• Pockadockan

Vad räknas som normalt slitage?!?!

Jag hade besiktning av min lägenhet idag.
    I vardagsrummet har jag vita väggar. På vissa ställen har det blivit lite svarta märken, jag vet inte av vad.

Besiktningsmannen tycker då att jag ska måla om hela vardagsrummet. Är det rätt? Enligt mig så räknas det som slitage...

Det lustigaste är att lägenheten jag ska flytta in i - som samma bsiktningsman har besiktigat - ska det inte göras om någonting alls i. Där är tapeterna X antal år gamla och det är massvis med borrhål i dom...

• Svar på tråden Vad räknas som normalt slitage?!?!
  • Birgitta2

Det beror ju helt på när din gamla lägenhet renoverades sist.

• Pockadockan

Ja den målade jag själv om för tre år sen när jag flyttade in. Innan dess var det nog ett par år sen

• ShreeLakshmi

De försöker nog få omgjort gratis om de kan. Men det beror på när lghten var renoverad sist!!! Min sambo flyttade ut (och in till mig) 3 år efter de hade renoverat hans lgh. De var mycket noga. Vi fick tapetsera om v-rum och i kök (som tur var fanns det 4 tapetlängder kvar som vi använde) och måla om i sovrum.
    Prova med att få bort svarta fläckar med något medel och klaga på den lägenheten som du flyttar in i. Men om det renoverar din nya lgh så kan hyran gå upp med 1000kr per månad. jag flyttade in i en nyrenoverad lägenhet där hyra gick upp om man jämför med vad han innan betalade.
    Lyckat till!

• Maria40

...och hur många ställen det blivit svarta märken på, hur stora är de, hur svarta osv.

• Pockadockan
    Maria40 skrev 2007-11-22 11:58:54 följande:
    ...och hur många ställen det blivit svarta märken på, hur stora är de, hur svarta osv.
    Det handlar inte om mycket alls.
  • Pockadockan
    ShreeLakshmi skrev 2007-11-22 11:58:46 följande:
    De försöker nog få omgjort gratis om de kan. Men det beror på när lghten var renoverad sist!!! Min sambo flyttade ut (och in till mig) 3 år efter de hade renoverat hans lgh. De var mycket noga. Vi fick tapetsera om v-rum och i kök (som tur var fanns det 4 tapetlängder kvar som vi använde) och måla om i sovrum.Prova med att få bort svarta fläckar med något medel och klaga på den lägenheten som du flyttar in i. Men om det renoverar din nya lgh så kan hyran gå upp med 1000kr per månad. jag flyttade in i en nyrenoverad lägenhet där hyra gick upp om man jämför med vad han innan betalade.Lyckat till!
    Dom kan ju knappast höja min hyra i nya lägenheten för att dom renoverar den åt mig.
    Men det kommer dom ju inte göra för den var ju så fin sååå
  • bellanbus

Hur länge har du bott där?

Jag är väldigt negativ till större hyresbolag, då de har en märklig inställning när det kommer till besiktning.
    Som du säger VAD är normalt slitage?? Har man små barn som tex går med gåstol och man har bott i lägenheten i 5 år, att det är små repor på parketten är det normalt slitage?
    Att man har fläckar på tapeten i köket för att man har små barn som välter ut både mat och dryck vid måltiderna, räknas det som normalt slitage??

Jag kan komma på massor av sådana händelser, där man kan fråga sig...

Välkomna till Effelltown....
  • Pockadockan
    bellanbus skrev 2007-11-22 12:05:57 följande:
    Hur länge har du bott där?Jag är väldigt negativ till större hyresbolag, då de har en märklig inställning när det kommer till besiktning.Som du säger VAD är normalt slitage?? Har man små barn som tex går med gåstol och man har bott i lägenheten i 5 år, att det är små repor på parketten är det normalt slitage?Att man har fläckar på tapeten i köket för att man har små barn som välter ut både mat och dryck vid måltiderna, räknas det som normalt slitage??Jag kan komma på massor av sådana händelser, där man kan fråga sig...
    Ja precis.
    Jag pratade nyss med tanten som bor i lägenheten jag ska flytta till.
    Hon hade tydligen smuts och svarta streck på sin tapet och det hade han inte sagt ett skit om.
    Den där jävla besiktningsmannen går mig på nerverna! Han har säkert bestämt sig för att avsky mig bara för att jag bråkade så mycket om mitt blårollade kylskåp när jag flyttade in här.
    Det tyckte han var helt okej. Att nån jävla idiot hade ROLLAT ETT KYLSKÅP MED NÅN JÄVLA SMURFBLÅ FÄRG!
  • Maria40

Fick du det blå kylskåpet utbytt?
    Låter inte som den smartaste inredningsidéen.

• Pockadockan
    Maria40 skrev 2007-11-22 12:22:57 följande:
    Fick du det blå kylskåpet utbytt?Låter inte som den smartaste inredningsidéen.
    Haha, Ja till slut!

Jag ringde besiktningsmannen och frågade hur han kunde godkänna det. Han sa att det inte var fult gjort. Jag sa att det visst var det.

Jag ringde istället till fastighetsförvaltaren som hänvisade till bestiktningsmannen. Jag sa att han vägrade inse att han har gjort fel och att jag nu kommer kontakta hyresnämnden om jag inte får ett nytt kylskåp. Då blev det fart i honom och han lovade att komma och titta på detta. Det var en måndag och han skulle komma på torsdagen. Torsdag en vecka senare ringde jag honom och frågade när han hade tänkt komma och sa att nu kopplar jag in hyresnämnden. Då bad han om ursäkt och sa att han skulle beställa ett nytt på en gång, så efter en vecka kom det
  • Sockerpinglan

Men då låter det ju som att han bara vill jävlas med dig!

Försök att försiktigt torka bort fläckarna. Jag själv har fått bort fläckar med en fuktad handduk.

Vad roliga en del besiktningsmän är. Jag och en kompis skulle i vår vilda ungdom flytta från en lägenhet som vi hade delat på, och besiktningsmannen som kom kommenterade att det var stökigt överallt och att det fick vi minsann se till att åtgärda...

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Birgitta2
    Sockerpinglan skrev 2007-11-22 13:45:11 följande:
    Men då låter det ju som att han bara vill jävlas med dig!
    Jag får lite grand den känslan också. Efter fem år så får det vara ngt slitet. Och har ni dessutom renoverat själva, så har inte besiktningsmannen nåt med det att göra. Det finns vissa regler de skall gå efter. Och det känns inte som om han bryr sig om det här.
  • Jano

Men, om det är målat så borde det gå att tvätta bort. Prova.

Svar på tråden Vad räknas som normalt slitage?!?!