• Krusbär

Tidiga missfall och PCO:s

Är det någon som har fått flera tidiga missfall och har PCO(S)? Jag har förmodligen fått mitt andra mf på kort tid och båda gångerna har jag börjat småblöda redan i början av vecka 6 (5+). Jag börjar tro att det är något hormonellt. Har frågat ett par läkare om riskerna men de säger att det är övervikt eller diabetes som ökar risken för mf, inte PCO i sig. Jag är varken överviktig eller har diabetes.

Men när man läser på engelska siter talar de om en MYCKET ökad risk för mf om man har PCO, ibland upp till 45 eller 65% ökad risk. Man vet inte riktigt varför, men att för höga eller låga halter av olika hormoner (som pco:are har) är orsaken.

Det känns så hopplöst... Man får veta att man har pco och ingen ägglossning. Tror att DET ska vara ett problem! Men sen får man äl direkt med pergotime och blir gravid nästan direkt också. Men sen mf lika snabbt...

Någon som är eller har varit i samma situation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-16 15:14
    Mitt första mf var i v 7. Det andra kom inte igång förrän i v 13 fastän fostret förmodligen dött redan i v 6.

• Svar på tråden Tidiga missfall och PCO:s
  • ankan

Jag har 4 mf/ma bakom mig, alla började med mindre blödning i v. 6-7 och v.11. Det här med för höga halter av LH har jag aldrig hört och blir väldigt intresserad. Däremot tror jag att det i mitt fall har berott på för låg produktion av preogesteron. Kan dessa ha ett samband? Jag tar just nu Femanest inför ett FET. Tror ni att risken för ma blir mindre vid provrörsbefruktning?

• FruBe

Har haft 3 MF, alla runt v6-7. Har PCO och har gjort utredning efter dessa MF. Har dock inte hittat något fel, alla värden var perfekt. Så det är bara att fortsätta fumla i mörkret, till slut kanske.

Min läkare sa till mig att PCO ökar risken för MF. Så jag tror att det är så...
    För annars är det halvtaskigt läge för mig då de ej hittat något annat fel. Så det känns bättre att tro att det är något som påverkar dessa MF än att tro att det är "olyckliga omständigheter".

Lycka till alla ni med PCO!

• Krusbär

Beklagar verkligen alla som har fått (uppredade) mf!

Min läkare bekräftade också att PCO:s ökar risken för mf. Men eftersom det är svårt att veta exakt varför är det också svårt att behandla. Är man överviktig kan man gå ner i vikt, men är man normalviktig är det svårare att göra något. Han sa också att många som har haft flera mf får barn till slut, ibland efter behandling med progesteron. Därför är behandlingar med progesteron så populära. Men man vet inte om det verkligen beror på progesteronet eller om det skulle ha gått vägen ändå.

Jag hoppas ändå få prova progesteron nästa gång. Har spottings innan mens och det kan tydligen vara ett tecken på lågt progesteron efter äl. Och man köper ju liksom inte att det "bara är otur", särskilt inte om man vet att man har PCO och rubbade hormonvärden.

Lycka till alla!

• Kaxxen

Vet ni om man när man (om man nu) lyckas bli gravid kan få ta ett blodprov på bl.a. progestoron då? Alltså precis i början av graviditeten. Om det visar lågt borde man väl få tabletter eller vad man nu får?

• Krusbär

Jag tror att man mäter progesteronet med blodprov några dagar efter äl.

• lata kocken Johanna
    Kaxxen skrev 2007-12-05 19:13:37 följande:
    Vet ni om man när man (om man nu) lyckas bli gravid kan få ta ett blodprov på bl.a. progestoron då? Alltså precis i början av graviditeten. Om det visar lågt borde man väl få tabletter eller vad man nu får?
    borde vara för sent att få det när man är gravid redan
    det mäts efter äl....
  • Krusbär

Frågade läkaren om progesteron. Han sa att det var mycket osäkert om det hade någon gynnsam effekt. I stället kunde det öka risken för missbildningar hos fostret. Någon som hört det?

• Puffalina
    Intressant tråd...

