• xxJessikaxx

Kan man få en spricka i svanskotan? Hur länge ska jag ha ont och bör jag söka hjälp?

Jag föll väldigt illa för 3 dagar sen och ramlade rakt på svanskotan. Jag har aldrig varit med om en liknande smärta, jag trodde jag skulle svimma och det svartnade för ögonen. Att jag skulle ha ont samma kväll och dan efter förstod jag men jag får bara mer och mer ont, fast det känns som om det blir ett mindre och mindre område som smärtar. Från början var det både i själva svanskotan och musklerna omkring, nu är det mer som om det molar och värker i själva svanskotan. Har fått höra att man visst kan ha väldigt ont om man gör sig illa där en lång tid och en del säger att de ändå inget gör om man fått en spricka eller liknande i det området för det läker i så fall av sig själv som ett nyckelben. Tycker ni jag ska kontakta sjukvården? Kan nåt ha blivit förstört där inne?

• Svar på tråden Kan man få en spricka i svanskotan? Hur länge ska jag ha ont och bör jag söka hjälp?
  • Chantelle

jag har ramlade omkull för 14 år sen riktigt ordentligt men jag bröt snavskotan då .. men jag kunde inte gå då . men de har läkt av sig sjlv de är inget de kan göra åt sa de då .. men jag vet inte hur de är nu .. men tror inte då gör nått utan är de spricka så läkar de ofta av sig själv de med .. men de är så mycket nerver just runt svanskotan så de gör juh ont bara för de med ..

• Chantelle

men om du är orolig så ska du juh ringa och prata med de ..
    lycka till ! hoppas du blir bra snart ..

• Birgitta2

Min dotter fick en spricka i svanskotan för 2,5 år sen i en cykelolycka. Det tog ett år innan hon kunde sitta utan att det gjorde ont. Fortfarande kan hon få känningar.

• LuMa

Jag fick högst troligtvis en spricka i svansen för ca 15 år sen.
    Blev sängliggandes en vecka utan att ens kunna vända sida men sjukvården kunde inte göra nåt utan det fick läka av sej självt.

• Polgara

Min man fick det och han hade riktigt ont i 8 veckor...fortfarande har han ont om han sitter på hårt underlag.

• xxJessikaxx

Tack för alla svar. Jag har ringt nu. Hon tyckte jag skulle komma på vc eftersom jag nu har en känsla över att behöva göra nr 2 hela tiden! :-O !
    Jag fick tid i morgon. Är nu orolig att jag verkligen förstört något där inne....

• kodak

Hoppas det går bra och att det inte är nåt som gått sönder. Jag föll på svanskotan för 2 år sedan och har fortfarande ont när jag sitter för länge men enligt läkaren var den inte "trasig". Han förklarade att det som gör ont är att det ofta uppstår en blödning kring svanskotan och eftersom det sitter en hinna runt den så kan inte blödningen komma ut och då får man en sådan tryckande känsla.

• Upptagen

Jupp, man kan få en spricka i svanskotan, men det kan tydligen vara knepigt att se den på röntgen tyvärr.

Lyckades själv med det när jag ramlade av en häst för fem år sen. Jag hade så fruktansvärt ont och kunde inte sova, för hur jag än låg så gjorde det jätteont. Det är inte så mycket man kan göra förutom att knapra smärtstillande och ta det lite lugnt tills det läker. Men jag hade känningar i flera år efteråt (speciellt när jag blev gravid...), och kan känna av det då och då fortfarande.

• xxJessikaxx

Jo, jag har varit och kollat upp på vårdcentralen. Hon sa att inget verkade brutet men att jag fått mig en rejäl smäll. Bara att avvakta enligt henne men det gör fortfarande ont, särskilt när jag ska böja mig ner eller komma ner eller upp i sittande eller liggande. En vecka sen det hände, hoppas det börjar göra mindre ont snart!

Svar på tråden Kan man få en spricka i svanskotan? Hur länge ska jag ha ont och bör jag söka hjälp?