• Esa

Någon runt Trollhättan/Vänersborg/Uddevalla som har svårt att få barn och vill träffas och prata av sig?

Hej på er,

Jag och min man har försökt få barn i över ett år nu och har två missfall bakom oss. Jag tycker livet känns väldigt tungt pga detta och känner att det hade varit bra att få träffa andra personer som är i samma situation. Finns det någon mer här i området som känner som jag? Hör av er här i så fall.

• Svar på tråden Någon runt Trollhättan/Vänersborg/Uddevalla som har svårt att få barn och vill träffas och prata av sig?
  • KvillesHopp

hej..
     tjänst resa kul vart var ni?
    ja men skönt att höra att allt avr okej. vi har skrivit in oss på att göar en utredning nu så om tre mån hoppas vi på svar.. sedan får vi se. nej skulle det va så att vi behöver göra ivf så kommer vi nog göra det privat med.

men vad skulle det kosta vet du det??   fick mens i går känner lite jobbigt
    kram

• Esa

Hej,

Kul att du är online!

Jag var på tjänsteresa till Tyskland. Har precis börjat ett nytt jobb där det ingår en del resor. Det är kul, bara det inte blir alltför mycket. Min man har också börjat ett nytt jobb där han kommer att vara iväg ofta så vi får hoppas att vi inte kommer att vara iväg när det är ägglossning för ofta. Denna månaden blev det sådär. Fick till det en gång innan vi åkte och en gång i dag så jag tror inte vi prickade rätt. Har haft så knepigt denna ägglossningen. Har haft ÄL-flytningar i fem dagar. Brukar bara ha det i två annars. Gjorde ett grav test i morse men det var negativt.

IVF kostar mellan 20 000 och 30 000. Får man fråga varför ni vill gå till en privat klinik? Har ni blivit rekommenderade någon?

Tre månaders väntetid på utredning låter mycket. Har ni kollat med mor och dotter i uddevalla?

• KvillesHopp

hej

ok tyskland kul :)
    ja men folk äsge rju att en gång räcker.. :)  ja jag testa i går och ficke tt plus fattar inget.. har ju mens och allt men testa även i dag och dåvar det neg :( så tror jag fått ett tidigt mf.

ok dyrt nej för att väntetiden är lång. och varken jag eller sambon kan nog vänta så länge..

ja jag tyckte med det var mycket men vi prata med en tjej på sjukhuset. nej dom har jag itne pratat med men ska ditt på en gyn undersökning nu i feb. har du varit där eller???
    kram

• Esa

Tråkigt med ett till tidigt MF....): Fick själv ett plus efter mens en gång och jag blev jättepaff och jätteglad och sedan visade det sig att det var ett missfall. Man blir sååååå besviken. Tycker verkligen du ska säga till gyn om dina tre missfall för efter tre missfall så gör de en missfallsundersökning. Kan ju vara något ämne som fattas...

Jag var inte på mor och dotter för jag visste inte att de fanns förrän jag fick en tid på NÄL. Pratade dock med dem och det verkade jättebra där. Hade jag fått göra om utredningen så skulle jag gått dit. Det var väldigt struligt på NÄL tycker jag och väldigt långa telefonväntetider om man vill prata med någon.

• KvillesHopp

hej-

Esa skrev 2008-02-03 14:09:39 följande:
    Tråkigt med ett till tidigt MF....): Fick själv ett plus efter mens en gång och jag blev jättepaff och jätteglad och sedan visade det sig att det var ett missfall. Man blir sååååå besviken. Tycker verkligen du ska säga till gyn om dina tre missfall för efter tre missfall så gör de en missfallsundersökning. Kan ju vara något ämne som fattas...Jag var inte på mor och dotter för jag visste inte att de fanns förrän jag fick en tid på NÄL. Pratade dock med dem och det verkade jättebra där. Hade jag fått göra om utredningen så skulle jag gått dit. Det var väldigt struligt på NÄL tycker jag och väldigt långa telefonväntetider om man vill prata med någon.
    ja prata med sjukvården nu och hon tyckte jag skulle kontkta mv. ska ditt nu 21 feb. får se vad hon säger man hon sa att det låter som att du fått ett tidigt mf. vilket är mycket vanligt. och inget man kan göra åt. men att det inte klassas som ett riktigt mf. just för att ägget aldrig riktigt fäst sig..

ska till mor och dotter då 21 ..  ok jobbigt men hur ser eran kommande tid ut nu då? är det ivf som gäller ??
  • Esa

Fast jag kan inte riktigt hålla med dem om att det inte ska klassas som ett riktigt missfall för kroppen har ju faktiskt stött bort det av en orsak och har det då hänt, om än tidigt, tre gånger så borde man undersöka orsaken för att slippa allt psykiskt lidande. Det är ju faktiskt riktigt jobbigt varje gång det händer. Man blir ju rent ut av förbannad om de då kommer på om något år att man tex inte producerade tillräckligt med progesteron och därav missfallen. Då kunde man ju undersökt det direkt och åtgärdat det. Eller hur?

Vår läkare har ju sagt att vi ska försöka själva fram till semestern men vi vet inte om vi orkar vänta fram tills dess. Jag ska ringa i morgon och höra om han inte kan sätta upp oss på kö till IVF direkt för vi klarar nog inte av att vänta så länge. Det är så många runt omkring oss som får barn just nu och det är riktigt deprimerande. Söker vi privat så kan vi få hjälp direkt så vi vet inte hur vi ska göra.

Ni vet väl att ni även kan göra utredningen privat. Då går det mycket snabbare. Tror att den kostar ca 5000 kr.

• KvillesHopp

hej.. hur går det för er med allt nu.. själv är jag lite nere över allt detta.. fan inte roligt alls.. men gud nu får man köra nya tag. undre en ska du kanske vet ökar man chansen om man har sex dagen innan äl och dagen efter eller sk aman ha sex alla dagar runt äl??

• Esa

Hej. Jag tror det är bäst att ha sex någon/ några dagar innan ÄL och på ÄL dagen. Dessa dagar är det störst chans. Bra om spermierna redan ligger och väntar på ägget.

Jo, det är väl som vanligt här. Vi kämpar på. Har BIM i början av nästa vecka men vet till 99% att jag inte är gravid då vi tajmade dåligt denna månaden pga min tjänsteresa.

Pratade med min läkare i förrgår och han sätter upp oss på kö i slutet på maj så att vi kan påbörja IVF i september. Det måste nämnligen gå ett år från det man varit gravid senast och jag fick ju ett missfall i september 2007. Det är väl bara att vänta...Känns dumt att betala 30 000 kr nu om det bara gäller några månader.

Hur gör ni då?

• Emilie85

hej får jag vara med er? Jag har varit hos mor och dotter och kan starkt rekomendera dom, han är jätte bra.. har aldrig tidigare träffat en så bra manlig gyn.

kram på er

• Ramona Fransson

Kanske ett litet tips! Om du är i Tyskland och arbetar kanske du hinner kliva in i deras hälskostaffärer. Jag vet att de har en "Blutsaft" som är både nyttig och god, mycket billigare där än här. Den ska vara bra för det mesta, men också för fertilitet. Om inte annat kan du fråga om de har något särskilt att rekomendera! De är väldigt duktiga på sådant!

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
Svar på tråden Någon runt Trollhättan/Vänersborg/Uddevalla som har svårt att få barn och vill träffas och prata av sig?