• elegi

Laktosintolleranttråden fortsätter......

Här finns vi som har problem att bryta ner mjölksockret , vi hjälper varandra med tips, recept & annat som har med laktosintollerans att göra.

Laktosintolerans:
    Laktos (mjölksocker) är en sockerart som bara förekommer i mjölkprodukter. Enzymet laktas, som finns i tunntarmens slemhinna, bryter ner laktos till glukos och galaktos. Den som är laktosintolerant har brist på laktas och kan därför inte bryta ner laktos.
    När laktosen inte bryts ner börjar den istället jäsa av bakterier i tjocktarmen. Gaser, diarré, uppkördhet, buller, körningar samt koliksmärtor blir det märkbara resultatet. Besvären liknar dem vid känslig tarm. Om du märker att besvären kommer när du dricker mjölk, och det hjälper att undvika mjölk, så kan orsaken vara laktosintolerans. (Information kopierad från www.apoteket.se)

Kolla även in min blogg om just laktosintollerans
    Första 3 inläggen ger lite tips

Gå in på www.karolinska.se klicka dig vidare (universitetssjukhuset; vård; barn/ungdom eller vuxen; sjukdomar,tillstånd & besvär; andning,luftvägar, allergi; allergi & intollerans; födoämnesallergi & intollerans; laktosintollerans)
    När du väl kommit fram hit kan du klicka på läs mer om kostråd, vanliga frågor

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Svar på tråden Laktosintolleranttråden fortsätter......
  • lillasnurre

Tack för svar på mina frågor! // Elin

• Pallas Athena

Hjälp! Hur gör jag med smör (smörgåsmargarin)? Jag pluggar ju och på skolan har de bara vanliga margarinpaket typ Lätta.. Kan man äta det när man ska vara helt laktosfri?

I går morse fick jag ett anfall och fattade först inte varför, men insåg sen att jag kvällen innan hade ätit pizza med mozzarella och känner att det är ganska logiskt att mozzarella innehåller mer laktos än annan ost. Någon som vet?

• elegi

På den här sidan finns en tabell ang hur mycket laktos det finns i olika livsmedel kolla där:
    laktosintolerans.sida.nu/

• Pallas Athena

Åh, typiskt, det var ju just Lätt & Lagom de hade! Suck! Men ingen info om Mozzarella, men jag får väl söka lite antar jag..

• elegi

Nu är ju min engelska lite ringrostig men om jag förstog rätt skulle man avstå från att äta färsk ost som ex. mozarella ??? Har jag rätt då? Vad stog det om brieost? Snälla nån bra engelskkunnig kanske kan hjälpa till att översätta texten som Paqllas länkade till.

• Pallas Athena
    elegi skrev 2008-02-07 17:44:25 följande:
    Nu är ju min engelska lite ringrostig men om jag förstog rätt skulle man avstå från att äta färsk ost som ex. mozarella ??? Har jag rätt då? Vad stog det om brieost? Snälla nån bra engelskkunnig kanske kan hjälpa till att översätta texten som Paqllas länkade till.
    Lite snabbt översatt, ursäkta grammatiska fel osv!

De som är laktoskänsliga eller laktosintoleranta kanske tror att de måste ge upp den goda smaken av ost (liksom det kalcium och protein som den ger). Men som det ser ut så är det inte sant.
    "Faktum är att de flesta laktoskänsliga kan äta många sorters ost i lagom stora portioner utan obehaget de kan få av att konsumera mjölk eller andra mjölkprodukter." säger Nancy Fletcher, VD på CMAB (Kaliforniens mjölkråd). Enligt mjölkproduktesforskare så beror det på att de flesta ostar som är hårda (lagrade) eller mjuk-mognade (vet ej bra namn på den översättningen) innehåller antingen ingen laktos eller i så små mängder att de flesta inte reagerar på det, upptäckte Fletcher.
    Ostar helt eller närapå laktosfria är naturliga hårdostar, som cheddar, Monterey Jack, Gouda och torra, delvis skummade mozzarellaostar, mjukmognade ostar som Brie och lagrade extrahårda ostar som Asiago, Romano och Dry Jack. CMAB avråder laktosintoleranta att äta färskostar som vattenpackad mozzarella, ricotta och mascarpone pga deras nivåer av laktos.
    Förklaringen till detta är att under osttillverkningen separeras vasslen från ostmassan och mesteadels av laktosen följer då med vasslen. När osten lagras tar de goda bakterierna som finns i osten hand om resterande mängd laktos. De flesta hårdostar är lagrade i flera veckor och månader, tillräckligt lång tid för att resterande laktos ska försvinna.
  • elegi

Tack Pallas du är en ängel, det betyder alltså att man kan äta Brie likväl som man kan äta typ Ängsgården (den vi alltid har hemma), å jag som älskar Brie, inte konstigt då att jag ibland kan köpa en sån liten rund Brie och nästan trycka i mig en hel och bara få lite ont i magen. Jag har gjort så ibland när jag inte kan motstå och resonerat att om jag äter massor en dag så ahr ajg bara ont i magen en dag men om jag äter en liten bit varje dag så har jag ju ont varje dag men då slipper jag det, inte för att jag tänker äta brie varje dag bara just därför men kan vara bra att veta iaf.

• Pallas Athena

Hur väl kan man lita på restauranger osv? Blev så glad när jag såg att de hade laktosfria semlor idag på skolan så jag åt en, glad i hågen! I övrigt har jag levt ett strikt mjölkfritt liv sedan flera dagar (förutom misstaget med mozzarellaosten som gav anfall igår), men jag äter min vanliga ost (Port Salut) som jag inte har fått några besvär av innan. Men idag känner jag mig ordentligt uppblåst och hemsk i magen. Så här har jag faktiskt aldrig kännt det förut, men kan tänka mig att det är ungefär det man kallar för mjölkmage..
    Kan de ha slarvat med laktosen på skolan trots att de påstod att den var laktosfri? Kan de ha haft mjölk i bullen t ex?
    Eller är det något annat som spökar med mig tro.. Men hur som helst så börjar jag ändå tro på laktosintolerans, för varje gång jag har ätit vanlig yoghurt eller keso så har jag fått extrem diarré, nu har jag ätit laktosfri yoghurt och andra helt laktosfria mjölkprodukter utan att ha reagerat på det sättet i alla fall.

• Shorona

Hej! Hoppar in här i tråden. Både jag och sonen är laktosintoleranta. Finns i släkten(min farfar, min pappa), så sonen föddes lakotsintolerant. Ska läsa igenom sidorna och lära mig mycket!

I Maj blir jag en Gillerström! Precis som sambon och sonen!
Svar på tråden Laktosintolleranttråden fortsätter......