• Jazmina

Skendräktig tik? Hjälp!

Vår rottis/labbe tik har inte varit sej sj på 3 dagar nu. För det första äter hon knappt något alls, dricker bara vatten. Hon är ovanligt gosig och vill inte bli lämnad ensam en sekund. Hon har en liten leksakskossa som hon bär omkring på heeela tiden, tror att hon fått för sej att det är hennes valp. Hon gnäller och piper (mest på kvällarna när vi sa sova) och jag börjar nu blir orolig för henne. Hon ser så ledsen och nedstämd ut inte alls sådär pigg och lekfull som annars. Hon vill heller inte sova med oss i sovrummet längre utan lägger sej på nerevåningen i soffan, det har hon heller aldrig gjort tidigare.

Tror ni att hon kan vara skendräktig? Går det över av sej sj eller ska man ta henne till vet.? Blir så orolig för min lilla ögonsten.

• Svar på tråden Skendräktig tik? Hjälp!
  • Splach
    ja88 skrev 2007-11-21 17:32:38 följande:
    Fast skendräktiga rent hormonellt blir faktiskt ALLA tikar, så det hormonella tillståndet är inget onormalt. Däremot varierar det ju enormt om dessa hormoner märks på tiken och i så fall i vilken grad. Det är en anledning till att man inte kan dräktighetstesta tikar med urinsticka som hos människor - en tiks hormonhalter är förhöjda efter löp varesig hon är dräktig eller ej. Det är också därför det är absolut vanligast att tikar drabbas av hormonellt betingad livmoderinflammation i samma veva som de blir, eller skulle bli, skendräktiga, omkring 2 månader efter löp.
    det är just det, att när vi kan märka det, dvs när skendräktigheten blir uppenbar, det är det som är onormalt..
    Dvs när dom börjar få mjölk, använda strumpor, katter etc som valpar
  • Jazmina

Nu vi varit hemma hos mina föräldrar och hon har fått springa och busa lite med deras vovve. Så när vi kom hem åt hon faktiskt sin mat, inte allt men iaf lite. Sen har hon legat och tagit det lungt och inte ens letat efter sin "valp". Så det verkar gå framåt iaf. Skrev det tidigare i tråden att hon inte har någo mjölk så det har iaf i dagsläget inte gått så långt.

Splach skrev 2007-11-21 17:27:42 följande:
    att gå till veterinären och få piller mot skendräktighet, är väll inte så bra egentligen, då det ökar chansen för att få livmoderinflammation senare i livet. En hund som blir skendräktig, har även anlag för att få livmoderinflammation, och därav bör man tänka sej för innan man avlar. Nu när hon är skendräktig, se till så hon har något att göra hela tiden, så hon får bort "valparna" ur huvudet. Skendräktighet kan gå långt, vännens hund, fick mjölkstockning, då har det gått långt.. anledningen till skendräktighet, är den att när vargar får valpar, finns det alltid en tik som är "extra mamma" ifall mamman måste ut, skadas etc. Så det går ganska långt tillbaka, men i dagens läge är det inget som är normalt för våra sällskapshundar, och man har kopplat det samman med livmoderinflammation, det kan du läsa mer på, på tex Agrias hemsida.
  • ixxia
    (kanske någon skrivit detta redan, har inte läst allt)

jag har en tik som blir fruktansvärt skendräktig, om det är det din tik är, och det inte ngt annat fel så är mina råd:pyssla inte om henne xtramycket som ngn sa! dra ner på fodret, xrta mycket motion, ta allt som hon kan tänkas ta som sin "valp" be att få galastop utskrivet av vetr om hon börjar få mycket mjölk.

En del hundar blir lite skendräktiga och far inte illa av det alls, många lixom min tik har väldiga problem av sin skendräktighet.

