• Lyx

Ketoner i urinen

Min son har varit på BVC idag och tagit prover eftersom han inte vill äta ordentlig och dricker mycket vatten. Fastesocker var 4,1 men han hade ketoner +3 i urinen. Hur kan det komma sig? Allt man läser på nätet handlar om diabetes när man söker på ketoner men kan det bero på nåt annat. Läkaren trodde att det beror på att han ätit dåligt men han äter men lite sämre än vanligt man får liksom peppa honom hela tiden att äta annars struntar han i det. På nätet stod det att man kunde få det efter svält man han har ju ätit, jag blir inte klok på det här.
    Nån som har nåt förslag?

• Svar på tråden Ketoner i urinen
  • Trossens mamma

Jag hade det där ketoner en gång under min graviditet. Det var pga att jag inte druckit och ätit så mycket den dagen för nästa vecka var allt normalt igen och jag sa själv att jag druckit lite den dagen. Se till att han dricker så blir det säkert bra

Mamma till Lova och Alvin
  • Spegellandet

Det kan inte bero på hur lång tid det tar för ketonerna respektive blodsockret att ge utslag? Och vad din son ätit? Sjukvårdsupplysningen borde kunna svara...

• mammamu71

Ett förslag på vad det kanske kan vara...Ketoisk hypoglykemi-lågt blodsocker,drabbar oftast pojkar o växer bort med tiden.
    Regelbundna mattider + att sista målet på kvällen innehåller kolhydrater som de står sig mätta på längre.
    Vi har precis legat inne på sjukhus med våran son på 3,5 år för utredning..Hans fastevärde var 4.0 och de hittade även ketoner i hans urin,de tog minst 10 rör med blod som skulle skickas på analys så nu håller vi tummarna för fullt att de inte hittar något annat...Men som sagt hans läkare var nästan till 99% säkra på att det var detta han har. Kanske det är så för även er..ett litet tips bara!!
    Men som sagt diabetes behöver du nog inte vara så orolig för,då har de ju högt blodsocker.
    Vi har också fullt upp med att lirka i våran son mat ibland,men vi talar om för honom att han kan bli så där jättedålig som han blivit ett par gånger då hans blodsocker varit otäckt lågt!Då ligger han bara i sängen o kallsvettas,skakar lite o säger att han inte kan gå för att han är så matt..sen luktar han jätte mycket aceton doft från mun o näsa. Då e det viktigt att få i dom något sött..typ.röd söt saft,drucsocker o typ.välling om de äter det.Detta var bara lite "mycket" tips från oss :) Hoppas att det inte blev för rörigt.. Lycka till o berätta gärna hur det går för er!!

• Jekyll

Ketoner bildas när kroppen är tvungen att använda sin reserver för att få adekvat med energi. Fett från fettväv bryts ner till fettsyror och glycerol. Excessiva mängder fettsyror ombildas till ketoner som skills ut med urin och därför positiv test av ketonkroppar på urinstickan.

Svar på tråden Ketoner i urinen