• Mina

Hästböcker till 11-åring?

Så här i början av julklappshandlandet så skulle jag behöva hjälp med tips på bra hästböcker till en 11-årig släkting. Jag har själv aldrig gillat hästböcker (är inbitet fantasy-freak ) och är fulständigt clueless över vad jag skall köpa. Så vilka/vilken hästbok är så där riktigt jättebra, gastkramande och rörande? Vad skall man leta efter när det gäller hästböcker? Vilka ingredienser är det som gör en bra hästbok? Ni vet ungefär som att en deckare kan vara riktigt bra genom de klurigheter den erbjuder i skälva mordmysteriet eller i att personerna har ett bra psykologiskt djup vilket gör dem fachinerade...

Alla hästbokstips är mer än välkomna!

• Svar på tråden Hästböcker till 11-åring?
  • Clever LG

Nan Inger har skrivit många bra hästböcker till tjejer i den åldern.

• Clever LG

Kom på några till: Gull Åkerblom har skrivit en hel del. Bla "Emily ensam"

Vitnos, det lilla russet.

Mimmis stall

Pia Hagmar har skrivit en del också. Bla "ridläger drömmar"

• lövet2

Svarta Hingsten är ju en klassiker som ungarna fortfarande läser.
    Nyare böcker finns av bl a Pia Hagmar och Carola Haglund.

• stenfalk

Böckerna om King of Sunset är bra. Skrivna av Ulrika Ekborg eller något i den stilen.
    Serien om Klara av Pia Hagmar är en lite nyare serie som är populär.
    Böckerna om Britta och Silver av Nan Inger är ju klassiska hästböker.
    Gunilla Woldes böcker likaså. De om Putte är bra.
    Svarta Hingsten är verkligen klassiker och också väldigt bra. Fast det tyckte jag inte när jag var 11 dock...
    Lite tips i alla fall :)

• lee fiora

Vitnos läste jag när jag var betydligt yngre än 11. Tror att de är för barnsliga.
    Jag var faktiskt inte heller så förtjust i Svarta hingsten i den åldern. Men Nan Ingers böcker älskade jag.
    Två mer "nutida" hästboksförfattare är Pia Hagmar och Lin Hallberg.

• LillaFlingan

Själv prenumerade vi på Pollux när jag var 11!:)
    Väldigt bra böcker, tyckte jag då iaf =)

• sparky

Gunilla Wolde har skrivit jättebra hästböcker. Perfekta till 11 åring! De är realistiska inte av Svarta hingsten-typ och barnet lär sig massor av bra saker om hur det är med hästar.

• Maskros67

Pia Hagmar har skrivit en helt underbar serie om Klara, tror det är 17 böcker totalt.
    Handlar om hästar, men även lite om hur det är att ha skilda föräldrar, bonussyskon, o hur kompisar kan svika varandra, när man börjar intressera sig för killar osv.
    Har läst dem för mina bonusbarn, o de har varit helt tagna av Klaras historia.

• Mina

Jättetack för tipsen! Skall dubbelkolla med hennes mamma vilka böcker hon redan har och inte...

Svar på tråden Hästböcker till 11-åring?