• Björkenli

Olagligt för läkare att översätta danska recept inför IVF??

Hej! Hittade denna tråd och undrar om fler som gjort ivf I Danmark vill dela med sig om sina erfarenheter kring detta? Det är ju väldigt mycket pengar det handlar om för alla mediciner. Jag är besviken på min klinik i Danmark som inte sa någonting alls om detta! Önskar att jag hade vetat och haft tid att höra av mig till olika kliniker i Stockholm för att kolla om någon skulle vara beredd att skicka recept. 
    Nu ska jag på ultraljud nummer 1 imorgon,  på stimulationsdag 5, och ska fråga honom. Men säger han nej så blir det ju stressigt att hinna hitta någon som vill skriva ut...

Hade det handlat om 5000- 7000 hade det vän varit en sak men behanlingen kommer ju bli uppåt 15 000 kronor!!! 

Väldigt nyfiken att höra andras erfarenheter .

Nu har jag bara hämtat  ut det jag behöver till imorgon.. sen håller jag tummarna...

Hälsningar Li

• Björkenli

Tack för svar! 

Hm ja jag undrar vem som skulle granska och varför det inte skulle vara tillåtet. Läkare har ju fri förskrivningsrätt. 
    Jag har helt tappat förtroendet för min klinik.  Jag fick ingen jättebra magkänsla men sen kom mensen snabbare än jag trodde och jag hade en fix idé att jag inte fick vänta längre än nästa mens så efter mycket vånda hoppade jag på då direkt. 
    Men ja mycket märkligt att de inte informerar om en kostnad som kommer bli långt över 10 000. Det är för väldigt få människor som en sån summa är signifikant liksom. 
    När jag skrev och påpekade hur chockad jag var över det och att jag hade uppskattat att få reda på det i förväg, så fick jag inget svar. 

Jag är på stimulationsdag 4 nu. 

Om detta försök inte lyckas, vilket jag utgår från att det inte gör, så kan jag ju byta klinik sen. 

För mig blev inte Sverige något alternativ då jag vill välja donator, om jag förstod rätt får man inte göra det i Sverige. Så jag har inte mycket att välja på, men hade ändå varit bra för förtroendet om de varit transparenta med kostnaden. 

Men jag kände som sagt att jag hade sån tidspress att jag bara hoppade på första bästa, så jag har mig själv att skylla 

Hoppas din behandling gick bra tillslut, även om det blev med donerat ägg?

• Björkenli

Kronärtskocka: va roligt!! Håller tummarna!! Måste varit en fantastisk känsla, även om det också är läskigt säkert tidigt i graviditeten. 
    Är du gravid nu med donerade ägg?

Gynekologen jag gick till för ultraljud i Stockholm hade inget emot att skriva recepten- så det var ju skönt!!!

Mitt första vul under stimulering visade bara 1 follikel,  så ivf är avblåst nu...  Men om den enda follikeln jag har växer till sig, så blir det insemination istället. 

Så imorgon kommer domen. 

Har jag få ägg men kanske bra kvalitet,  så att det enda som bildas ändå kan bli något av...

.... Eller gjorde jag detta alldeles för sent och mitt låga amh speglar att jag är på väg in i tidig menopaus typ..

Jag har aldrig försökt bli gravid innan så jag har ingen aning hur lätt det skulle vara för mig när spermien och ägget väl möts. 

Nervöst men ändå förväntansfullt.

Självklart började jag googla "successfu stimulated lUI with one folicle ", och fick många träffar där vissa blivit gravida på en gång. 

Men man hör ju inte om alla som misslyckas...

• Björkenli

@ kronärtskocka 

Vid mitt andra vul var det 3 folliklar  så då ville de köra på ivf ändå.  De fick ut 2 ägg och nu är jag på väg till Danmark för att få 1 eller 2 tillbaka. 
    Iaf senast igår såg båda bra ut,  "men ena aningen bättre än den andra".

Chansen är ju fortfarande liten,  men väldigt mycket större än bara för 1 v sedan!

Går båda att sätta tillbaka så ökar chansen rejält också så jag håller tummarna för det. 

Hon varnade dock för att även om de såg bra ut igår så kan de stannar i utvecklingen när dom helst, så jag förbereder mig också mentalt för att det kanske inte finns något alls att sätta tillbaka. 

Men hon skrev att hon hade väldigt stora hopp till att en skulle fastna.

Håller tummarna för att din stannar också💛

Svar på tråden Olagligt för läkare att översätta danska recept inför IVF??