Akvariefiskar del 3
Äntligen hittat till denna tråd! Synd bara på onödiga inlägg!
Äntligen hittat till denna tråd! Synd bara på onödiga inlägg!
Jag måste vara berätta!
Vi hade 15 gäster ca igår då sambon fyllde år och jag fick en massa beröm för akvarierna.
De tyckte de var välplanterade och välordnade och fina att titta på då det inte finns några alger alls!
Min svägerska tyckte att det var de finaste privata akvarierna hon någonsin sett! Jättekul med beröm!
Jag har föresten fått en del nya guppy yngel trots att det inte funnits några hanar i det akvariet på läänge. Kan en befruktning verkligen räcka i flera omgångar?
Märkte nyss när jag och dottern satt och kikade på fiskarna noggrant att ena guramihonan har ett upploppat öga.
Hon äter och ärsom vanligt men tänkte att det kanske borde göra ont då ögat är kroppens känsligaste organ?
Orsak? Vet någon?
qenzo skrev 2007-11-28 13:44:55 följande:
Jag bad om 2 honor och 1 hane av rekomendation av dig qenzo men dessa blåa säldes bara i par så jag fick köpa 2 par men de andra färgerna, förutom irsprungsfärgen, såldes styckvis så man kanske kan ta någon annan färg och stoppa ned eller funkar det inte?
De är jätteduktiga fö och har lång erfarenhet av fiskar och allt avd det innebär men tyvärr vill de sälja så mycket som möjligt.
Tänkte om jag isåfall skulel köpa honor. Vet inte heller varför de gör så med just de två färgerna.
Just nu simmar de knappt ihop någon av de fyra utan är på olika platser, ibland ser man en hane och en hona ihop men inte så ofta.
Ang färger så har jag uppfattat det som att den röd/blå randiga hanen med grå hona är ursprungsfärg men det kanske inte stämmer.
Har sett det när jag läst runt i lite forum, de jag har är bara blåa.
Givetvis är det dvärggurami!
Tänkte inte på att det finns stora också.
Jag har förstått det som att det är denna färg på hanen med en gråaktig hona som är ursårungsfärgen:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Colisa_lalia.jpg/220px-Colisa_lalia.jpg
Här ser man färgen på honan som jag menar:
www.myra.nu/labyrintfisk.html
Här ser man tydligt den grå honan jag menar och sedan den blåa hannen som mina har samma färg som, både honorna och hanarna.
www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp&gid=164336
Hoppas du förstår hur jag menar och tänker!