Jag har PCO. Har ett barn som blev till på första behandlingen av pergotime.
    I nov-07 fick jag veta att jag blivit spontant gravid (vilket i princip skulle vara omöjligt egentligen....). men även att fostret dött. Fostret hade dött i v.6 och jag var i v.8 när det upptäcktes... När jag var gravid första gången var jag inte alls orolig för missfall men efter att det nu hänt så kommer jag vara LIVRÄDD nästa gång jag blir gravid (för jag hoppas VERKLIGEN det blir en nästa gång...). Jag har oxå hört att riskrn för missfall ökar med PCO därför var det intressant att följa denna tråd....
    * Sebastian 061016 *
  • Krusbär

Någon med PCO och flera missfall som fått behandling? Eller lyckats ändå till slut?

• Emma 77

Hej!
    Jag har haft 2 MA och jag har PCO:s. Det ena upptäcktes i v 6 och det andra MA upptäcktes i v7+3. De har aldrig kunnat se ngt foster men det sista MA hade jag värkar och blödde klumpar så jag tror att jag gick lite längre + att jag kollade hcg-halten 23 dagar efter ÄP och då visade sig att den låg normalt. Första graviditeten blev efter FET och den andra efter ET.
    Mkt intressant läsning ska fråga läkaren när jag ska dit på fredag för efterkoll av MA om det har något samband.

♥ (¯`°?.¸ ♥ I väntan på FET ♥¸.?°´¯) ♥
  • gumsan06

Hej!

Har haft ett x-antak MF under 3 år (prekliniska...heter de så?)testat positivt för att sen ett par dagar/dag senare få mens.
    1 mf i vecka 7-8
    Sen har jag haft ett ganska sent MF i vecka 10-12(då jag ej visste jag var gravid förrens i vecka 11 då jag böjade blöda från och till.)

Men för 15 månader sen fick jag en helt underbar dotter!

Men visst hade alla mf satt sina spår man var inte lugn förrens efter vecka 25....då chansen för barnet att överleva är stor!!

Så ge inte upp hoppet.....Det går även om vägen är lite slingrig dit!

• So nice

Jag har också PCO men jag tror att det hela beror på att jag hade fel på sköldkörteln. jag fick ett Ma 03 efter det tog det oss 2 år att bli gravida igen.. under min graviditet visade det dig att jag hade fel på sköldkörtel åter nu levaxin för det..
    Nu är jag gravid igen efter yttligare ett MA i somras.. hoppas att det går bättre denna gången är i v.15..
    tycker att du ska rådfråga fler läkare än en.Jag har fått lite olika bud från olika läkare och har på så sätt fått bättre hjälp..
    Lycka till

• Krusbär

gumsan: Grattis!

So nice: Jag har testat sköldkörteln och några liknande saker på vårcentralen också, där hittade man inget fel. Kan de missa sköldkörteln i standardprover, alltså kan det krävas mer ingående provtagningar än vad en husläkare ordinerar? Lycka till med bebisen!

• So nice

Jag vet att när vi gjorde våra tester (jag och maken) för att försöka se vad som var fel så låg jag på gränsvärdet till normal.
    Jag blev ju senare gravid spontant men jag tror det enbart var röta just den månaden fick jag massor av "äckelvarning" ägglossnings sektret..Det var som om kroppen ville hjälpa till lite extra hade även lyckats gå ner 2 kg vilket kanske hade en betydelse (är dock inte överviktig 1,64 vägde 64)..
    Blev vilket fall som helst satt på levaxin och har efter min son som idag är 18 månader lyckats bli gravid 2 ggr utan problem..Ett slutade i MA hoppas detta går bättre..

• gumsan06

Det gör det säkert ,So nice!!!!!

• Nalle Phu

Ja har fyra missfall bakom mig. 1 v 11, 1 vecka 13, 2 vecka 6-7. Mina första graviditeter blev med hjälp av trippeldos Pergotime och de sista två med hjälp av gonadrotopinstimulering (sprutor). Jag har diagnostiserad PCO sedan snart 8 år tillbaka och har dessutom ätit Levaxin för sklädkörtelrubbning senaste 5 åren. Vet inte om jag orkar med fler försök med hormoner och tabletter mm. Jag skall i alla fall vila mig från allt ett litet tag innan jag bestämmer mig om jag vill försöka igen eller inte.

• Krusbär

Nalle Puh: Beklagar verkligen dina mf. Förstår att du behöver vila lite innan ni försöker igen. Har du gjort, eller ska du göra, någon utredning?

Svar på tråden Tidiga missfall och PCO:s