• Förhoppningar

Hur/när har ni tagit ut lägsta nivå-dagarna?

Ska snart börja jobba och har mycket funderingar till föräldrapenning just nu. Tänkte därför höra hur ni gjort med lägsta nivå-dagarna.
    När och hur tog ni ut dem? Vem av er eller båda?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur/när har ni tagit ut lägsta nivå-dagarna?
  • norpan75

jag har tagit ut lägsta nivå dagar för att komma upp i fem hela dagar som man måste from att de är 1 år.

• Thisla

jag har plockat lite sånna dagar på helgerna.
    Annars är det ju bra att ha kvar ifall man vill vara f-dag nån dag här o där man kanske har slut på sjukpenning-dagarna?

• trollmammsis

mina e slut.... våran har precis börjat dagis och sambon har tagit denna månad på helgerna...

• Panna82

Jag kommer ta av dem nu när jag ska vara föräldraledig i två veckor.. Då tar jag typ tre dagar med SGI och två lägsta nivå-dagar.

Eller om man bara ska vara ledig en dag så kan man ju ta en sådan.

• norpan75

måste man inte vara ledig fredag eller måndag för att kunna ta ut föräldradagar på helgen?

• Förhoppningar
    norpan75 skrev 2007-11-20 15:01:40 följande:
    måste man inte vara ledig fredag eller måndag för att kunna ta ut föräldradagar på helgen?
    Har jag aldrig hört talas om faktiskt. Någon annan som vet??
  • trollmammsis
    norpan75 skrev 2007-11-20 15:01:40 följande:
    nja... om du jobbar helg så kanske du e ledig nån dag i veckan och då kan du ju ta ut det då istället
  • Förhoppningar

Jag har tänkta att när jag jobbar 50% behöver jag vanliga dagar för att dryga ut ekonomin lite.
    Men när jag går upp och jobbar 75% blir ekonomin lite bättre. Så då "räcker" det med lägsta nivå dagarna.

Tack för tipset att använda lägsta nivå-dag vid enstaka tillfälle istället för semester. Kan säkert komma till användning då.

• Helle69

För att få ta SGI-dag på en ledig dag så måste du ta ut SGI-dag dagen före eller efter också. Tex fre-lö-sö eller lö-sö-må för oss som jobbar vardagar.

Lägstanivådagarna får man ta på lediga dagar utan att ta ut på arbetsdagen före eller efter.

Jag använder mina lägstanivådagar för att fylla ut till heltid. Jobbar 80% och tar ut 1 L-dag/v för att behålla heltids-SGI. Det blir ju en hel del vabbande när barnen är små. Skönt att slippa förlora så himla mycket inkomst på det....

• Höstäpplet

Jag jobbar 6 timmar per dag och fyller på med lägstadagarna 2 timmar per dag för att skydda SGI:n.
    I vår ska vi ha barn igen och då får jag ju ha kvar min SGI fast jag jobbat deltid!

• Linnpinn

Jag jobbar 85% och tar en lägsta-nivå-dag varje lördag för att behålla min heltids-sgi.

• Yllet

Vi kommer använda dem efter den "egentliga" föräldraledigheten, när vi börjat jobba igen båda två. För att kunna förlänga semesterperioden och fylla upp till heltids SGI.

Svar på tråden Hur/när har ni tagit ut lägsta nivå-dagarna?