Inlägg från: Sadie |Visa alla inlägg
  • Sadie

Akvariefiskar del 3

Kul tråd!

Nu när jag har upptäckt den så kan jag ju passa på att fråga vad det kan vara för fel på våra fiskar.

Vi hade fyra malar och ca 10 platys + tre gurami (tror jag dom heter) och tre av någon annan sort som jag tror heter nåt med zebra.. (jag är kunnig här!)

Iaf, de fiskarna har vi haft i kanske 6 mån i det akvariet med samma växter hela tiden. För 1,5 vecka sen tog jag bort lite av växterna för att de höll på att ta över akvariet och så fyllde jag på med lite nytt vatten. Dagen efter dog de två minsta malarna. Nästa dag de två större. Därefter dog två eller tre platys varje dag och även en av de där "zebra"-fiskarna... Nu har vi bara en enda platy kvar och ingen mal... Vad kan det vara för fel? Har massor av platys och malar i det andra akvariet men vågar ju inte ta över dom hit. Kan det ha något med växterna/det nya vattnet att göra eller nån sjukdom? Guramisarna lever ju fortfarande.

• Sadie
    qenzo skrev 2007-11-30 18:29:29 följande:
    Kan bero på massor av saker, men har du kollat dina vattenvärden?Fyllde du på med varmt eller kallt vatten?Dina fiskar, visade de inga symptom innan de dog? Isf vilka?
    Ja alltså grejen är ju att jag inte kan ett skit om fiskar. Jag fick ett akvarium av sambon i födelsedagspresent för några år sedan och på den vägen är det. Hittills har ingen fisk dött (förutom nån vid nåt enstaka tillfälle som jag tolkat dog av naturliga orskar, dvs ålder) så jag har trott att jag skött det bra. Jag fyllde på med vatten i samma temperatur som det var i akvariet redan, dvs runt 20-22 grader skulle jag gissa. Det som händer är att de simmar väldigt nära botten hela tiden, närmare och närmare botten ju längre tiden går. Fenorna blir lite vita i kanterna. Till slut ligger de på botten och kippar efter andan ser det ut som och dagen efter så är de döda.
  • Sadie

Jag har alltid gjort på samma sätt när jag fyllt på vatten och det har ju fungerat i tre års tid nu, därför blir jag lite konfunderad. Pumpen fungerar bra och temperaturen är samma som den alltid har varit. Har inte tänkt på det där med fenorna och är inte riktigt säker på vad du menar. Att de skulle bli mindre och mindre? Jag vet inte riktigt. Tyvärr har jag inte möjlighet att åka till akvariebutiken (den i stan litar jag inte på) för sambon har börjat använda bilen i jobbet. Men nu har ju alla dött utom en platy och de andra fiskarna som är kvar har inte visat några symptom på hela tiden så skulle det vara fiskplågeri att stoppa ner några platys från det andra akvariet för att se om de överlever?

• Sadie
    qenzo skrev 2007-11-30 19:04:51 följande:
    Det jag menar med att de blir mindre, är alltså om de försvinner, Äter det "vita" på fenorna upp hela fenan eller dör fiskarna bara en kort stund efter att det vinta framträtt?Har du tillgång till en platy från ett annat akvarium i ditt hem, så visst kan du prova vad som händer när du koppar in den till det "drabbade".Släpp inte bara ner den dock, eftersom bara det i sig är en chock för fisken.
    Nej, det vita sitter på fenornas kant, dock syns inget på stjärtfenan. På malarna syntes ingenting. Jag har flyttat över två malar nu och de verkar pigga än så länge så jag antar att man får vänta och se. Annars får jag hitta på något annat... Byta ut allt vatten och växterna kanske. Tack för dina svar!
  • Sadie
    IssaPissa skrev 2007-11-30 20:33:55 följande:
    Upprepar min fråga jag ställde tidigare om borttynande växter:Kan vara så att det behövs växtnäring i det lilla akvariet?Växterna som var fina och frodiga och växte på bra har helt plötsligt börjat tyna bort! Har en bunt med hygrophila polyspherma (vet ej det riktiga namnet) och de växte snabbt i början men står nu helt stilla!
    Har precis motsatt problem, mina växter tar över helt. Prova med växtnäring och se vad som händer.
  • Sadie

Du kanske har för många växter i samma akvarium? Så att några stjäler näring från de andra?