Min tik börjar nästan direkt efter avslutat löp att stjäla allt som kan tänkas gå att äta, hon förbereder för mjölkproduktion, hon börjar bädda, vill inte lämna hemmet, tappar sin päls, blir aggressiv mot andra hundar, sen så småning om "valpar" hon osynliga valpar, det hjälper inte att ta bort allt som hon kan tänkas "adoptera" för då har hon ändå osynliga valpar i sin korg, sen får hon så mycket mjölk så hon får juverinflamation, detta även fast vi ger galastop, så här håller hon på ca 4mån efter avslutat löp och då är det snart dax att börja fördereda sej för nästa löp, vilket märks på henne ca 3veckor innan... då beteer hon sej som en ligist och kan helt plötsligt inte ett enda komando.

Gisses vad jag längtar tills den dag man fått ihop 5-7000kr som en kastrering kommer att kosta!!
    moraltanterna på fl undanbedes vänligt men bestämt...
  • Dag o natt
    ixxia skrev 2007-11-21 22:20:45 följande:
    (kanske någon skrivit detta redan, har inte läst allt)jag har en tik som blir fruktansvärt skendräktig, om det är det din tik är, och det inte ngt annat fel så är mina råd:pyssla inte om henne xtramycket som ngn sa! dra ner på fodret, xrta mycket motion, ta allt som hon kan tänkas ta som sin "valp" be att få galastop utskrivet av vetr om hon börjar få mycket mjölk.En del hundar blir lite skendräktiga och far inte illa av det alls, många lixom min tik har väldiga problem av sin skendräktighet.Min tik börjar nästan direkt efter avslutat löp att stjäla allt som kan tänkas gå att äta, hon förbereder för mjölkproduktion, hon börjar bädda, vill inte lämna hemmet, tappar sin päls, blir aggressiv mot andra hundar, sen så småning om "valpar" hon osynliga valpar, det hjälper inte att ta bort allt som hon kan tänkas "adoptera" för då har hon ändå osynliga valpar i sin korg, sen får hon så mycket mjölk så hon får juverinflamation, detta även fast vi ger galastop, så här håller hon på ca 4mån efter avslutat löp och då är det snart dax att börja fördereda sej för nästa löp, vilket märks på henne ca 3veckor innan... då beteer hon sej som en ligist och kan helt plötsligt inte ett enda komando. Gisses vad jag längtar tills den dag man fått ihop 5-7000kr som en kastrering kommer att kosta!!
    Kostar en kastrering på tik så mycket? Jag har också en skendräktighetsbenägen tik med mycket av det du beskrev och överväger också att kastrera. Jaha.. det är bara att börja spara..
  • Jazmina

Tack för alla tips. Mycket av det du skriver stämmer in på vår vovve oxå, dock inte allt. Jag har som jag skrev tidigare tagit bort hennes "valp" och hon är ine alls intresserad av de andra leksakerna. Hon letade igår en stund efter den men sen har hon lugnat sej. Åt oxå lite av sin mat så det bådar väl gott då hon inte ätit på 3dagar. Mjölk har hon inte fått än så hoppas att detta försvinner innan hon ev. får mjölk. Hon har inte gnällt heller sen igår eftermiddag, är bara lite allmänt hängig, var inte alls så pigg på o gå ut som hon brukar vara. Men hon verkar iaf vara på bättringsväg.

Om en tik blir skendräktig en gång har man då detta att se fram emot efter varje löp?

