100 gram smör?
Hej! Jag och min sambo ska göra chokladbollar och vi har bara flytande margarin.. Det borde väl funka? Och så undrar jag hur många dl är 100 g smör?
Har lite hjärnsläpp hehe.
Hej! Jag och min sambo ska göra chokladbollar och vi har bara flytande margarin.. Det borde väl funka? Och så undrar jag hur många dl är 100 g smör?
Har lite hjärnsläpp hehe.
Borde funka med flytande margarin. 1 dl är ungefär 90 g. Prova med lite mindre mängd margarin eftersom det blir mer kladdigt än fast smör.
Tack tack
Chokladbollar
6 dl havregryn
200 gram smält margarin eller smör
2 dl socker
1 msk vanlijsocker
4-6 msk O`boy eller 2-3 msk kakao
1/2 dl mjölk
1/2 dl kaffe (BRYGGT)
Alla ingredienser blandas och vispas med elvisp i 10 minuter. Sätt in skålen i kylskåpet ett par timmar, så blandningen blir lite hård. Rulla sedan bollar i den storlek du vill ha och rulla i kokos eller pärlsocker, beronde på vad du föredrar.
Mumsa på !!!
Prova detta receptet, där skall ju smöret ändå vara smält. Det blir de godaste chokladbollarna.
Jag gjorde halva det receptet du gav Mamsingen.
Det blev jättekonstigt..
Dem håller inte ihop alls! Men nu står "smeten" på kylning iaf hehe.
Ojdå det låter ju inte kul. Min blev som en smet (lite fastare) och sen efter 2 timmar i kyl så gick det rulla till bollar utan problem.
Ja, det blir nog svårt med flytande margarin i chokladbollar eftersom det som gör att de håller ihop och stelnar efter en stund i kylskåp är just att smöret stelnar. Synd! Kanske funkar som smörgåspålägg...?