• iniiz

Hjalp mig att flytta hem till sverige!

Hej,

Jag undrar om det ar nagon som skulle kunna hjalpa mig att
    svara pa ettpar fragor om hur jag gor nar jag flyttat hem till sverige igen?

Det ar sa att jag bor i England sedan snart 3 ar tillbaka med min engelska sambo.
    For 4 man sen sa fick vi var efterlangtade lilla son, men nu har jag borjat langta hem till sverige mer och mer.
    Jag har bestammt mig for att flytta hem igen, men det ar sa mycket som jag maste ordna infor flytten.

Jag behover hitta en lagenhet till mig och min son, folkboksfora bade han och mig igen, ansoka for mammapenningen, barnbidgar, bostadsbidrag m.m.
    Och jag vet inte var jag ska borja!!

Jag kommer att flytta over med min son sjalv forst eftersom
    min sambo inte kan spraket sa har arbetsformedlingen sagt att de inte kan erbjuda honom nagot jobb.
    Och han kan inte flytta over forrens han hittat ett jobb for att han betalar underhall for sin dotter har i England.
    Annars hade han ju kunnat borja pa sfi men vi tror inte att pengarna skulle racka till.
    Sa jag maste alltsa forsoka att hitta ett jobb till honom sa fort som mojligt.

Sen ar det alla vara saker, vi har kollit nagra olika flyttfirmor har i england men det ar himla dyrt att skicka over vara mobler m.m. Sa nu far vi alltsa forsoka att salja alla vara saker som vi alskar.

Jag vet varken ut eller in, vet bara att jag vill hem till sverige igen, men det ar himla jobbigt att inte veta vad som kommer att handa med var lilla familj.

Jag ar himla tacksam
    om det ar nagon som har nagra tips om hur jag ska gora.

//
    vilsen

• Svar på tråden Hjalp mig att flytta hem till sverige!
  • iniiz

Tack for alla svar,

Jo jag vet att jag inte ar medlem i forsakringskassan men kvinnan pa soc sa att jag skrivs in nar jag folkboksfor mig och min son.

Kora over kanske ar ett alternativ, min sambo har ju lastbilskorkort...det hade jag inte ens tankt pa.

Och nar det kommer till familjen sa ar den saklart viktigast men om jag stannar har sa tror jag att det kommer sluta med att jag och min partner gor slut. Vi brakar himla mkt nu iom att jag inte ar lycklig har, jag mar inte alls bra.
    Vill ju att han med ska kunna flytta till sverige sa smaning om

• iniiz

Hej,
    Jo jag vet att man maste vara i sverige for att folkboksfora sig, jag flyger ju hem den 19 dec sa jag skulle forsoka att gora det da.

Jag har fatt reda pa att jag har ratt till foraldrapenning eftersom att jag har bott i ett EU-land jag vet bara inte hur mycket det kommer att bli.
    Jag har ringt forsakringskassan och de ska ringa tillbaka den 10 dec iom att deras handlaggare for eu arenden ar pa semster for tillfallet.
    Sa det har blivit lite framsteg ialf.

Men sen vet jag inte hur jag ska gora med mitt boende, jag kan bo hos mina foraldrar tills vidare men vill saklart fa min egen lagenhet sa fort som mojligt.
    Jag har 3 lagenheter som jag ska titta pa nar jag kommer hem men jag vet ju inte riktigt hur min inkomst kommer att se ut efter mars da min foralrapenning har i eng slutar.
    Jag antar att jag bara kan vanta och se nu vad de sager.
    Jag har ocksa kontaktat omsorgsforvaltningen for att se om de kunde hjalpa med hyran om det skulle behovas.

Hoppas bara att det inte drar ut allt for lange, jag skulle vilja flytta in i min egen lagenhet redan i feb....

• iniiz

Hej,

Tack det var himla skont att hora att jag ialf har ratt till foraldrapenning och bostads bidrag.

Ja visst ar det lustigt att de arbetsformedlingen sa sa?!
    Alla som jag kanner har ialf duglig engelska, men jag ska borja soka nu da och forhoppningsvis sa hittar jag nagon som skulle kunna tanka sig att anstalla honom.
    Han jobbar pa motorvagen K.J.T heter hans foretag, han e supervisior dar.
    Har mailat vagvarket hemma i sverige men de "behovde" inte mer personal.

Jag fick ett mail idag, jag maste ha ett intyg harifran eng for att visa hur mycket foraldrapenning jag far har plus barnbidraget.
    Men det ar ju inga problem efersom det skickades ut till oss nar vi sokte har i eng.

Och det stod ocksa att de skickar ut blanketter till mig nar jag folkboksfort mig och mitt barn, sa det varkar som att det nog kommer att losa sig till slut

Mycket tacksam for alla svar!
    Fortsatt garna att skriva om det ar nagon som har fler tips
    eller om du bara skulle vilja prata sa finns jag har.

• iniiz

Hej,

Vi ska flytta till karlshamn, jag vet ju att stilleryds hamnen ar nara o bra. Men vet inte ens hur jag kontaktar dem?
    Jag ar sa tafatt nar det kommer till sannt har

• iniiz

Ok, tack sa himla mycket for era svar och erat stod!
    Vad hade jag gjort uran er? TACK igen

• iniiz

Hej,
    Jo, det kommer nog att bli lite ovant i borjan for honom he he.
    Men det ska nog inte vara nagra problem.

• iniiz

Hej,
    Jo det kanske ar lika bra att gora det ialf.

Har inte lyckats hitta en lagenhet annu.....
    en har redan blivit uthyrd om en annan hade fuktskada
    Bara att leta vidare.

Om det ar nagon som vet om en lagenhet i karlshamn sa hor garna av er!

• iniiz

Oj da ja sa lang tid hoppas jag ju inte att det tar
    Det skulle bli himla jobbit for oss eftersom han inte flyttar over forrns han fatt ett jobb, sa ett helt ar ar ju evigheter.
    Anledningen att han inte kan flytta over tidigare ar ju att han har en dotter har som han bdetalar underhall for plus ett lan som han tog ut innan vi traffades. Sa utan jobb i sverige blir ju de svart att betala dem.

Svar på tråden Hjalp mig att flytta hem till sverige!