(kanske någon skrivit detta redan, har inte läst allt)jag har en tik som blir fruktansvärt skendräktig, om det är det din tik är, och det inte ngt annat fel så är mina råd:pyssla inte om henne xtramycket som ngn sa! dra ner på fodret, xrta mycket motion, ta allt som hon kan tänkas ta som sin "valp" be att få galastop utskrivet av vetr om hon börjar få mycket mjölk.En del hundar blir lite skendräktiga och far inte illa av det alls, många lixom min tik har väldiga problem av sin skendräktighet.Min tik börjar nästan direkt efter avslutat löp att stjäla allt som kan tänkas gå att äta, hon förbereder för mjölkproduktion, hon börjar bädda, vill inte lämna hemmet, tappar sin päls, blir aggressiv mot andra hundar, sen så småning om "valpar" hon osynliga valpar, det hjälper inte att ta bort allt som hon kan tänkas "adoptera" för då har hon ändå osynliga valpar i sin korg, sen får hon så mycket mjölk så hon får juverinflamation, detta även fast vi ger galastop, så här håller hon på ca 4mån efter avslutat löp och då är det snart dax att börja fördereda sej för nästa löp, vilket märks på henne ca 3veckor innan... då beteer hon sej som en ligist och kan helt plötsligt inte ett enda komando. Gisses vad jag längtar tills den dag man fått ihop 5-7000kr som en kastrering kommer att kosta!!
  • Jazmina

Oj vad dyrt!! Betalar inte försäkringsbolaget något alls? jag menar om tiken har sådana problem som din har så borde det väl täckas av dom?

• Cocco

Jag ser här att folk får betala 5-7000kr här säger de att en kastrering ska kosta 15000 kr.
    Vart hittar man den vetrinär som utför den lite billigare varianten? Om jag kan göra det för 5000 på min gammeltik så skulle livet här hemma bli mycket lättare.
    Tycker 15000 är vansinne.

• Dag o natt

Ja, har hon väl blivit påtagligt skendräktig en gång så föreligger stor risk för att det sker efter nästa löp igen... Tyvärr ts!

• ixxia
    Jazmina skrev 2007-11-22 12:03:57 följande:
    Oj vad dyrt!! Betalar inte försäkringsbolaget något alls? jag menar om tiken har sådana problem som din har så borde det väl täckas av dom?
    nej förskringsbolaget går inte inn och betalar på en för övrigt frisk hund, min tik skenvalpade direkt i sitt första löp och det blir bara värre med tiden oftast...
     skulle hon få en livmoderinflam så går försäkringsbolaget in och belalar,,,, nästan man hoppas på att hon får en lindrig sådan så försäkringen täcker kostnaden.....
    Cocco skrev 2007-11-22 12:08:56 följande:
    Jag ser här att folk får betala 5-7000kr här säger de att en kastrering ska kosta 15000 kr. Vart hittar man den vetrinär som utför den lite billigare varianten? Om jag kan göra det för 5000 på min gammeltik så skulle livet här hemma bli mycket lättare.Tycker 15000 är vansinne.
    beror på olika vetrstationer, här i värmland-arlstad skulle en kastrering kosta mellan 5-7000kr. Är nog mycket olika från vetrinär till vetrinär, men 15000kr låter helt vansinne!
  • ixxia
    KARLSTAD ska det stå!Skrattande
  • ja88
    Cocco skrev 2007-11-22 12:08:56 följande:
    Jag ser här att folk får betala 5-7000kr här säger de att en kastrering ska kosta 15000 kr. Vart hittar man den vetrinär som utför den lite billigare varianten? Om jag kan göra det för 5000 på min gammeltik så skulle livet här hemma bli mycket lättare.Tycker 15000 är vansinne.
    15 000 låter vansinningt, mer normalt pris ligger nog som sagt omkring 5000-6000 eller lite mer/mindre. Ring runt och hör, kan säkert skilja mycket.
  • Jazmina

Ja det var väl det jag trodde. Men nu när man vet vad det är för något med henne så är det inte så farligt iaf. Idag har hon varit jätte lugn, ingen gnällande och pipande och inte letat efter sin "valp" eller andra leksaker att adoptera. Dock äter hon dåligt ff men det kommer väl igång det me snart. Detta var hennes 4:e löp och det andra 3ggr har hon inte alls varit annorlunda. Men för vissa tikar kanske det inte kommer på en gång.

Dag o natt skrev 2007-11-22 12:47:51 följande:

Ja, har hon väl blivit påtagligt skendräktig en gång så föreligger stor risk för att det sker efter nästa löp igen... Tyvärr ts!
Svar på tråden Skendräktig tik? Hjälp!