• Lice

Tillräckligt med kalcium utan mjölkprodukter för gravid och ammande

Hej! Är det någon mer som inte äter mjölkprodukter och är gravid? Undrar bara vad ni har fått för kostråd. Till mig är det sagt att jag ska äta tillskott av kalcium ifrån v.20 och fortsätta när jag ammar! Har ni några erfarenheter av att äta kalciumtabletter? Några tips på hur man får i sig mer kalcium i kosten??

• Svar på tråden Tillräckligt med kalcium utan mjölkprodukter för gravid och ammande
  • blackangel

Det finns kalciumberikad rismjölk och havremjölk. Fast det kanske du redan dricker? Min son äter kalciumtabletter som han får på recept av läkare. Finns med olika smaker.

• tessanpower

Jag är helt laktosintolerant och tål inte låglaktos produkter eller laktosfri mjölk. Har inte fått några speciella kostråd. Oftast finns det kalcium med i vanliga vitamintabletter (har dock inte ätit det så flitigt under min graviditet) Min kropp reglerade nog det själv för under ett par månader drack jag hur mycket berikad havremjölk som helst :)

Är nu i v.40 och hitills verkar det ha gått bra!

• Konvaljen

är mjölkproteinallergiker och har inte fått några speciella kostråd. Som flera svarat, de havrebaserade produkter som finns är ju kalciumberikande.

• Gisse the one

Räkor innehåller massor med kalcium!

• Gisse the one

mejeriprodukter, ägg, räkor, svarta vinbär, grönbönor och vitkål

• Lice

Tack för alla svar!! Det är mest min mamma som är orolig! Jag har också konstaterat att man kan köpa havre- och soja-produkterna som innehåller kalcium! Intressant också att höra att det är fler än jag som är HELT laktosintolerat och inte kan använda några mjölkprodukter!!(inte så lätt att förklara alltid)

• tessanpower

Nej, visst är det konstigt...alla tror att man tål laktosfria mjölkprodukter, men jag blir jättedålig av dem. Tål inte ens vanlig hård ost, och i det ska knappt finnas laktos över huvudtaget. Mysko. Tur att det finns finsk hårdost som är helt laktosfri. Faktiskt är maten en av de saker som bekymrar mig inför BB-vistelsen. Kan inte tänka mig att det skulle vara roligt att bli laktosdålig och vara nyförlöst!

Det finns goda sojayougurtar, mjuksojaost m.m Alla de produkterna bör vara berikade. Det är bara att börja lusläsa allergihyllorna!

Lycka till med allt!!

• Lice

Till Tessanpower!
    Finsk hårdost?? Har inte hört om, vad heter den?? Jag fick helt mjölkfri kost på BB när jag var där med min förstfödda. Så det gick bra!!Gällde bara att fråga så jag fick rätt och hämta en del själv ute i köket!!
    Lycka till du me´!!

• mamma till lilla skrutt

banan och torkad aprikos.

• tessanpower

Osten heter EMMENTAL är tillverkad av Valio. Finns bland alla vanliga ostar i affären. (åtminstone Kvantum, ICA m.m) Förpackningen är röd och fyrkantig. Jag tål den osten och det är så lyxigt att kunna använda ost i matlagning igen! Tänk pizza, gratänger och varma mackor :)

• Lice

Tack för tipset, ska absolut prova! Hade slutat hoppas på någon ost. Längtar verkligen efter varma mackor och pizza!!!

Svar på tråden Tillräckligt med kalcium utan mjölkprodukter för gravid och ammande