• mamma Linder

Mycket eller lite blommor i fönsterna?

Vad tycker ni?
    Jag har alltid haft ganska mycket gröna växter i mina fönster, men nu har vi renoverat hela huset och vill ha lite nytt, så jag tänkte att om man bara har en blomma och en lampa i fönstret.
    Hur har ni det?

• Svar på tråden Mycket eller lite blommor i fönsterna?
  • Annamaja

jag har tre blommor och en lampa i i köksfönstret. Jag är nog en sån som har väligt lite blommor i fönstret

• Grenna

Inga blommor alls eftersom ingen har tid eller lust att sköta dom. Gjorde ett försök för några månader sedan men dom dog t o m fetbladsväxterna som klarar det mesta...

Fast vi har annat i stället t ex lampor, vackra vaser eller krukor mm.

• Joonas

Jag har inte heller blommor i fönsterna. Har inte så många fönster med fönsterbräda faktiskt.
    I hela huset har vi nog 4 krukor, alla fetblad. På golvet har vi gröna växter modell lite större istället...

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Nirnaeth

Minimalt med blommor.

Vi har kök/vardagsrum kombinerat (öppen planlösning) med tre fönster sammanlagt.

Fönstret i köksdelen har tre små krukor, och en lampa
    Fönstret i v-rummet har en mellanstor kruka, och en lampa
    Stora fönstret i v-rummet har en stor kruka, och en lampa

krukorna hör till samma serie, så dom är lika, bara olika storlekar för att passa storlekarna på fönstren.

Jag tycker det ser rent och snyggt ut, om det inte är för mycket saker i fönstren. Men för vår del så började det mest som en praktisk lösning då vi har extremt feta katter som inte får plats där annars. Och eftersom dom absolut ska sitta i fönstren så knuffar dom ner det som är i vägen.
    Så istället för att grina varje gång nåt gick sönder, minimerade vi antalet saker som kan gå sönder.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • scilent E

Gillar ändå inte små blommor. Satsar på större som kan stå på golvet eller på piedestal och växa upp till taket. Dessutom sitter katten i fönstret så då är det bra med så lite saker i dem som möjligt.

Mycket lättare att städa om man inte har en masa krimskrams överallt

• musli

Har nog i snitt 4 växter i fönstren... Garderobs-blomma, Hoyor av olika slag, pelargoner och lite annat...

• Mammanseko

Här hemma här vi över 40 krukor på varienda ställen och olika storlekar med växter i.

• Hea

Inte för mycket blommor tycker jag, kanske 1-2 st i ett fönster

• annca

Massos massor massor (vill jag ha) Maken däremot skulle helst se bara en blomma i varje fönster...
    Själv vill jag leva i en "djungel" Älakar växter.
    Men sedan lillan kom har de dött en efter en pga att jag inte hunnit sköta om dem ordentligt. Så jag har lovat att inte köpa nya utan ta hand om de vi nu har.
    (När vi flyttade hit hae jag nog uppåt 200 växter. Nu är de nere på under 50...)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Zaria

Här är det en mindre djungel =)

Längtar tills vu flyttar till större så jag får plats med ännu mer blommor (ja min gubbe håller på att bli galen på mig)

• Marie IE B

Under en 10-15-årsperiod har jag gått från massa växter i både fönster och på golv och piedestaler till lite växter och bara i fönstren.
     I köket har jag enbart "fetbladsväxter", 5 st likadana. I vardagsrummet har jag suckulenter i ena fönstret, några orkidéer i stora fönstret och t o m plastsuckulenter i det tredje. I sovrummet har jag plastsuckulenter.

Så ja, jag tycker gott du kan ha bara 1-2 växter per fönster och se'n ha någon lampa eller något annat fint.

• alabaster

På sommaren har jag ganska mycket för då kommer pelargonerna fram. Men nu har jag burit ner alla i källaren så fönstrena är ganska tomma vilket känns skönt nu, men framåt våren brukar jag vilja ha mer växtlighet. Jag gillar att variera min inredning lite efter årstiden.

• vill bli mamma meddetsamma

jag har bara myrtenträd och prkidéer i mina fönster, tre krukor i varje.

Svar på tråden Mycket eller lite blommor i fönsterna?