• Mamsen 25

mögel på svamp-måste slängas?

Hade champinjoner hemma i kylen som legat ett par dar så nu tänkte jag ha det i pasta såsen idag men ser att det blivit lite mögel på en del...fast bara nere vid foten...Annars är dom jättefina..fasta och fortfarande vitaFundersam

Måste jag slänga dom tro?Eller kan man bara skära bort foten?
    Vet inte hur det är med svamp...Ost vet jag e ju ingen fara...Även om jag faktiskt brukar slänga den haha
    Men vill så gärna ha svampen i juLedsen

*Fru Arvidsson 22/6-07*
  • Svar på tråden mögel på svamp-måste slängas?
  • Hannah76

Mögel kan ju ha sporrer som sträcker sig långt in i livsmedlet. Jag hade slängt.

• Fröken Sophia

Oj, ost ska du absolut slänga om det kommer mögel på den. Håller med ovanstående talare, mögel kan gå långt in i livsmedelet så trots att det ser bra ut så kan det fortfarande finnas kvar.

I ditt fall ska du ju värma upp svamparna, till kokande t o m, så det borde döda det mesta. Skär du bort foten, skölj av resten ordentligt och se till att de blir riktigt varma.

Stryker katten medhårs!
  • Mamsen 25

Jaha....hmm..ja det kanske är lika bra

*Fru Arvidsson 22/6-07*
  • Mamsen 25

Tack!Men mögel på ost ÄR aldrig farligt faktisktFlörtBara att skära bort om man vill!

*Fru Arvidsson 22/6-07*
  • Hannah76

Nej mögel på ost behöver inte vara farligt, men det är äckligt. varför äta något som har blivit angripet av mögel?

• annca

Nej, ost är absolut ingen fara - händer väldigt ofta och är bara att skära bort. Ingen fara alls!

Svamp och andra grönsaker däremot skulle inte ens jag med min okräsna mage ätit.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Fröken Sophia
    Mamsen 25 skrev 2007-11-21 15:15:12 följande:
    Tack!Men mögel på ost ÄR aldrig farligt faktisktBara att skära bort om man vill!
    Ja + några cm till av det angripna stället. Men då ska det vara mycket kvar av osten för att jag skulle känna mig säker nog på att äta osten utan värmebehandling.
    Stryker katten medhårs!
  • Mamsen 25

Använde aldrig svampen=)
    Tack för svaren...ibland vet man ju inte om det är helt ok!

*Fru Arvidsson 22/6-07*
  • isisisis

Ost mögel är INTE farligt.
    Inte heller på tex tomatpure...
    På svamp kan du också skära bort det.
    Visst svampar har sporer och mycel,svamptrådar...
    I JORDEN!
    Inte inne i svampen!

Något mögel du INTE ska äta är brödmögel.
    Det är farligt.

Trädgårdsmästare.

• appapp2
    Hannah76 skrev 2007-11-21 15:17:57 följande:
    varför äta något som har blivit angripet av mögel?
    För att livsmedlet inte påverkats? För att det är resursslöseri att kansta stora ostar? Se på brie...
Svar på tråden mögel på svamp-måste slängas?