• Wagram

Hjalp mig att flytta hem till sverige!

Jag vill inte vara negativ, men det ar viktigt att dina forvantningar ar sa realistiska som mojligt, sa darfor vill jag dela med mig av min erfarenhet. Min man sokte jobb i Sverige under ett ars tid, men fick ingenting, trots att han har en eftertraktad amerikansk utbildning, lang arbetserfarnhet och att han talar engelska och franska flytande (samt hyffsad svenska).

Inte ens pa stallen dar arbetsspraket var engelska fick han jobb. Tva ganger var det bara han och en person till kvar fran hudratals sokande, och bagge gangerna valde de svensken trots att deras erfarenhet och kvalifikationer var likartade. En gang sa t om en ansvarig att det berodde pa att de hellre anstallde svenskar.

Vi hade manga engelsksprakiga vanner som hade samma negativa erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden. En amerikansk kille blev tom nekad jobb som diskare (!)med motiveringen att han maste kunna prata svenska.

De svenska arbetsgivarna ar alltsa enligt min och manga andras erfarenheter valdigt tveksamma till att ge jobb till en icke-svensk oavsett varifran personen kommer och vilka kvalifikationer han eller hon har. Darfor far ni nog tyvarr rakna med att det kan ta lang tid innan din man far jobb i Sverige.

Jag hoppas anda att ni blir undantaget som bekraftar reglen, men tyvarr far ni nog rakna med problem pa den fronten.

Svar på tråden Hjalp mig att flytta hem till sverige!