• Sadie

Måne och Sol skrev 2007-12-03 06:51:26 följande:

Låter jobbigt för dem De kvävs ju förmodligen. är inte säker på vilket problemet är, men noterar att du inte skrev något om vattenberedningsmedel i samband med vattenbytena. Tillsätt lite AquaSafe eller liknande i vattnet innan det förs ner i karet. Detta preparat "binder" tungmetaller och liknande i kranvattnet och innehåller även b-vitamin (tror jag det var) som hjälper fisken att stressa av (stress ärju aldrig bra för något levande).Det KAN bli för mycket växter i ett akvarium... kommer inte ihåg exakt varför men det finns tabeller att följa. beom gratisroschyrer hos er akvariebutik, där kan man hitta massor med information. En annan bra källa till kunskap är www.zoonen.com eller www.zoopet.se (eller .com).Men om fiskarna kippar efter andan i ena karet så försök få ordning på problemet innan ni koppar in fler där. Låter inte vidare behagligt för dem, och det borde ju vara något med temperatursvängningar eller vattenkvalitet som spökar.
    Temperaturen är densamma som alltid och det är "samma" (sorts) vatten som alltid. De fiskar som är kvar nu verkar må bra, äter bra och är pigga och simmar i mittendelen. Men när jag tog i några platys och malar från det andra akvariet, var de döda dagen efter. Min mamma sa igår när jag träffade henne att det vita på fenorna kunde vara en svampinfektion och att jag skulle stoppa i något medel mot det. Problemet är att jag har flera mil till akvariebutiken och inte haft tillgång till bil när de har öppet.
    Det jag tycker är konstigt är att vissa fiskar fortfarande lever när över hälften har dött. Visst, en gurami (vet fortfarande inte om de heter så) är ju större än en platy men ändå.
  • Sadie

Hallå! Om det är någon som kommer ihåg mitt problem med döda platyer och malar så kan jag göra en liten uppdatering. (Samtliga platyer och malar dog en efter en under ca en veckas tid medan guramierna och tetrorna i samma akvarium inte har insjuknat alls.)

Sambon var ledig förra onsdagen och då åkte vi till akvariebutiken för råd och ev inköp av botemedel. Han i affären trodde att det var "något bakteriellt". Han avrådde oss från att köpa något dock, eftersom alla insjuknade fiskar var döda och de som var kvar inte visade några symptom. Hans råd var att vänta 8-10 dagar och sedan stegvis överföra några platyer och malar från vårt andra akvarium.

Idag har det gått 8 dagar sedan den allra sista platyn dog och jag ska nu se hur det går att flytta en mal till akvariet. Det ska bli mycket spännande att se resultatet.

• Sadie

Kan ju meddela att malen jag överförde till akvariet i tisdags var död i morse. Den hade varit pigg och glad så jag blev mycket förvånad. Nu känns det som att enda åtgärden är att skita i att ha några fler fiskar i det jävla akvariet... Vet inte vad jag ska göra annars. Har tre gurami, tre tetror och två som jag inte kan namnet på. Får väl vänta i hundra år tills dom dör naturligt och sen sterilisera hela akvariet eller nåt....

• Sadie
    qenzo skrev 2007-12-14 18:28:46 följande:
    Trist att det ska bli så. Hur ofta gör du vattenbyten nu då?För att göra mkt täta vattenbyten KAN hjälpa.Ring din kommun och fråga också, om de kanske pysslat med ngt med vattnet.Iofs borde ditt andra kar också reagea då, men...
    Ja, i det andra akvariet lever och frodas malarna och platyarna så mycket att de förökar sig med jämna mellanrum. Men jag har ju samma vatten och jag byter båda samma dag. Ungefär en gång varje vecka. Har haft i vad det nu heter, medel till vattnet, i båda akvarierna också.

Men ska byta vatten oftare då. Så får vi se om det kan tänkas hjälpa.
  • Sadie

Nån som vet vad detta är!?

När jag skulle byta vatten i ena akvariet så virvlade det upp en MASSA vita små maskar från stenarna/botten! Dom är tunnare än sytråd och ringlar runt i vattnet, det ser jätteäckligt ut! Vad tusan kan det vara, var kommer de ifrån och hur får man bort dem?!

• Sadie
    qenzo skrev 2008-01-13 13:55:08 följande:
    I gruset finns det massor av små kryp som man oftast inte ser.Det finns en nystartad tråd om just dessa små liv, på Zoopet så jag rek att du läser där, så får du veta vad mer du har i ditt vatten *mouhahaha*:P
    Vad är Zoopet?
  • Sadie

Hej!

Vi ska flytta om två veckor. Nån som har något bra tips på hur man smidigast flyttar akvarium och fiskar? Vi ska inte flytta långt, 200 meter bort bara. Vi har två akvarier på 54 liter.

• Sadie
    Michanna skrev 2008-02-15 08:03:25 följande:
    Sadie.Enklaste. töm akvariumet helt. ha fiskar i en hink. tillbehören i en anna. ( eklaste plasthinkar för runt 10 duger.. Sätt i en pump i hinken för fisken så kan dom vara där i 1-2 dygn...vilket kan vara behövav vid flytt..
    Menar du att jag ska transportera fiskarna i hinkar? Hoppar de inte ut på gatan då!?
Svar på tråden Akvariefiskar del 3