i Islam

Jag undrar om man kan säga trosbekänelsen på svenska? Jag kan inte läsa arabiska, men försöker lära mig så gott det går. Jag vet att efter tvagning ska man säga trosbekänelsen. Var i så fall finns den skriven på arabiska eller svenska? Tacksam för svar

• Svar på tråden Trosbekännelsen i Islam
  • Halal

Ayah2006

Du bör säga Shahadah (trosbekännelsen) på arabiska.

''Ashadu an La ilaha il Allah, Muhammad-ur-Rasool-Allah".

Jag vittnar att det finns bara en Gud, Allah, Muhammad är Hans budbärare.

Du kan läsa mer om Shahadah här om du vill:

www.muttaqun.com/shahada.html

Om det gäller dig så vill jag passa på att önska dig välkommen till Islam. Må Allah göra din väg rak och ljus och må Han skänka dig mycket kunskap, ameen.

• ayah2006

Halal! Tack så mycket för hjälpen. Jag försöker lära mig saker hela tiden om islam tex. hur man ber på rätt sätt och så vidare. Det är lite svårare när jag inte kan arabiska. Jag har en svensk koran tror du att det går att läsa surorna på svenska när man ber eller måste man säga de på arabiska? MVH Jessica 

• Halal

Ayah2006

Det är inget brådska, ta det steg för steg. Jag vet att man är ivrig i början och tror och tycker man ska var fullt flygfärdig på en gång. Det är vi inte, ingen av oss. Det tar tid. Så låt det sakta sjunka in, lär dig vartefter och ta in nytt. Läs mycket om Islam, både Koranen och hadith. Profeten Muhammads frid vare med honom, sira (biografi) är viktigt. Har du inget till hands just nu när det gäller sira, så kan jag rekommendera följande som finns tillgängligt på nätet:

www.witness-pioneer.org/vil/Books/SM_tsn/index.htm

När det gäller tvagningen om du behöver hjälp med det så kan det här vara till hjälp:

www.islamweb.net/movies/ablution.swf

När det gäller bönen:

english.islamway.com/flashpage.php&cat=1&file_name=PrayerBeg&width=782&hight=438

Det är de obligatoriska bönerna som man ska be på arabiska. Du lär dig varefter. I början kan du läsa innantill. Många brukar skriva en fusklapp att läsa ifrån tills man lär sig mera. Skriv bokstäverna fonetiskt så underlättar det mycket. Ta de korta surorna (kapitlen) som ligger sist i Koranen, så blir det lättare.

• ayah2006

Halal

Ja det är sant att jag skulle vilja lära mig allt på en gång, men man får lära sig det steg för steg. Hoppas (inshallah) att jag blir en god muslim en dag!

Jag ska kolla sidorna på internet om bönen och tvagningen:)

Tack så jättemycket för hjälpen!

• ayah2006

Halal

Bara en fråga till: Hur vet man vilket håll mecka är när man ska be?

• Halal

Ayah2006

Varsågod - glad om något kommer till nytta.

När det gäller riktningen så beror det ju på var man bor, där skulle jag rekommendera dig att höra med moskén eller islamisk förening.

Vill du ladda ner bönetiderna just där du bor och ha som en påminnelse på datorn, så kan du göra det här:

www.islamicfinder.org/athanDownload.php

Den till höger är kostnadsfri. Där har jag för mig att man kan välja på några olika böneutrop, från Mecka, Medinah och Jerusalem om jag inte minns fel. Mycket vackert! Och det sätter igång automatiskt (om man har datorn på förstås) när det är dags för bön där du bor, som du har ställt in det på. Mycket praktiskt om man inte har tillgång till böneutrop live.

• Snufserufs

ayah2006
    Ska din dotter tvingas bära slöja också?

• Unbornchild
    Snufserufs skrev 2007-11-20 19:04:07 följande:
    ayah2006 Ska din dotter tvingas bära slöja också?
    varför skulle hon det när det inte får förekomma tvång i Islam??
  • GashH

Snufserufs

Det där var väldigt barnsligt sagt,
    du lever på fördomar verkar det som.

Gå och läs på innan du yttrar dig så gör du en tjänst för både dig och allmänheten.

• Halal

Snufsefrus

Rent generellt så gäller det att man börjar bära hijab/slöja när mensen börjar. När man praktiserar sin religion är det viktigt att man gör det man gör från sitt hjärta. Då blir det äkta och sanningsenligt.

• ayah2006

Snufserufs

Har nästan ingen lust att svara på ditt medelande, men jag gör det ändå:)

Som sagt det är inget tvång i islam. Så hon får bestämma själv om hon vill bära slöja eller inte. Jag vet inte så mycket om islam än, men jag har hört från andra som är muslimer att det är viktigt att bära slöja/hijab. Jag tänker i alla fall när jag har konverterat. Det verkar som du har mycket fördomar om islam. Varför bryr du dig om du ändå inte har något bra att säga?

Halal

Hur länge har du varit muslim? Dina inlägg är verkligen jättebra!

• Halal

Ayah2006

Jag svarar i din inbox.

Svar på tråden Trosbekännelsen i Islam