• jmmm

studier vid umeå universitet?

Nån som läser/har läst vid universitetet i umeå?
    Nån som läst på distans där igenom o varit uppe på nån träff? Var har ni bott? transporter osv?
    Jag hoppas på att komma in på födesämnesöverkänslighet på distans där till våren men bor i skåne

• Svar på tråden studier vid umeå universitet?
  • Neko

Jag har både läst distans vid Umeå universitet och bott i Umeå och läst där. När jag läste på distans så bodde jag i Helsingborg och sov hos min sambos pappas familj när jag var där, och nu bor jag här på heltid :) Trivs väldigt bra! När jag läste på distans så flygliftade jag upp dit och tillbaka, blev billigt och bra :)

• jmmm

vad är flyglifta
    vet du hur de e med boende om man komme rupp en helg? e de en stuga på campingen som gäller om man inte vill betala för hotell?
    Hur funkar kommunikation från flyg till universitetet? vad läser du nu om man får fråga?

• Neko

Flyglifta, man köper en väldigt billig biljett (typ 350 kr/resa) och så gäller den en viss dag och om det finns platser på flygen då så kommer man med, annars inte. Det brukar vanligtvis vara lätt att komma med, förutom vid storhelger. Nu kanske de har ändrat reglerna så att man direkt kan se om man får plats eller inte, är osäker då jag inte åkt så på ett tag, men du kan säkert läsa mer på flygbolagens hemsidor. Det är en åldergräns också, är man över en viss ålder (26 kanske, minns inte riktigt) så kan man inte åka så.

Jag har aldrig bott på hotell här så jag vet inte riktigt men det finns ju bra campingar - tror dock att det finns billiga hotell också :)

Man åker flygbuss mellan stan och flygplatsen, det tar inte så lång tid, skulle gissa på 20 min - praktiskt och bra. Tror att flygbussen även går via universitetet om man vill dit istället.

Jag har läst molekylärbiologiprogrammet och lite strökurser inom psykologi, filosofi och lite annat :)

• Neko

* med 350 kr/resa så blir det ju dubbla priset eftersom man byter flyg i Stockholm om man reser från södra Sverige.

• jmmm

neko: tack för ditt svar, hm då e de det vi kallar stand by biljett du menar o nej jag kommer var för gammal usch vad gammal jag känner mig nu men de verkar som man kan åka t&r till umeå för ca 1800kr så de e ju inte så mycke dyrare. Tack för dina svar

• Neko

Heh jo jag är också för gammal nu, känns inte så kul :P

• AnnaH

Kul med en eventuell kostvetare. Läser själv till dietist på UMU.

Läste en kurs på distans förra året och hade klasskompisar från Skåne. I samband med första träffen är nog hotell det bästa alternativet. Finns också vandrarhem i centrala stan. Sedan brukar det alltid vara någon kursare som har möjlighet att låna ut rum för framtida träffar. Eventuellt har du andra kursare från skåne att byta tankar med. Det brukar i varje fall alltid lösa sig.

Du skulle också kunna kontakta Lotta som är studievägledare på kostvet. Hon brukar ha kontakter för det mesta. ( [email protected] )
    När det gäller resor så brukar tyvärr flyg vara det bästa alternativet, och det kan ju kosta en del.

v.17
Svar på tråden studier vid umeå universitet?