• Kianas Mami

måste värkarna som man klockar göra ont?

som rubriken lyder... och sen så undrar jag oxå om vilka slags värkar man ska klocka? sammandragningar, molade värk eller förvärkar? eller hur känns dom? hur ska man veta?

• Svar på tråden måste värkarna som man klockar göra ont?
  • palmblad

Du kan klocka när du vill. Men man klockar för att veta när det är 3-5 min emellan.

• Gustie

Jag fick först lite molande värk under dagen, som sen övergick till värkar. Jag minns inte riktigt hur det kändes när de övergick till värkar men till slut så känner man det tydligt. Hela magen drar ihop sig, det gör ont, till slut så ont att man inte vill annat än bara andas när det händer, inte prata, inte röra sig osv....
    När det är riktiga värkar känner du ju när en värk börjar och när den slutar, medan molvärken kan hålla i sig hela tiden.

Att skilja på värkar och förvärkar kan vara jättesvårt, ett råd jag fick var att lägga mig i ett varmt bad i en halvtimme, om inte värkarna hade avtagit, blivit mildare eller att de kom mer sällan då, så var det dags.

Kan ju tillägga att jag födde senare samma natt, trots att det var 4 veckor innan bf. Så jag var verkligen inte beredd på att det var riktiga värkar utan trodde det var förvärkar, men min man började ändå klocka dem och det var 5 minuter emellan.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • palmblad

Finns de som haft 3 min emellan redan då de hade molvärkar. Det hade jag. Men det är värkarna som gör riktigt ont. Dock är jag smärtkänslig o tänkte, att så länge jag inte vill dö, kan jag va hemma. Tji fick jag. Vi var på sjukan 50 min innan bebben kom. Är man osäker får man åka in o vända eller ringa.

• MK84

Värkar brukar kännas olika för olika personer, så är svårt att säga att de ska kännas si eller så. För mig kom dom oftare om ja va uppe och gick än om ja satt stilla. De som ja gick på som ja läste om i boken att föda var att då de känns som att de trycker på om man står upp då värken kommer så vet man att de kommit igång på riktigt och inte bara är förvärkar. Jag kunde inte ligga/stå eller sitta mjukt då värkarna kom. Bara sitta på en trästol, de va de bästa för mig. Så länge ja va hemma alltså.

Tog till sist mod till mig att ringa in efter att länge ha velat och fick komma in på kontroll. Va då öppen 6 cm.

Men ont är ju så subjektivt. Finns dom som inte haft ont enligt dom själva, som åkt in å sen fött barn! =) Så klocka på du! =) Ja hade suttit och klockat i 3 timmar innan ja ringde in. Haha. Men va ska man göra om man är uppe mitt i natten, hehe. Blev ett himla långt dokument till sist.. heheehe... =)

• Joje

Min förlossningen började genom att vattnet gick. 1 timme senare satte värkarna igång. De började som mensvärk som varade kanske 20 sek och det var 30 minuter mellan. Sedan kom de tätare och tätare, varade längre och gjorde mer ont. Vi hade fått tid för bedömning på morgonen vid 8 (vattnet gick 01:30) och när vi kom in så kom värkarna var 3-5 minut och varade i 90 sek. Vi klockade aldrig under natten/morgonen, utan klockade i väntrummet på Bedömningsmottagningen.

Jag skulle nog börja klocka när jag märkte att värkarna kom någorlunda regelbundet.

• fröken sol

"riktiga" värkar, börjar i hela hörnet av livmodern och har involverat hela inom 15 sek. livmodern drar då ihop sig och den blir hård. man kan inte trycka in fingret i den längre, den ger liksom inte vika.

• fröken sol

även förvärkar kan ju involvera hela livmodern, men det är som sagt när de blir regelbundna som det är värkar och inte förvärkar.

• LML

När ja åkte in så hade ja bara molande värk. Trodde jag. När ja kom in hade ja tydligen regelbundna värkar me ca4 min intervaller. Kände inte jag. 5 timmar senare kända ja av dom o 2 timmar efter det bad ja om knark....

• Kianas Mami

oki..för jag har molade värk till o från nästan varje dag som håller i sig hela dagar nästan ibland...har haft så i en vecka..hur ska man veta om det är sånna värkar eller inte? tänk så kommer man på det försent..

Svar på tråden måste värkarna som man klockar göra ont?